Forum

Locatie zekeringkast - oude in badkamer (installatie voor 1981)

djefmo
0 thumb_up 11 comment Verbouwer
#Elektriciteit · 8 maanden geleden

Goedendag, 

Ik moet mijn elektrische installatie vernieuwen en vervolgens laten herkeuren. 

Het betreft een klein houten chalet met enkel een woonkamer, badkamer en slaapkamer. 

Nu zit op dit moment de zekeringkast in de badkamer; een niet erg logische plaats.
Doordat de hoofdkabel die naar de zekeringkast loopt niet verlengd mag worden ben ik genoodzaakt de nieuwe zekeringkast te plaatsen ofwel terug in de badkamer, ofwel in de aangrenzende slaapkamer. 

Staat er iets in het AREI dat het aansluiten op de nieuwe locatie in de slaapkamer onmogelijk maakt? Ik kan immers mijn grondkabel/hoofdkabel niet verlengen. Ook heb ik geen andere ruimte waar ik de zekeringkast kan plaatsen; er zijn immers weinig ruimtes in dit kleine chalet (zeker geen gangkast oid). 

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen dit probleem op te lossen. Alvast enorm bedankt!! 

Alle reacties

Kris M
492 thumb_up 2328 comment
8 maanden geleden

Begin met de distributiebeheerder te laten langskomen voor advies en offerte.  Ze zijn monopolist ..... Waarschijnlijk ga je  een buitenkast moeten plaatsen. Zekeringkast moet hoedanook uit de badkamer.  Zelf voorgehad met een vakantieverblijf in de Kempen. Heeft mij meer dan 2.000€ gekost voor kabels en aansluiting met alle graafwerk en kabelllegging op priveterrein zelf gedaaan.

djefmo
8 maanden geleden

Begin met de distributiebeheerder te laten langskomen voor advies en offerte.  Ze zijn monopolist ..... Waarschijnlijk ga je  een buitenkast moeten plaatsen. Zekeringkast moet hoedanook uit de badkamer.  Zelf voorgehad met een vakantieverblijf in de Kempen. Heeft mij meer dan 2.000€ gekost voor kabels en aansluiting met alle graafwerk en kabelllegging op priveterrein zelf gedaaan.

Oef, dat is even schrikken. In mijn geval betreft het ook een vakantieverblijf in de Kempen. Maar er loopt al een 4x10mm2 kabel van de teller naar de zekeringkast, dus deze kan ik neem ik aan gewoon nog steeds blijven gebruiken? 

Ik heb de teller al in een buitenkast staan. Dient de zekeringkast dan ook nog eens buiten mijn huis te moeten staan? Mag ik u vragen waarom deze kosten zo hoog zijn? 

En wat als ik er nou voor zorg dat op het moment van de keuring de slaapkamer (waar ik van plan ben een nieuwe zekeringkast op te hangen), NIET fungeert als slaapkamer, maar als opbergkast? 

Patrico
61 thumb_up 647 comment Verbouwer
8 maanden geleden

Oef, dat is even schrikken. In mijn geval betreft het ook een vakantieverblijf in de Kempen. Maar er loopt al een 4x10mm2 kabel van de teller naar de zekeringkast, dus deze kan ik neem ik aan gewoon nog steeds blijven gebruiken? 

Ik heb de teller al in een buitenkast staan. Dient de zekeringkast dan ook nog eens buiten mijn huis te moeten staan? Mag ik u vragen waarom deze kosten zo hoog zijn? 

En wat als ik er nou voor zorg dat op het moment van de keuring de slaapkamer (waar ik van plan ben een nieuwe zekeringkast op te hangen), NIET fungeert als slaapkamer, maar als opbergkast? 

Ik denk dat die prijs eerder sloeg op de plaatsing van een buitenkast die jij al hebt. De zekeringkast mag echter in je slaapkamer staan, dat is geen probleem.

Technoman
19 thumb_up 142 comment Verbouwer
8 maanden geleden

Beste,;

Normaal is alles wat achter de teller staat jouw eigendom? Waar baseert men zich op om te beweren dat de kabel tussen teller en zekeringkast niet mag verlengd worden??

Plaats een lasdoos ergens buiten, en van daar kan je vertrekken met een neiuwe kabel naar de nieuwe plaats van je zekeringkast.

T

Kris M
492 thumb_up 2328 comment
8 maanden geleden

Zoals al bevestigd:  zekeringkast mag in de slaapkamer en je kan idd zelf de kabel die van je buitenkast komt verplaatsen naar je nieuwe zekeringenkast.

Bij mij was t zo duur omdat de antieke teller in de badkamer hing.  Distributiebeheerder had mij bevestigd dat ik de bovengrondse aansluiting kon behouden.   Had nieuwe zekeringkast en plaats voor de teller voorzien buiten de badkamer waarbij de bestaande aansluitkabel kon verlegd worden via een zolder.  Maar toen puntje bij paaltje kwam wilden ze niet aansluiten en bovengronds verzwaren.  k Moest ondergronds gaan maar naar het aansluitpunt waar de teller voorzien was kon ik niet orthogonaal naar de nabije straatpaal omdat er een gracht in de weg lag.  Gevolg:  1.500€ kabel en 500€ of zo voor de straatkast om naar de volgende straatpaal te gaan ...

djefmo
8 maanden geleden

Ik denk dat die prijs eerder sloeg op de plaatsing van een buitenkast die jij al hebt. De zekeringkast mag echter in je slaapkamer staan, dat is geen probleem.

Juist, helemaal duidelijk. Dankjewel! Dan zorg ik ervoor dat de nieuwe zekeringkast in de slaapkamer komt. Dan scheelt het inderdaad dat de buitenkast met teller en grondkabel in orde zijn. 

djefmo
8 maanden geleden

Beste,;

Normaal is alles wat achter de teller staat jouw eigendom? Waar baseert men zich op om te beweren dat de kabel tussen teller en zekeringkast niet mag verlengd worden??

Plaats een lasdoos ergens buiten, en van daar kan je vertrekken met een neiuwe kabel naar de nieuwe plaats van je zekeringkast.

T

Hi Technoman, 

Ik kan het helaas niet meer 1,2,3 vinden, maar ik heb ergens gelezen dat de kabel die van de teller naar de meterkast uit 1 stuk moet bestaan en dat dus aan het einde van de kabel (begin zekeringkast) verbonden moet zijn met de 300mA diff schakelaar. Maar als ik de zekeringkast toch in de slaapkamer kan plaatsen, dan is het gelukkig ook niet nodig voor me om de kabel te verlengen.

Mvg, J

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.