Livios: Bouwen aan morgen

Hoe regel ik de toeren van mijn 230 volt pomp?

Hoe regel ik de toeren van mijn 230 volt pomp?

jaycee
0 thumb_up 9 comment Andere particulier
#Elektriciteit · 1 maand geleden

Ik heb een pomp die op een gewone 230 volt aansluiting werkt. De gegevens van de pomp: 2,2 kW en 13,6 Ampere. Deze pomp kan nu alleen aan/uit, en draait 2900 toeren per minuut.

Vraag 1: soms wil ik deze pomp graag langzamer kunnen laten werken. En dit liefst met een draaiknop kunnen regelen.  Ik heb gezocht en volgens mij is hier een vermogensregelaar voor nodig. Klopt dat? Ik vind meerdere vermogensregelaars maar tot nu toe geen die 13,6 Ampere aan kan. Weet iemand of deze bestaan?

Vraag 2: ik kan me voorstellen dat -als een vermogensreglaar voor deze pomp bestaat- een deel van het vermogen in warmte wordt omgezet. Dan blijft het stroomverbruik dus gelijk aan het gebruik van de motor als deze maximaal aan staat, en dat is zonde. In het ideale geval zou ik dus een regelaar willen die er voor zorgt dat -als de pomp langzamer draait-, er ook minder stroom wordt gebruikt. Kan dit?

bedankt alvast!

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

Nick 61
102 thumb_up 584 comment Andere professioneel
1 maand geleden

Misschien dat je met een frequentieregelaar kan geworden, maar waarom wil je het toerental eigelijk verminderen?

jaycee
1 maand geleden

ik heb begrepen dat een frequentieregelaar voor 3 fasen motoren is. En dat een 230 volt motor langzamer gaat draaien als je minder vermogen toevoert. Maar ik heb er helemaal geen verstand van, dus vandaar dat ik m'n vraag hier stel :)

(De reden dat ik het toerental wil verminderen is dat deze pomp nu in de (enige) "aan" stand soms echt teveel water geeft dan wat op dat moment nodig is. Ik wil dan aan een knop kunnen draaien om wat minder water te krijgen. Alsof ik een kraan wat meer dicht kan zetten)

Kris M
446 thumb_up 2008 comment Andere particulier
1 maand geleden

Een asynchrone motor (kooianker zonder koolborsteltjes) kan alleen geregeld worden met een (dure) frequentieregelaar.  

Een collectormotor (heeft koolborsteltjes zoals stofzuigers, boormachines, ...)) kan geregeld worden met een aangepaste dimmer. 

Waterpompen gebruiken altijd een asynchrone moter.  

Mocht je een asynchrone motor onder z n opgegeven toerental laten draaien (door overbelasting) dan wordt inderdaad proportioneel warmte opgewekt tot de statorwikkelingen verbranden.  

Zoals gevraagd:  waarom het toerental regelen?  Als er een buffervat is en hij slaat konstant uit en aan dan moet je de ballon terug op druk zetten (of vat vervangen indien defect)

jaycee
1 maand geleden

Het is een waterpomp voor irrigatie, een Pedrollo JSWm 3AL. Veelal is het goed om vol aan te staan. Maar er zijn momenten waarop ik hem wat zachter wil laten draaien. Danfoss vertelde me dat ze geen frequetieregelaars voor een 1 fase 230 volt motor hebben maar misschien heb ik de vraag verkeerd gesteld. Ik zie namelijk wel hun fc51 microdrive in een versie waar 230 volt bij staat. Iedere hulp is welkom

Nick 61
102 thumb_up 584 comment Andere professioneel
1 maand geleden

Ipv het toerental te veranderen (zie de post van Kris M) is het misschien aangewezen om het debiet te veranderen via een paar kranen in de persleiding, 

Kris M
1 maand geleden

Het verbruik van de motor hangt af van de belasting en dat is altijd (veel) minder dan het maximumvermogen.  Plaats er maar eens een verbruiksmeter tussen.

Ipv met een kraan de doorvoer toe te knijpen zou k eens experimenteren met een retourleiding om het debiet te minderen.  

jaycee
1 maand geleden

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Mijn vraag is uitdrukkelijk gericht op het langzamer laten draaien van de motor. Andere oplossingen (afknijpen van de persleiding) zijn niet wat ik zoek. Ik wil de 230 volt motor van pomp met de hand kunnen regelen. Dus met een draaiknop of iets vergelijkbaars. De gouden tip heb ik nog niet gehoord dus als iemand een oplossing heeft dan hoor ik die graag :)

Kris M
1 maand geleden

Een zuigperspomp aan lagere snelheid zal trager blijven pompen doch een vlinderpomp die trager draait zal volgens mij al snel niet meer in staat zijn voldoende onderdruk op te bouwen om de zwaartekracht toe te laten het water omhoog te duwen ...

Als je t zelf wil uitproberen zal je je een dure frequentiesturing moeten aanschaffen.  De goede aanpak evenwel is mi een retourleiding: uw verbruik is mi evenredig met het debiet.

1 2 · Volgende

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?