Forum

Toepassing norm NBN B 03-004 - Borstweringen van gebouwen

Dirk Bruffaerts
0 thumb_up 0 comment Andere particulier
#Bouwen · 1 jaar geleden

De huidige balustrades van de terrassen in een appartementsgebouw voldoen niet aan de norm NBN B 03-004 van november 2010. Omdat er ook waterinsijpeling in het gebouw is vastgesteld via de terrassen, wenst de Algemene Vergadering van Mede-Eigenaars over te gaan tot de renovatie van de terrassen, evenwel zonder de huidige borstwering te vervangen. Vermits de norm NBN B 03-004 toepasbaar is op alle nieuwe of te renoveren gebouwen lijkt vervanging van de afrastering mij hier toch aan de orde, of is de norm niet afdwingbaar? Wat met de aansprakelijkheid van de eigenaar indien een huurder later een val zou maken over de te lage borstwering wanneer deze naar aanleiding van de terrasrenovatie in 2018 niet zou zijn vervangen?

Alle reacties

47 thumb_up 232 comment
1 jaar geleden

Zolang de balustrade blijft staan en er niets aan verandert is de nieuwe norm niet afdwingbaar, maar zogauw je ze demonteert en hermonteert, of je verhoogt ze, of je brengt er verstevigingen aan, of je herstelt ze, of wat dan ook, dan is deze nieuwe norm van toepassing.

Naar aansprakelijkheden toe: als de oude balustrade niet verandert is er geen bijkomende aansprakelijkheid.  Tenslotte heeft de oude balustrade 40-50 jaar dienst gedaan.  Tenminste als ze ook voldeed aan de norm van toen ...

Ik weet dat dit geregeld discussies geeft.  Ik ben de laatste jaren zeer actief in balkonrenovaties.  Het wordt helemaal een moeilijke discussie als de oude balustrade een speciale vorm heeft, passend bij het gebouw, maar niet voldoet aan de nieuwe norm en de VME beslist om ze te laten aanpassen of vervangen ...

www.arcopolo.com

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.