Forum

Herfinanciering lening pré-2005 in combinatie met heropname voor nieuwe lening 2e woning

cdmts1
0 thumb_up 0 comment Bouwer
#Verbouwen · 8 maanden geleden

Hallo, ik breek mijn hoofd over volgend probleem:

Wij (ik en mijn feitelijk samenwonende partner elk voor 50 %) hebben sinds 2001 een hypothecaire lening voor het bouwen van onze eigen woning (was in 2001 ook mijn enige woning, maar voor mijn partner niet).

In 2009 hebben wij deze geherfinancierd en een deel van het reeds afbetaalde kapitaal heropgenomen en hiermee een nieuwe lening afgesloten (lopende op 10 jaar, deze loopt nu in juni af) om verbouwingen aan onze eigen woning te doen, maar wij hebben steeds volgens het oude systeem (pré-2005) blijven aangeven in de belastigen (beide leningen totaal ong. 69 000 Euro, beperkt tot 57 570 Euro)

Wij hebben steeds de kapitaalaflossingen aangegeven volgens het (gewestelijke)  bouwsparen (ik) en mijn partner het langetermijnsparen.

Nu hebben we vorig jaar (april) het openstaand kapitaal van deze lening weer geherfinancierd (het openstaand kapitaal bedroeg ong 26 700 Euro) en de  reeds afbetaalde kapitalen opieuw opgenomen om een lening voor een 2e woning aan te gaan (lening van  150 000 Euro) zodat wij geen nieuwe hypothecaire inschrijving moesten betalen (het overblijvende deel is via mandaat geleend)

Vorige week kregen wij de attesten 281.61 voor 2018 van de bank, en merkten we dat we enkel voor het gedeelte van vóór de herfinaciering voor de oudste lening een attest kregen, niet voor het gedeelte van de kapitaalaflossingen van na de herfinanciering.

Navraag bij de bank leert dat zij de volledige hypotheekinschrijving hebben ingebracht op de nieuwe lening voor de 2e woning (voor een totaal van ong. 110 000 Euro).

Waarom doet de bank dit?

1/ Het max. bedrag kapitaalaflossingen voor een hypothecaire lening 2e woning die je mag aangeven voor langetermijnsparen federaal is 76 860 Euro, het heeft toch geen nut om 110 000 Euro hypothecair aan te geven?

2/ Ik kan nu de kapitaalaflossingen vanaf mei 2018 niet meer als bouwsparen aangeven onder het gewestelijk gedeelte want ik heb geen attesten meer? Is dit fiscaal niet nadelig? Ik las namelijk dat, indien op aanvangsdatum van de lening voor bouw van eigen woning in 2001, het ook mijn enige woning was, ik verder (nog 5 jaar) dit als bouwsparen kan indienen. Is dat juist?

Ook mijn vriend kan nu 5 jaar geen gewestelijk langetermijnsparen meer aangeven (het was niet zijn enige woning ten tijde van de aanvang van de eerste lening in 2001)

Ik ben nu van plan om aan de bank te vragen dit te wijzigen en me alsnog nieuwe attesten op te sturen ( max. hypo 76 860 op lening 2e woning en rest op de oorspronkelijke lening). Is dat een goed idee of maakt dat allemaal niet veel uit of je kapitaalaflossingen gewestelijk of federaal aangeeft.   (vanaf volgend jaar zullen we met de kapitaalaflossingen van de 2e lening zowiezo aan het maximum federaal langetermijsparen zitten, maar dit jaar zie ik toch met een simulatie dat het ong. 150 Euro aan belastingen scheelt...)

Bedankt voor de info!

Alle reacties

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.