Livios: Bouwen aan morgen

Vraagje neuter en aarding in 3x230 + N

Vraagje neuter en aarding in 3x230 + N

Lyngstar
0 thumb_up 3 comment Bouwer
#Elektriciteit · 4 maanden geleden

Dag allemaal,

Ik heb in de woning 3x230 + N

Ik merk dat indien ik de neuter in contact breng met mijn aarding dat dan de verliesstroomschakelaar van 30mA eruit gaat.  Alles is beveiligd met 30mA.  Is dit normaal ?

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

gery
71 thumb_up 554 comment Andere particulier
4 maanden geleden

Ik merk dat indien ik de neuter in contact breng met mijn aarding dat dan de verliesstroomschakelaar van 30mA eruit gaat.  Alles is beveiligd met 30mA.  Is dit normaal ?

Officieel heet dat 3x400V+N.

Waarom denk je dat dat niet normaal zou zijn? En hoe kom je erbij om de nulleider en aarding te verbinden nà de diff?

Hugo C.
194 thumb_up 996 comment Bouwer
4 maanden geleden

Waarom denk je dat dat niet normaal zou zijn? En hoe kom je erbij om de nulleider en aarding te verbinden nà de diff?

Officiëel blijft de benaming 3 x 230V + N. Tussen nulleider en een fase heeft men telkens 130Volt. Maar voor zover ik weet wordt er geen 130V meer geleverd en zal de netbeheerder enkel de 3 fasen (3 x 230V) ter beschikking stellen. Zelf een nulleider creeren en deze met de aarding verbinden is verboden.

gery
71 thumb_up 554 comment Andere particulier
4 maanden geleden

Officiëel blijft de benaming 3 x 230V + N. Tussen nulleider en een fase heeft men telkens 130Volt. Maar voor zover ik weet wordt er geen 130V meer geleverd en zal de netbeheerder enkel de 3 fasen (3 x 230V) ter beschikking stellen. Zelf een nulleider creeren en deze met de aarding verbinden is verboden.

De vraagsteller zal wel degelijk 3x400V+N hebben.

Trouwens, als je slechts de 3 fasen binnenkrijgt (3x230V), kan je niet zomaar zelf een N maken (tenzij je een transformator gebruikt).

Lyngstar
0 thumb_up 3 comment Bouwer
4 maanden geleden

Dag allemaal,

dank voor jullie reactie.  Het is natuurlijk idd 3x400V waarbij er tussen nulleider en fase 230v spanning is.  Ik ga natuurlijk niet gewoon de nulleider verbinden met de aarding maar het is wle al per vergissing gebeurt dat ik de twee met elkaar in contact bracht waardoor de verliesstroom uitviel tot mijn verbazing omdat ik dacht dat de nulleider 0V zou hebben.

Hugo C.
4 maanden geleden

Dag allemaal,

dank voor jullie reactie.  Het is natuurlijk idd 3x400V waarbij er tussen nulleider en fase 230v spanning is.  Ik ga natuurlijk niet gewoon de nulleider verbinden met de aarding maar het is wle al per vergissing gebeurt dat ik de twee met elkaar in contact bracht waardoor de verliesstroom uitviel tot mijn verbazing omdat ik dacht dat de nulleider 0V zou hebben.

De nulleider zal gewoonlijk 0 Volt meten. In de elektriciteitsdistributiecabine zal men de nulleider aan een afzonderlijke aarding verbinden. Bij een verlies stroom schakelaar moet de som van de stromen door de 4 geleiders steeds 0 zijn (kleiner dan 30 of 300mA voor de techneuten). Door ergens de nulleider met de aarding te verbinden zal een deel van de stroom door de verlies stroom schakelaar omgeleid worden waardoor de som niet meer 0 is en uitschakelt.

Hugo C.
4 maanden geleden

De vraagsteller zal wel degelijk 3x400V+N hebben.

Trouwens, als je slechts de 3 fasen binnenkrijgt (3x230V), kan je niet zomaar zelf een N maken (tenzij je een transformator gebruikt).

In de distributiecabine wordt de secundaire wikkeling steeds geaard. Hetzij door een van de fasen te aarden (driehoek schakeling van de secundaire wikkeling) ofwel het sterpunt ingeval van een secundaire wikkeling in ster geschakeld. In dit laatste geval zal men 130V meten tussen een fase en de aarde.

Iceberg
16 thumb_up 175 comment Andere particulier
4 maanden geleden

Bij mij komt er 3x400V+N binnen (dus 230v tussen fase 

en N)

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?