Forum

Bouwvergunning v 2006, woning nu nog niet af, gemeente bouw stil gelegd. Wat nu?

BIEBOUW
0 thumb_up 1 comment Bouwer
#Bouwen · 4 weken geleden

Woning staat nu in de tipgevels, nog 1 dag en metselwerk is klaar. Vorig jaar de 3 tipgevels met storm omgewaaid. Nu legt de man vd technische dienst de bouw stil......  Ik dacht dat bouwvergunning niet beperkt was in tijd?

Wat nu? Nieuw aanvragen of een verlenging? Bij nieuwe, welke epc normen heb ik dan? Hoe dik isoleren nu of welke Lambda waarde muur+isolatie.

Wat met het veiligheidsrisico voor de muren weer omver te waaien? Kan ik de gemeente de verantwoordelijkheid geven daarover?

Dank u, Luc.

Alle reacties

Kris M
476 thumb_up 2117 comment
4 weken geleden

Bouwwerken moeten gestart zijn binnen de 2 jaar doch bij onderbreking van de werken gedurende meer dan een jaar na te die termijn van 2 jaar vervalt de vergunnung.  Je moet dus een nieuwe vergunning aanvragen.  Waarschijnlijk aan de huidige criteria maar dat ben ik niet 100% zeker.

Hugo C.
267 thumb_up 1327 comment Bouwer
4 weken geleden

Bouwwerken moeten gestart zijn binnen de 2 jaar doch bij onderbreking van de werken gedurende meer dan een jaar na te die termijn van 2 jaar vervalt de vergunnung.  Je moet dus een nieuwe vergunning aanvragen.  Waarschijnlijk aan de huidige criteria maar dat ben ik niet 100% zeker.

De voorwaarden zijn blijkbaar verschillend naargelang het gewest. Verlenging aanvragen is mogelijk in Brussel, in Vlaanderen niet. De constructie moet binnen de 3 jaar ook winddicht zijn (ik neem aan na de startdatum)

In het verleden heb ik wel bericht gekregen dat een  bekomen bouwvergunning vervallen was , maar  de bouwwerken waren ook nooit gestart. In principe had men in het kader van degelijk bestuur wel een verwittiging mogen sturen  dat de vergunning vervallen was. 

Zijn er bewijzen dat het wel degelijk stormschade is , dan zou je kunnen aanvoeren dat de bewuste muren zijn opgericht  in de periode dat de vergunning nog geldig was. Voor herstelling in zijn oorspronkelijke staat moet je m.i. geen vergunning aanvragen.

Men kan moeilijk een vergunning aanvragen voor iets dat er al staat en ook vergund was (en blijft).

Je kan eens informeren op Stedenbouw maar naar mijn gevoel zal je een nieuwe vergunning moeten aanvragen voor de werken die je nog moet uitvoeren , en die zullen dan wel in overeenstemming moeten zijn met de huidige regelgeving bv isolatie van dak, hernieuwbare energie, ventilatie, ...Ook op het vlak van EPB kunnen zich problemen stellen (nu verplicht, in 2006 net niet in Brussel?) In welk gewest situeert de woning zich?

BIEBOUW
0 thumb_up 1 comment Bouwer
3 weken geleden

VORIG jaar is de man vd gemeente geweest en zei dat ik rustig verder kon doen. Nu zegt hij dat hij dat niet gezegd heeft en toen al moest stoppen.... waar is toen dan mijn papier vd gemeente om te stoppen?

NU heb ik dat wel gehad op 2 dagen tijd en vorig jaar niet.

DAk is met spanten, was v plan 18cm glaswol te nemen. Gewest zal antwerpen zijn zeker?

Ventilatie D ging ik toch nemen.

de tipgevels staan en de isolatie vd muren ook. is juist nog 2 m facadesteen v 1 tipgevel. En nu staan daar 3 tipgevels WEER klaar om om te waaien! Welke (ingenieur) vd gemeente haalt het NU in zijn hoofd om een bouw stil te leggen met 3 tipgevels klaar zonder nokbalk of onderlinge verbinding............ ipv EERST overleg te plegen met bouwheer, burgemeester bouwdienst. En DAN pas parket inschakelen.... nee, wat doet hij? binnen de 5 seconden politie gebeld.

Het gebeurt NOG dat de bouw langer duurt dan de vergunning telt zei de burgemeester, maar zolang er niemand iets v zegt is er geen probleem .Tis niet dat ik ergens een woning aan het zetten ben in een weiland zonder vergunning. Ben precies een grotere crimineel dan Haemers.... Bende v Nijvel, CCC....

Kris M
476 thumb_up 2117 comment
3 weken geleden

Uw gal spuwen lucht misschien wel op maar helpt niets.  Je moet een nieuwe vergunning aanvragen.  Soms is er het geluk dat oogluikend dingen niet gezien worden maar hier heb je pech.  Niets aan te doen. 

Hugo C.
267 thumb_up 1327 comment Bouwer
3 weken geleden

In elk geval kan men de gemeente niet verwijten dat zij uiterst  ongeduldig zijn als de bouwvergunning in 2006 is afgeleverd en nu de ruwbouw nog niet af is. Een nieuwe bouwvergunning aanvragen lijkt mij de enige oplossing waarbij duidelijk de reeds bestaande delen zijn aangeduid en de nog te realiseren delen duidelijk zijn aangebracht. De nog te realiseren delen zullen moeten voldoen aan de huidige EPB regelgeving. Bespreek het ook voorafgaandelijk met uw EPB verslaggever. Vraag is in hoeverre de bestaande constructies zullen geaccepteerd worden als zijnde EPB 2006. Vooral de isolatie in de spouw van de buitenmuren zou een probleem kunnen zijn. Waar destijds 6cm pur voldoende was moet er nu 11 tot 12cm voorzien worden.

In elk geval een duidelijke meerkost voor architect die een nieuw dossier moet samenstellen en voor de EPB verslaggever die ook zijn studie moet herdoen.

Stefan85
7 thumb_up 34 comment
3 weken geleden · Bedankje ontvangen

Misschien kan je toch op een constructieve manier proberen om bij stedenbouw een goedkeuring te krijgen om je nokbalk en evt enkele spanten te mogen plaatsen om stormschade te voorkomen? Mijn ervaring is dat als je dit op een gegronde en deftige manier aanbrengt er heel wat mogelijk is...

Veel succes,

Grtz Stefan

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.