Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Warmtepomp of niet ?

Jan Vanoppen
0 thumb_up 1 comment Bouwer
#Zonnepanelen - zonneboiler en warmtepompen · 6 jaren geleden

Hallo !

Ik zit met een vraag of een warmtepomp 'nuttig' is of niet in mijn nieuwbouw.

De volgende specificaties maken de nieuwbouw uit:

- benedenverdieping met vloerverwarming op 86,25m2

- isolatiewaarden: spouwisolatie 16cm rockwool, vloerisolatie 12cm pur, plat dak isolatie 12cm pur, dakisolatie 22cm rockwool

- fotovoltaïsche zonnepanelen zullen geplaatst worden

De meerkost om een warmtepomp te plaatsen (ipv cv op gas) bedraagt ongeveer €10.000 (lucht/water), waarbij er op de bovenverdieping een lucht/lucht installatie zal geplaatst worden (badkamer + 2 slaapkamers)

Het voorstel van mijn installateur is een toestel (beneden) van 4kW .... is dit voldoende ?

Zal ik nog een extra verwarming beneden moeten voorzien ? Bijvoorbeeld een pellet kachel(tje) ?

Of moet ik dat geld eerder stoppen in nog meer isolatie? er is volgens mij een punt waarop verder isoleren niet zoveel zin meer heeft dacht ik .... ik mik op een sub-40 E-peil

Oh ja, ik lees hier op het forum dat er geen premies meer zouden zijn voor een WP; maar Eandis gaf toch nog €1700 niet ?? Of is dit voor een bestaande woning?

Bedankt alvast !

Jan

Kris M
474 thumb_up 2109 comment Andere particulier
6 jaren geleden

... minder energiekosten ? In meerdere andere draadjes op dit forum is reeds aangetoond dat de prijs per kWh warmte zelfs duurder is met een lucht/water warmtepomp dan met gas.  Zelfs met eigen zonnepanelen klopt dit nog.  Het rendement van een lucht/water warmtepomp daalt pijlsnel net wanneer je't meeste warmte nodig hebt; nl als't (stevig) vriest.

... Dure gasaansluiting ? Zo'n 500€ lijkt nu niet echt het einde van de wereld. 

... schouw nodig ?  Gascondensatieketels zijn al tevreden met een muurdoorvoertje.

... 't beste voor't milieu ? Van de primaire energie die gebruikt wordt om electriciteit te maken komt er minder dan 30% in uw stopkontakt terecht.  Tel maar uit de CO2-uitstoot (voor niet via kernenergie, zonnepanelen of windmolens opgewekte electriciteit.

Dus deel ik de mening : voorzie lagetemperatuurverwarming (grote radiatoren of vloerverwarming) doch ga voor conventionele verwarmingstechnieken (gas, pellets voor mijn part, ...) en nog verder doorgedreven isolatie (in combinatie met type-D ventilatie)