Livios: Bouwen aan morgen

Enkele of dubbele teller met 8 zonnepanelen(+/-1900Wp)?

Enkele of dubbele teller met 8 zonnepanelen(+/-1900Wp)?

Gregge
0 thumb_up 1 comment Bouwer
#Zonnepanelen - zonneboiler en warmtepompen · 2 weken geleden

Wij gaan 8 zonnepanelen hebben op ons dak (+/-1900Wp) enkele of dubbele meter aanvragen? het is een standaard huisje met 2 volwassenen en 1kindje met normaal verbruik. Ik heb gehoord dat je best een enkele meter zet met zonnepanelen maar ik denk niet dat die 8 zonnepanelen mijn volledig verbruik zullen dekken dus misschien toch wel interessant om een dubbele te zetten?

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

Kris M
391 thumb_up 1771 comment Andere particulier
1 week geleden · Bedankje ontvangen

Ongeveer 2/7e van je zonneëlectriciteit zal de daluurteller doen terugdraaien.  De andere 5/7e de piekteller.

Je installatie zal ongeveer 1750 kWh per jaar opbrengen (iets minder) of dus 1250 kWh terugdraaien op de piekuurteller en 500kWh op de daluurteller.

Typisch verbruik je ongeveer 50% energie op daluren.  Als je minder dan 2.500 kWh verbruikt (wat het geval is als boiler etc niet op electriciteit werkt) zal je daluurverbruik (vaatwas, wasmachine, ...) overdag moeten laten draaien om de tellerstand positief te houden.  Negatieve tellerstanden ben je bij quasi alle leveranciers kwijt.

De meerprijs van de huur van de dubbele teller zal je hoogstwaarschijnlijk niet terugverdienen en binnen een paar jaar wordt die toch vervangen door een slimme meter met andere verrekeningsregels.

Als je een normaal verbruik hebt (2.500 tot 3.000 kWh) dan beter een enkelvoudige goedkopere teller.

ivanacke
0 thumb_up 19 comment Andere particulier
1 week geleden

volgend jaar wordt aangevangen met de digitale meter te plaatsen. het zijn dus verloren kosten om nu (met zonne panelen ) nog een dubbele tleller te plaatsen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?