Forum

thuisbatterij ontladen op nachttarief

smarivoet
0 thumb_up 2 comment Verbouwer
#Energie · 1 maand geleden

Ik plan een PV-installatie te zetten (natuurlijk nog dit jaar) waardoor gebruik gemaakt kan worden van de terugdraaiende teller.

ik heb me ook een elektrische wagen aangeschaft. Momenteel laadt ik die op tijdens nachttarief. Met de corona-crisis moest ik voor het werk een pak minder rondrijden dus een jaarlijks verbruik inschatten werd jammer genoeg onmogelijk.

Het idee is panelen te plaatsen met de huawei batterij-klare omvormer. Ik ben aan het denken naar volgend jaar toe bij een eventuele overproductie(puur in functie van de wagen) een thuisbatterij bij te plaatsen. 

De dagteller zal gecompenseerd worden door de PV-installatie. De wagen zal deels opladen (vanaf17u) op de stroom die ook teruggestuurd werd naar het net. dus dat wordt deels een nul-operatie =ok. Maar eens 21u springt de nachtteller op... dewelke dus serieus zal doordraaien als de wagen daar nog hangt op te laden.

Is er een systeem dat toelaat de batterij (zoals een diode) tijdens de dag te laten opladen. Indien deze thuisbatterij vol is, de overige stroom terug te laten lopen naar het net (teller loopt achteruit). MAAR pas bij nachttarief de batterij te laten ontladen.

In een "normale installatie" ontlaadt de thuisbatterij reeds van zodra de zonnepanelen onvoldoende stroom opwekken (hoogst waarschijnlijk nog tijdens het dag-tarief).

Zonnepanelen plaatsen om het volledige  dag- als nachttarief te compenseren is niet mogelijk.

Alle reacties

Hugo C.
306 thumb_up 1815 comment
1 maand geleden

Ik heb begrepen dat bij installatie van zonnepanelen het niet zo interessant is om een dubbeltariefteller te plaatsen. Immers de "terugdraaiende" teller (voor zover dit blijft standhouden) zal dus enkel tijdens de dag kunnen terugdraaien. Het daltarief is enkel snachts en in het weekend van toepassing. Dat wordt dus een complexe zaak om uw verbruik af te stemmen op de productie van uw zonnepanelen. Uw redenering lijkt mij ook  niet sluitend te zijn. Bij een tekort aan eigen elektriciteit tijdens de dag zou u dure elektriciteit aankopen om uw wagen snachts te kunnen opladen. Waar zit het voordeel?

Om het verhaal kort te maken: laat een enkeltariefteller plaatsen (goedkoper uurtarief) en geen huisbatterij. Uw elektriciteitsafname van het net tijdens de dag en nacht zal geneutraliseerd worden door de kWh opgewekt door de zonnepanelen.

Hugo C.
306 thumb_up 1815 comment
1 maand geleden

Het tweevoudig uurtarief geeft een financieel voordeel als het nachtverbruik (dalverbruik) de gemiddelde verhouding nacht / dagverbruik beduidend groter is dan bij een "gemiddeld" verbruik. Het dagtarief ligt immers merkelijk hoger dan het enkelvoudig of normaal tarief. Voor een "gemiddeld" verbruik is er dus geen voordeel te halen uit een tweevoudig uurtarief. Een voordeel is enkel te behalen als men grote verbruikers zoals was- en vaatwasmachine en droogkast 's nachts inschakelt of in het weekend. 

Voor zonnepaneelbezitters wordt het voordeel van een tweevoudig uurtarief moeilijker te bepalen. Bij een tweevoudig uurtatrief (TUT) zal enkel in het weekend de dalteller kunnen terugdraaien, is dit onvoldoende en is er op jaarbasis een overschot aan niet-zelf-gebruikte zonnenergie dan kan een huisbatterij een oplossing bieden maar het blijft gokken op dag- week- en jaarbasis en onvoorziene omstandigheden.

Bij een enkelvoudig tarief hoeft men zich van dit alles niets aan te trekken. Het net doet dienst als een virtuele batterij, zonder laad- en ontlaadverliezen, en een onbeperkte capaciteit. In alle omstandigheden zal de teller bij overschot terugdraaien en bij tekort stroom van het net afnemen en dit gespreid over een gans jaar, winter of zomer, zon of geen zon, veel of weinig dagelijks verbruik. Uw terugdraaiende teller met enkelvoudig tarief vangt dit allemaal op.

Daarbij komt nog dat naar de toekomst toe ook het capaciteitstarief en de digitale teller zal ingevoerd worden dwz dat naarmate uw verbruik gelijkmatig verspreid is over een dag en over het ganse jaar dit een voordeel zal opleveren. Maar hoe dit precies zal geimplementeerd worden is nog koffiedik kijken. 

smarivoet
0 thumb_up 2 comment Verbouwer
1 maand geleden

Dag Hugo en Chris,

bedankt om mee te denken :-).

effe situatie-schets: ik kocht me een tweedehands tesla om die te gebruiken voor het werk (kilometer-vergoeding voor elektrische en CNG-wagens is op dit moment het meest interessant)... dit was VLAK voor de corona-crisis. Gemiddeld deed ik een 40.000km waarvan een 30.000km kon "expensed" worden.

Mijn idee was m'n zonnepanelen (27stuks) voorzien op m'n huidig dagtarief verbruik + verbruik van de wagen(tijdens de dag laten opladen dus). Het nachttarief zal door het weekend gecompenseerd worden, maar niet naar 0 herleid worden. Mijn factuur zou dus ongeveer uitsluitend uit daluren bestaan dan.

Nu... post-corona weet ik niet in hoeverre de "klantenbezoekjes" van vroeger hervat zouden worden. M'n verbruik van de wagen is dus plots de grootste onbekende geworden in het vraagstuk. Dus ik zit potentieel met een overschot als ik minder ga moeten rijden als voorheen... dat zal ik pas volgend jaar of het jaar nadien gaan merken. Waardoor het idee van een thuisbatterij wél een leuk idee leek, tenminste als die zich pas na 21u zou beginnen ontladen... 
In een "normale" situatie met batterij en zulk een pakket zonnepanelen loopt de teller tijdens de dag loeihard achteruit(en zeker in de herfst en lente) en begint de batterij reeds te ontladen (en de teller blijft dus staan) wanneer de dagteller nog actief is... waardoor de nachtteller gewoon draait zoals voorheen, aan de volle pot.

Een enkele teller is een optie, maar zou me meer kosten als ik m'n elektriciteit toch zou oprijden... want de nachtteller zal gewoon draaien zoals nu en er is geen plaats meer over op het dak (en geen budget ook niet ;) ).

Zoals je merkt is het puur "preventief" en "een idee" om het financieel nog interessanter te maken als m'n opbrengst tijdens de dag té hoog blijkt te zijn(of ik dus te weinig gereden heb eigenlijk). En dat zou natuurlijk enkel interessant zijn als er een soort timer gezet zou worden op de batterij om dan de teller van de nacht te laten "stilstaan".

Als ik keek naar de prijzen van de LG batterijen en potentieel een subsidie scoor die komende jaren zou komen zou het op zich nog wel haalbaar moeten zijn met "een" terugverdientijd <10j. De Huawei omvormers hebben vanaf oktober ook EPS ingebouwd waardoor ze kunnen fungeren als UPS... met die servertjes in de garage best wel interessant...

zit m'n redenering nog steeds ergens fout?

verbruikers: 3500kWh/dag, 4800kWh/nacht, 3600kWh wagen (minimum)
(waarvan dus wasmachine,droogkast,broodmachine nu steevast over de nacht/weekend draaien)
panelen: verwachtte opbrengst 8900kWh (==>2500dal-weekend, 7400dag)

Kris M
491 thumb_up 2309 comment
1 maand geleden

Contacteer Huawei met de vraag of het mogelijk is de configuratie "stroom afgeven tussen x en y uur" mogelijk is.  Als het nog niet voorzien is nemen ze t mosschien op als een nieuwe feature in een toekomstige release van hun software.  

Hugo C.
306 thumb_up 1815 comment
1 maand geleden

U moet er  ook rekening mee houden dat er bij het laden en het ontladen van een huisbatterij ongeveer 10% aan kWh verloren gaat (warmteverliezen in de batterij). Anderzijds ligt het enkeluurtarief ongeveer 10% hoger (Electrabel) dan het daltarief. De kWh verliezen in de huisbatterij moet u ook in rekening brengen. Maar puntje bij paaltje laadt u de huisbatterij op om uw wagen 's nachts te kunnen opladen eventueel bijkomend aan nachttarief, dit terwijl u eender wanneer in de loop van de dag elektriciteit kunt afnemen aan dezelfde kostprijs en dit enkel als er onvoldoende eigen kWh zijn op jaarbasis.

Met uw geschatte verbruiken kunnen uw zonnepanelen het huishoudelijk verbruik leveren. Blijft uw wagen die u aan daltarief zou willen opladen. Met een huisbatterij verliest u 10% aan kWh , hetgeen qua kostprijs nagenoeg op hetzelfde neerkomt als opladen aan een enkelvoudig tarief, maar dan hebt u geen huisbatterij nodig en moet u zich ook geen zorgen maken wanneer u  uw wagen best oplaadt, wanneer u de grote verbruikers inschakelt enz. 

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.