Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Inbreuken elektrische keuring

nickvdcb
0 thumb_up 0 comment Andere particulier
#Elektriciteit · 2 maanden geleden

Mijn vriendin en ik staan op de rand van een bod te doen om over te gaan tot aankoop van een huis. Alles staat ons heel erg aan, alleen heb ik vandaag het elektrische keuringsverslag mogen ontvangen. Net zoals voor velen, is dit voor een groot deel onduidelijk voor ons. Hieronder de inbreuken/opmerkingen.

OPMERKINGEN - INBREUKEN - NOTA’S
I1.01 Eéndraadschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (art16, 268, 269)
I1.02 Situatieschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (art269)
I2.01 De waarde van de isolatieweerstand van één of meerdere stroombanen is kleiner dan 0,5M ohm (art20)
I3.01 Aardelektrode ontbreekt. Aardingsweerstand niet gemeten. Een aarding is te verwezenlijken overeenkomstig de voorschriften (art68, 71)
I3.05 Aardingsonderbreker ontbreekt of is moeilijk/niet bereikbaar. (art15.01, 70.05) De aardspreidingsweerstand kon niet gemeten worden. Deze dient bij voorkeur kleiner te zijn dan 30ohm (huishoudelijke installatie)
I4.04 De beschemingsgeleiders zijn niet verdeeld over de ganse installatie. (art70.06, 86.02, 86.04) gelijkvloers en 1ste verdiep
I4.01 Hoofdequipotentiaal verbindingen dienen verwezenlijkt worden, ontbreken, zijn niet geel-groen, onvolledig, <6mm2. (art72, 86.05, 78.05)
I9.02 Schakelaar, contactdoos of aftakdoos herschikken en opnieuw bevestigen. (art9.03) kelder, verbrand stopcontact vervangen.

O3 Het is niet uitgesloten dat bij een nacontrole bijkomende inbreuken worden vastgesteld bij voorleggen schema's.
O13 De aardspreidingsweerstand kon niet gemeten worden. Deze dient bij voorkeur kleiner te zijn dan 30ohm.

Moest iemand hier wat meer informatie over kunnen geven zou dit enorm geapprecieerd worden!

jean1986
11 thumb_up 60 comment Andere professioneel
2 maanden geleden

Als dit het enige minpunt/struikelblok aan de woning voor jullie is, zou ik mij niet teveel zorgen maken. 90% van de oudere woningen krijgt opmerkingen. En hier is de kost om regelementair te zijn beperkt tot kleine ingrepen.

In lekentaal:

-Er dienen schema's opgesteld te worden.

-Er dient een degelijke aardingspen geplaatst te worden

-Enkele nieuwe aardingsdraden doortrekken

-Enkele stopcontacten reglementair ophangen

Verreken een kleine meerprijs voor deze werken in jullie bod of vraag de eigenaar iets naar jullie tegemoed te komen, dit vormt normaal uiteraard geen probleem als er hierdoor een koop/verkoop tot stand kan komen.

Veel succes