Forum

zekeringskast appartemenstblok 1978

kellyke19832011
0 thumb_up 46 comment Andere particulier
#Elektriciteit · 1 maand geleden

ik woon in een appartementsblok van het bouwjaar 1978... mijn zekerings kast heeft geen stroomverliesschakelaar. ik heb 3 plons met 16 ampere e 1 voor het licht 10 ampere. 

is een stroomverliesschakelaar verplicht in een gebouw van bouwjaar 1978 ? 

Alle reacties

RodeRidder
64 thumb_up 379 comment
1 maand geleden

Een gebouw uit 1978 moet voldoen aan de regels van toen, en die verplichting bestond toen niet.

Verkoop je dat appartement dan is dit een ander verhaal. AREI regelgeving voor gebouwen van voor 1981 is dan van toepassing, en daarin zit een aardlekschakelaar, de koper moet deze normaliter plaatsen, tenzij anders overeengekomen in de akte. 

Verhuur/huur je dit pand dan is de Vlaamse wooncode van toepassing. Het deel elektriciteit is echter heel summier. Je kan een wooncodeonderzoek aanvragen op het gemeentehuis. Pas op, wordt de woning onbewoonbaar verklaard dan mag je verhuizen als huurder. Ook als de verhuurder slechts gedwongen wordt om bepaalde zaken aan te pakken dan kan deze een huurverhoging toepassen. Bezint eer je begint als huuder.

Hugo C.
317 thumb_up 1924 comment
1 maand geleden

ik woon in een appartementsblok van het bouwjaar 1978... mijn zekerings kast heeft geen stroomverliesschakelaar. ik heb 3 plons met 16 ampere e 1 voor het licht 10 ampere. 

is een stroomverliesschakelaar verplicht in een gebouw van bouwjaar 1978 ? 

Sinds 1981 bestaat het AREI (Algemeen Reglement op Elektrische Installaties). En dat is met ingang van die wet van toepassing op alle elektrische installaties. Er waren wel een tiental afwijkingen toegestaan voor woningen waar de elektrische installatie dateerde van voor 01 oktober 1981. Maar de algemene verliesstroomschakelaar van max 300mA was van dan af verplichtend. Omdat de overheid merkte dat er in feite geen of weinig gevolg werd gegeven aan dit reglement voor bestaande woningen heeft zij de verplichting opgelegd bij de verkoop de installatie te laten controleren en de koper te verplichten de installatie in orde te brengen (alhoewel daar ook geen controle op is). Echte ernstige  problemen voor de eigenaar doen zich pas voor bij een dodelijk ongeval door elektrocutie. Als na onderzoek blijkt dat de dood  te wijten is aan het ontbreken van een verliesstroomschakelaar, zou ik toch niet in de schoenen van de eigenaar willen staan.

Dus concreet: sinds 1981 is een verliesstroomschakelaar verplicht. Best plaatst u een nieuwe zekeringenkast met automaten en de verliesstroomschakelaars. Oude zekeringenkasten zijn gewoonlïjk te ondiep om de huidige automaten te plaatsen. Vergeet ook de aarding niet.

Voor de volledigheid is een bijkomende verliesstroomschakelaar max 30mA vereist voor het elektrisch gedeelte in de badkamer, vaatwas- en wasmachines. Hetgeen in de praktijk gebeurt is dat een gedeelte van de installatie via de verliesstroomschakelaar 30mA en 300mA wordt gevoed en het overige enkel via de 300mA.

kellyke19832011
1 maand geleden

ik huur deze woning,sinds 1oktober 2016... 

ik lag in ziekenhuis voor ik appartement deftig kon bezichtigen,het plaatbeschrijf is gedaan met mijn vader en daarvan hebben wij nooit een kopie van gekregen... ik heb van september 2016 tot februari 2018 in ziekenhuis gelegen en er zijn op 2 jaar tijd 8 toestellen stuk gegaan,waaronder mijn pc,dus had naar huisbaas gebeld voor te komen kijken en ze staken daarna ineens nieuwe regels in de bus voor aan contract bij te voegen (niet officieel) dus daarom ben ik mijn huurcontract beginnen lezen en zag dat ik dat ik geen kopie had van de plaatsbeschrijving dus heb ik achter plaatsbeschrijving gevraagt omdat dit niet in mijn bezit was. mijn vader heeft nooit een kopie meegekregen toen. dus dat was de eerste keer dat ik plaatsbeschrijving las in 5 jaar tijd. en de plaatsbeschrijving is gedaan door iemand dat in pensioen is,en plaatsbeschrijving is in zwart wit. en achteraan staat erop dat er een stroomverlies schakelaar aanwezig is,maar ik heb zelf een electricien laten komen(int zwart) en die zei dat die niet aanwezig is. 

Hugo C.
1 maand geleden

Dat is natuurlijk een ander verhaal.

Vooreerst, heeft uw vader de plaatsbeschrijving ondertekend? Zijn er foto's van de zekeringenkast? Een plaatsbeschrijving moet steeds tegenstelbaar zijn d.w.z. dat de huurder de gelegenheid moet krijgen om de plaatsbeschrijving na te zien en eventueel schriftelijk opmerkingen te geven.

Dat toestellen stuk gaan kan zelden aan de elektriciteitsinstallatie te wijten zijn. Welke toestellen waren het?  Hetgeen al eens kan voorvallen is dat u voorheen in een omgeving woonde met een relatief lage spanning vb 215V ipv de verwachte 230V. Wanneer die toestellen dan op een netspanning komen te staan waar deze schommelt tussen 230V en 240V dan kunnen sommige toestellen wel sneuvelen.

Als de verliesstroomschakelaar voor u het enige probleem is en de eigenaar reageert niet, dan is de enige oplossing er zelf een plaatsen in een klein zekeringkastje onder of naast de bestaande. Tenzij u verkiest om te verhuizen of dat de verhuurder de huurovereenkomst opzegt tegen de eerstkomende vervaldag.

RodeRidder
64 thumb_up 379 comment
1 maand geleden

Jouw vader vertegenwoordigt je. Als hij dat document heeft ondertekend is dat rechtsgeldig. Dat jij geen kopie hebt verandert daar niets aan en dat de tegenpartij op pensioen is ook niet. 

Die toestellen gaan niet stuk vanwege die aardlekschakelaar. Mogelijk is dit overspanning, gewoon slechte kwaliteit of pech. 8 toestellen is niet extreem hoog. De potentiele oorzaak hiervan onderzoeken is geen sinicure.

Stuur de huisbaas een aangetekende brief om binnen een redelijke termijn die aardlekschakelaar te plaatsen. Als je een bevestiging van de electricien hebt dat daar nooit een aardlekschakelaar heeft gestaan, sta je behoorlijk sterk in je schoenen niettegenstaande dat dit in de plaatsbeschrijving staat. Zou daar best wat druk uitoefenen, eventueel met een aangeteked schrijven en vaststelling van een electricien dat daar nooit een aardlekschakelaar en/of vermeldeing dat je niet zal twijfelen om megelijk naar de vrederechter te stappen.

Hugo C.
1 maand geleden

Jouw vader vertegenwoordigt je. Als hij dat document heeft ondertekend is dat rechtsgeldig. Dat jij geen kopie hebt verandert daar niets aan en dat de tegenpartij op pensioen is ook niet. 

Die toestellen gaan niet stuk vanwege die aardlekschakelaar. Mogelijk is dit overspanning, gewoon slechte kwaliteit of pech. 8 toestellen is niet extreem hoog. De potentiele oorzaak hiervan onderzoeken is geen sinicure.

Stuur de huisbaas een aangetekende brief om binnen een redelijke termijn die aardlekschakelaar te plaatsen. Als je een bevestiging van de electricien hebt dat daar nooit een aardlekschakelaar heeft gestaan, sta je behoorlijk sterk in je schoenen niettegenstaande dat dit in de plaatsbeschrijving staat. Zou daar best wat druk uitoefenen, eventueel met een aangeteked schrijven en vaststelling van een electricien dat daar nooit een aardlekschakelaar en/of vermeldeing dat je niet zal twijfelen om megelijk naar de vrederechter te stappen.

Ik twijfel er sterk aan dat de plaatsbeschrijving enige rechtsgeldige waarde heeft. Heeft de huurder een expliciete volmacht gegeven aan zijn vader om te ondertekenen? Een plaatsbeschrijving die ter plaatse wordt opgemaakt en direct wordt ondertekend is al verdacht wat betreft inhoud en omschrijving. (Staat de verliesstroomschakelaar niet in de kelder bij de teller?).  Een vrederechter heeft al voor kleinere feiten een plaatsbeschrijving naar de prullenmand verwezen.

Vandaar ook mijn bemerking dat men toch enige terughoudendheid moet hebben in dergelijke discuties. Uiteindelijk kan de verhuurder tegen de eerstkomende vervaldag de huurovereenkomst opzeggen en moet je noodgedwongen verhuizen. 

RodeRidder
64 thumb_up 379 comment
1 maand geleden

Uiteraard kan een rechter een plaatsbeschrijving naar de prullenmand verwijzen, is immers rechter. In rechtspraak bestaat er immers zoiets als 'vermoeden van het bestaan van een overeenkomst. Die vader ondertekent een plaatsbeschrijving op het moment dat zoon of dochter een pand huurt en in het hospitaal ligt. Wat is de kans dat zoiets uit zichzelf gebeurt? 

Stel die vraag een keer op Juridischforum? 

kellyke19832011
1 maand geleden

mijn vader heeft die getekend,maar nier met mijn volmacht... het kon niet anders,omdat ik zwaar ziek was,maar mijn vader heeft zelf nooit een kopie gekregen toen. dat wist wist hij niet dat hij hiervan kopie had moeten krijgen. er klopt een hoop niet in de plaatsbeschrijving. er staat ik dat er een stroomverliesschakelaar aangesloten,en er staat in dat alle zekeringen 16ampere zijn. de fotos zijn niet van de tijd dat ik er ben ingetrokken volgens mij. daarom dat huisbaas eist dat ik de plaatsbeschrijving teken. maar ik doe dat niet,omdat er dingen niet aan kloppen. ik denk zelfs niet dat de zekeringkast toen gekeurd is. ik heb ook gekeken naar het codex wonen en mijn brandalarm heb ik zelf moeten plakken (huisbaas heeft die aangekocht) maar dat zijn simpele brandalarmen met magneet. eerst zeiden ze plak die in de keuken,maar die viel steeds naar beneden (wat dat achteraf logisch lijkt ik een keuken) ik ben oook 66% invalide verklaad sinds 2017. ik weet alleen dat mijn huisbaas gebruik heeft gemaakt van de situatie. ik was 6 maanden zwanger toen ik een woonst zocht en als werkloze toen kon ik niet via imobilien kantoor huren dus moest ik particulier huren. 

kellyke19832011
1 maand geleden

er staan fotos op van appartement maar allemaal in zwart wit,en geen foto van de zekering kast. 

alleen een tekst van de zekering kast is uitgerust met een verliesstroomschakelaar en 4 plons van 16A en 1 hoofdschakelaar.

maar 1 plon (licht) is maar 10 ampere en er zit geen stroomverliesschakelaar in 

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.