Livios: Bouwen aan morgen

Steenput deur niet 100% dicht

Steenput deur niet 100% dicht

kristof bruneel
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
#Sanitair & water · 7 maanden geleden

hallo,
enkele jaren terug hebben we in de tuin een steenput ontdekt , die was een 2 meter diep .
na het uitkuisen er van is hij nu 3 meter diep.
die bestaat uit : onderste ring is een gemetste ring van 1 meter hoog en daar op een betonnen buis van 1 meter en daar nog eens op een betonnen kraag van 1 meter .
we hebben die put helemaal proper gemaakt tot op de bodem .
de bodem bestaat nl uit houten planken waar er een vierkant is uit gezaagd van 30 bij 30cm waar een  gelijkaardig deksel op past .
nu past dit deksel niet 100% meer en krijgen we die niet meer op zijn plaats daar het deksel uitgezet is daar het zwellen in het water.
nu 10 jaar later staat er zo een 80cm zand (kwelm ,zavel ) in de put .
we hebben dit terug uitgeschept en zien nu dat die smurrie langs de bodemdeksel binnen komt wanneer het niveau in put te snel zakt tov het grondwater peil.
enig idee hoe we dit deksel kunnen dichten ?
of mogen we een 10cm beton in de steenput gieten zodat de bodem terug toe is ?
gaat die beton wel drogen in dit water ?
alvast bedankt om mee te denken . elk antwoord is goud waard

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

Charel
488 thumb_up 2115 comment Andere professioneel
7 maanden geleden · Bedankje ontvangen

De bedoeling bij zulke putten is dat het waterpeil hierin zo veel mogelijk gelijk blijft met het grondwaterpeil rondom die put. Bij een normaal gebruik van het water uit die put zal er geen probleem zijn , er komt dan onmiddelijk even veel water vanuit de ondergrond in de put als er wordt weggepompt. Het waterpeil in en buiten de put blijft ongeveer in balans.

Indien men buitensporig veel en langdurig water wegpompt uit die put dan is de balans weg en dan zal het water rond en onder de put met veel meer kracht zijn weg zoeken naar de leeggetrokken put en hierdoor het zand rondom mee uitspoelen naar de put toe. de put gaat zo verzanden.

Door de put leeg te pompen en nog eens 80 cm zand weg te halen heb je wellicht veel te lang en veel te veel water weggepompt.

Ik zou het deksel laten zoals het is, dat hoeft niet af te sluiten, in de meeste gevallen hebben zulke putten zelfs een open bodem. Stop met pompen en laat het peil zich zo snel mogelijk herstellen, daarna zal er geen extra zand meer naar de put stromen.

Vermits dit maar een kleine put op een kleine diepte is, is deze put sowieso niet geschikt om veel en langdurig water uit te onttrekken.

kristof bruneel
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
7 maanden geleden

hallo, bedankt voor de reactie,

hoeveel liter of beter gezegd hoeveel niveau verschil mag er tussen beiden zijn eer er sprake is van buitensporig verbruik.

Charel
7 maanden geleden

Eigenlijk zou je nauwelijks een daling van het waterpeil in de put mogen zien.

Bij een normaal gebruik zoals het doorspoelen van een wc, het vullen van een emmer water, het water nemen door een wasmachine of het nemen van een douche zal er nauwelijks een daling van het putwaterpeil te merken zijn omdat er ongeveer evenveel water ondergronds de put in stroomt als er via de pomp wordt weggetrokken.

Het zal pas een probleem worden als men langdurig water pompt zoals bijvoorbeeld bij het urenlang besproeien van een tuin, het vullen van een zwembad enzovoort. 

Charel
6 maanden geleden

Beste, ik heb uw pm hieronder gecopieerd. 

Ik denk toch dat uw put onvoldoende water kan leveren voor hetgeen jij er  mee wilt doen. Een diepte van drie meter is in de allermeeste gevallen onvoldoende om een redelijke hoeveelheid water te kunnen geven op een relatief korte tijd. Je spreekt van een licht beige kleur van het water, dat zou dan de kleur van het zand uit de ondergrond kunnen zijn en is een bewijs dat je meer water uit de put onttrekt dan die kan leveren. Ik zou hem niet gebruiken of enkel voor een klein verbruik.

hallo Charel , bedankt voor de reed geleverde info nu heb ik de douche op de steenput aangesloten en waneer de 3 persoon zich douchte werd het water licht beige . terug overgeschakeld naar stads water en enkel 1 toilet op geplaatst en dat blijft helder enig idee om dit probleem op te lossen alvast bedankt voor je hulp 

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?