Livios: Bouwen aan morgen


Totaalrenovatie, mazoutketel behouden of een andere manier van (bij)verwarmen (speksteen is hoofd) (

Totaalrenovatie, mazoutketel behouden of een andere manier van (bij)verwarmen (speksteen is hoofd) (

GN
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
#Verwarmingstechnieken · 4 weken geleden

in april start ik met een totaalrenovatie (in het ganse huis: oude vloeren uitgraven en nieuwe plaat gieten, isoleren en nadien parket of laminaat, muur uitbreken, nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuwe plafonds, nieuw waternetwerk, nieuw afvoernetwerk, nieuw cv netwerk)

voordien reeds gedane werken:zolderisolatie, spouwmuurisolatie, electriciteit helemaal vernieuwd, overal nieuw raamwerk en dubbele beglazing, zonnepanelen (2600)

eerst dacht ik een ventilatoesysteem (c of d) te plaatsen maar ik heb steeds meer twijfel. Zou ik deze buizen al laten klaarsteken zodat ik nadien toch nog kan beslissen voor een systeem te plaatsen.

De Elektrische boiler wil ik vervangen door een warmtepompboiler. 

De eigenlijke vraag: 

ik maak gebruik van een Tulikivi speksteenkachel (2000kg) als hoofdverwarming. Mijn cv is op mazout. Behoud ik die of plaats ik een alternatief? Ik zou mijn verwarmingselementen willen behouden en eventueel op lagere temp gaan verwarmen (warmtepomp?)

Er is geen gas aanwezig in de straat. Een fles kan ik plaatsen, een tank niet.

Graag uw ervaringen of raad

alvast bedankt

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties


Reacties

Nick 61
93 thumb_up 524 comment Andere professioneel
4 weken geleden

Indien je een verluchting overweegt ga dan voor een D systeem, dit zijn systemen met warmterecuperatie, dit is niet het geval met een C ventilatie, de warmtepompboiler is zeker een goed gedacht omdat je vanaf 1 januari van dit jaar een premie van 400€ krijgt. om een warmtepomp voor je verwarming te plaatsen is het best aangewezen om je bestaande radiatoren te controleren of deze op lage temp kunnen werken, indien dit radiatoren zijn die in de jaren '80 of '90 geplaatst zijn doe dan geen moeite om deze te houden daar deze op hoge temp zijn uitgetelt , meestal in een regime van 90/70 en dit kan een warmtepomp (nog)niet aan ,max 55 graden . Een alternatief is misschien dat je eens overweegt om een vloerverwarming te plaatsen daar je toch je vloeren eruit wil halen.

GN
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
4 weken geleden

Thx voor de raad

vloerverwarming overweeg ik liever niet wegens parket of andere houten vloeren. Verwarming zou dan iets hoger moeten wat het rendement naar beneden haalt (meer verbruik)

mijn verwarmingselementen staan met een thermostatische kraan op 3, wegens anders te warm. Daarbij komt dat de speksteenkachel goed zijn werk doet en de cv dus niet zoveel opspringt. Alleen als ik een weekendje weg ben en de kachel koud is, moet ik op relatief korte tijd het huis warm(er) krijgen. Met vloerverwarming is dat een werk van lange duur, of ze altijd laten staan op de comfort temperatuur.

Nick 61
93 thumb_up 524 comment Andere professioneel
4 weken geleden · Bedankje ontvangen

Natuurlijk wanneer je termostaatkranen op 3 staan dat dit bij zo goed als alle merken 20/21 graden geeft maar dat staat volledig los van het werkingsregime van je radiatoren of convectoren. Als het oude elementen zijn , zeg maar 30 jaar en ouder dan heb je  veel meer vermogen (hogere temperatuur) nodig om de gewenste kamertempertuur te halen. Indien je zou kiezen voor een verwarming via warmtepomp hou er dan rekening mee dat deze best op temperatuur  blijft. 

Kris M
436 thumb_up 1940 comment Andere particulier
4 weken geleden

Nogthans is vloerverwarming de aangewezen keuze als je in een (heel verre) toekomst een warmptepomp wil gaan gebruiken.  Houten vloeropbouw doet het verbruik niet of nauwelijks stijgen: je isoleert immers onder de vloerverwarming.  Als alternatief kan je (nieuwe) laagtemperatuurradiatoren installeren.  Dat zijn radiatoren met een grote oppervlakte.  Ook muurverwarming is een optie.  

Warmtepompen zijn economisch nog absoluut niet rendabel : lucht/water heeft een slecht rendement bij grote koude (wanneer je't meeste warmte nodig hebt) en omdat electriciteit 3 tot 4 keer duurder is dan stookolie of gas ben je zonder de afschrijvingskost van de warmtepomp al evenveel euro's kwijt (of meer als electrisch bijverwarmd wordt in koude winterdagen ;-)).   Een warmptepompboiler kan je overwegen om buiten het stookseizoen de brander niet te moeten gebruiken doch dan zou'k eerder voor zonnecollectoren gaan. 

Weet ook als je in de zomer 1l stookolie per dag verstookt om het boilervat op te warmen dat je aan de huidige prijs ongeveer 150€ in de zomer kwijt bent en misschien 75 à 100€ in het stookseizoen.  Een significant gedeelte daarvan is in de zomer verlieswarmte om de brander dagelijks op te warmen wat je in de winter niet hebt.  Je warmtepomp zal ruwweg in de zomer evenveel verbruikt hebben en in de winter een pak meer wegens de electrische bijverwarming.  

Voorts D-ventilatie.  Heb ik zelf al in 1995 (jawel) geplaatst nav een grondige renovatie.

Tenzij je een volledig open huis hebt zal je spekkachel alleen de leefruimte(s) verwarmen zodat je hoedanook bijverwarming nodig hebt voor een comfortabel volledig verwarmd huis.

... en wat als de fijnstofdiscussie van houtstook serieuze vormen aanneemt ;-)

Luc Vandamme
15 thumb_up 115 comment Verbouwer
4 weken geleden

Ook ik wil bevestigen dat D-ventilatie met warmterecuperatie een "must" is als je een totaalrnovatie doet. Je gaat dit positief en onmiddellijk op je energieverbruik warmte ondervinden. Tip: zet in uw keuken dan een recirculatiedampkap i.p.v. een normale dampkap die alle warmte naar buiten duwt.

Betreft je verwarming, van stookolie naar ... en jebt geen gas en zal in de toekomst waarschijnlijk geen warmtenet krijgen.

Je hebt dan toekomstgericht in feite maar 2 mogelijkheden: ofwel

1. luchtverwarming met een (1 of meerdere kleine) Lucht/Lucht warmtepomp en dan heb je geen extra kosten aan je vloeren. En dit is nog vrij goedkoop ook nog zowel in installatie als in verbruik. Nadeel is dat het comfort iets minder is omdat koude en warme lucht zich niet goed mengen en omdat je in feit de massa niet opwarmt. Het zou kunnen dat de t° in alle ruimtes niet gelijk is, maar dit kan je compenseren met je D-ventilatie.

2. Zeer lage t° verwarming (max. 35°C) vloer/muur verwarming gecombineerd met een Lucht/water warmtepomp. Dit zal je het meeste comfort geven, is iets duurder in aankoop dan stookolie condensatieketel, maar is veel goedkoper in verbruik en onderhoud. Normaal heb je hier helemaal geen onderhoud aan en na 20 jaar (als je niet de duurste warmtepomp neemt) komt het uiteindelijk aan dezelfde prijs als een gas- of stookolie gestookte condensatieketel zelfs metde dure elektriciteitsprijs. Ook zou je kunnen occasioneel warm water maken met deze installatie, warom occasioneel? Omdat je goedkoper SWW kan maken met een Zonneboiler/buffer systeem en het is in ieder geval goedkoper dan een elektrische boiler.

Aanmaak SWW:

De beste ervaring heb ik met een zonnebuffer systeem. Dit verschilt met de zonneboiler omdat er geen SWW water onder druk verwarmt wordt, maar dat drukloos dood water in een buffervat wordt verwarmd. Een goed geïsoleerde buffer is daarbij goedkoper dan een goed geïsoleerd boiler(druk)vat. Ook kan je met een buffer meer energie opslaan omdat je deze kan dimensioneren naar 500 à 1000 liter of meer. In het buffervat moet je wel 3 warmtewisselaars voorzien.
1. voor het SWW water laten door te stromen (doorstroom opwarming, nooit geen last van legionella), je kan naverwarmen door hier verder een electronisch moduleerbare elektrische doorstromer op aan te sluiten (je haalt het maximum zonne energie uit je buffer), of kan je het vat verwarmen (als dit niet groter is dan 800 l) met de warmtepomp (deze oplossing vermindert wel uw dekkingsgraad zonnebuffer richting 60%).
2. voor uw vloerverwarming te voeden en daarna na te verwarmen met de Warmtepomp
3. voor uw drukcircuit naar uw collectoren om uw buffer met zonnewarmte te vullen. Deze 3de warmtewisselaar is niet nodig als een leegloopsysteem (goedkoper) neemt omdat je dan geen druk in de leidingen nodig hebt.
Normaal haal je hiermee ongeveer tussen 60% en 80% van je SWW behoefte en je kan een klein deel van je vloerverwarming hier ook mee voeden, afhankelijk van de inhoud (= energiestokkage) van uw buffer.

In ieder geval raadt ik je aan eerst een warmtebehoeftestudie te maken van je woning en dan goed te kijken naar welke lange termijn oplossingen voor jou het beste zijn. Hou er in ieder geval rekening mee dat na 2030 het nog moeilijk zal zijn om nog met koolstofverbranding (CO2) te werken. Een speksteenkachel zal ook moeilijk worden omdat deze de grootste producent is van fijn stof onder de kacheltypes (800 tot 1000 keer meer dan een pelletkachel). Daarom voorzie nu bij deze renovatie een systeem(en) waarmee je later je volledige warmtebehoefte en SWW mee kan dekken.


Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?