Livios: Bouwen aan morgen


Elektrische laadpaal vermogen limiteren.

Elektrische laadpaal vermogen limiteren.

Sandertjheee
0 thumb_up 1 comment Bouwer
#Elektriciteit · 7 maanden geleden

Hallo,

 

Wij hebben nu onze 2de elektrische auto aangeschaft. De Niasan Leaf full edition met een laadvermogen van 30A. Nu hebben wij een groot probleem. Ze hebben ons verteld dat deze auto met 3 fase stroom ook zou kunnen opladen met behulp van de wal box. Maar je raad het al. Deze bestaan niet. Wij hebben hier in onze installatie 3X230V + N 25A. Nu weten we dat de uitschakelgrafiek op de automaat zegt dat we op 30A kunnen laden de gedurende +/- 30 minuten. Maar als wij willen laden moeten we ervoor zorgen dat in onze installatie de monofase wallbox die 30A nodig heeft allen stroom vraagt van deze fase. En aangezien dat de stroom te hoog is en uiteindelijk elke 30 minuten de automaat uitvalt is dit gewoon niet haalbaar. Omat we weten dat onze automaat van Fluvius 25 ampere is en dus geen 30A. Nu hebben wij zitten denken of er een mogelijke manier zou zijn om deze laatstroom te limiteren. Wij weten dat de auto een lader bevat die max 16 ampère kan laden via het stopcontact. Dit willen wij simuleren met onze Walbox. Zodat wij kunnen op normale dagen op 16A en met een schakelknop op de wallbox kunnen switchen tussen 16 en 30 A. Wij hebben al verder onderzoek gedaan en blijkbaar als we een weerstand tussen de feedback draden van de controller en de auto zouden steken. Dus het Modbus communicatie protocol zou de auto weten dat hij maximum op 16A mag laden. Is er iemand die hier eventuele ervaringen mee zou hebben? Zo ja dan hoor ik deze graag. 

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties


Reacties

Hugo C.
266 thumb_up 1302 comment Bouwer
7 maanden geleden · Bedankje ontvangen

Er zijn een paar eenvoudige oplossingen:

- vooreerst zou je het aansluitvermogen kunnen verhogen van 3 x 25A naar 3 x 32A of zelfs 3 x 40A. Maar vermoedelijk zal Fluvius een herkeuring eisen van de installatie.

- een voorrangsschakelrelais van 10A plaatsen in de 3fazige laadkring. Zodra die fase de 10A overschrijdt zal het relais de andere laadkring afschakelen. Daalt het verbruik onder de 10A dan zal het voorrangsschakelrelais de andere laadkring terug inschakelen. Mogelijks kan je het voorrangsschakelrelais en de eventuele contactor in de zekeringenkast plaatsen.

Pure hardware maar eenvoudig en betrouwbaar.

RodeRidder
58 thumb_up 305 comment Bouwer
7 maanden geleden · Bedankje ontvangen

Wat bedoel je met deze bestaan niet? 

Is jouw net 3x230V of 3x400V+N? 

In een laadbox kan je de maximum laadstroom instellen, 2 extra polen op de stekker dienen daarvoor. 

Sandertjheee
0 thumb_up 1 comment Bouwer
7 maanden geleden

Ons net is een 3X400V + N. Met als maximum vermogen 25A per kring. Dus tussen de Neutrale en de lijnen 230V en tussen de lijnen 400V. Na wat verder te zoeken hebben we gevonden op een site dat we de auto zelf kunnen laten bepalen aan welke stroom hij oplaat. We kunnen kiezen tussen 4 mogelijkheden.

Deze zijn:

- 10A ( weerstand 10-250 ohm)

-17 A ( Weerstand 250-500 ohm)

-30 A ( Weerstand 500-1k ohm)

-36 A ( Weestand 1k- 1.5k ohm)

Maar wat blijkt dit is niet simpel om te beïnvloeden. Dit heeft te maken met een interne weerstand van een bepaalde waarde in de kabel. De auto kijkt naar deze weerstand in de kabel en op basis daarvan weet hij voor welke ampères de kabel gebruikt kunnen worden. In ons geval mono-fasig 30A. Aangezien onze kabel een mono-fasige oplader is en de auto geen mogelijkheid heeft om 3 fasig opgeladen te worden. Zelf hebben we nu meerdere opties. Een scheidingstransformator die de 3 fasen + N naar Enkelfase brengen maar met een groter vermogen. Dan moeten we er wel op letten dan de secundaire dat de Neutrale lijn geaard is met een aparte aardelektrode. of de auto zal nooit willen opladen. Zelf zijn we nu bezig met de weestand de beïnvloeden van onze auto als een tijdelijke oplossing. Blijkbaar is dit niet zo simpel als een weestandje tussen de PP en PE van de oplaad-controller te plaatsen. Blijkbaar zijn deze waarden in de kabel gescheden. Aangezien wij al geprobeerd hebben dit uit te voeren. Maar zonder resultaat aangezien dat ze gescheden zijn. Graag zouden we wel natuurlijk in de toekomst op vol vermogen willen kunnen laden. Bedankt voor de hulp, tips en trick zijn altijd welkom.

RodeRidder
58 thumb_up 305 comment Bouwer
7 maanden geleden

De betekenis van "deze bestaan niet" is mij nog steeds niet duidelijk.

Als ik het correct begrijp wil jij monofasig opladen met 30A zonder laadpaal? 

Dit is niet mogelijk omdat voor laadstromen groter dan 16A dit laadstation een pilootsignaal voorziet (CP pin op stekker) precies om de lader in de auto de laadstroom te doen instellen. De functie van de PP pin waar jij het over hebt is tweeledig, detecteren of de stekker insteekt en de laadstroom instellen. Als het pilootsignaal niet aanwezig is vervalt de tweede functie echter en is de laadstroom standaard ingesteld op 16A, vandaar ook dat dit geen enkele invloed heeft als je die wijzigt. Dat pilootsignaal zelf bouwen kan, maar dat is geen huis, keuken en thuiskennis meer. Bij een adaptorkabel Mennekes/Standaard stopcontact is dit CP signaal niet aangesloten en stelt de lader in de auto zich dus ook standaard in op 16A, wat ook logsich is anders heb je constant problemen met uitval, en krijg je die auto nergens geladen. 

Wat die transformator betreft. Transformatoren kunnen geen 3F omzetten naar 1F met een groter vermogen. Dit kan enkel op een heel complexe manier nl. 3 fasen gelijkrichten, dan terug omrichten naar 50Hz, met andere woorden een FO gelijkaardig aan deze voor motorsnelheidsregelingen of een PV omvormer.    

---
3 thumb_up 61 comment Andere particulier
4 maanden geleden

Beste

tot op heden hebben alle Nissan Leaf versies (inclusief het model 2019 e+) een monofase AC-lader aan boord, afhankelijk het model tot max 6,6kW. 
Je kan deze wagen op een drie-fasige laadpaal aansluiten, doch zal deze enkel stroom afnemen van slechts 1 fase.
De driefasige wall boxen bestaan zeker (vb Mennekes Amtron Extra E 22 C2 : https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Duurzame-energie/EV-Laadunits/EV-Laadunits-onderdelen/Oplaadpunt-elektrisch-voertuig/Mennekes-AMTRON-XTRA-E-22-C2/p/2850000665?prevPageNumber=0

Aangezien je over 3x 25A beschikt, kan je deze aansluiten. Je zal echter nooit stroom afnemen van fase 2 en 3. En dus komt er 28,7A (6600W/230V) via fase 1 bij het laden aan vol vermogen. Een probleem dus.

Je kan natuurlijk altijd kiezen om je wagen op te laden aan max 3,7kW via bv deze monofase wallbox: https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Duurzame-energie/EV-Laadunits/EV-Laadunits-onderdelen/Oplaadpunt-elektrisch-voertuig/Mennekes-AMTRON-STRAT-E-3%2C7-C2/p/2850000596?prevPageNumber=0

Indien je beide wagens tegelijk wil opladen voorzie je simpelweg één lader (3,7kW) per auto en zorg je ervoor dat je ze op een verschillende fase aansluit. 3700W/230V maakt dan dat je max 16A per fase trekt.

Wijzelf wachten nog op de levering van onze Nissan Leaf e+ Tekna 62kW (2019). Die gaan we "slim" laden. Dit wil zeggen dat we vol gebruik gaan maken van het "Type 3" laden. Dit gaan we doen met de Mennekens Amtron E extra 7,4 C2 lader ( https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Duurzame-energie/EV-Laadunits/EV-Laadunits-onderdelen/Oplaadpunt-elektrisch-voertuig/Mennekes-AMTRON-XTRA-E-7%2C4-C2/p/2850000663?prevPageNumber=0 )

Deze communiceert met onze zonnepaneelinstallatie en zal variabel onze auto laden met vermogen tussen de 1,4 en 6,6kW (afhankelijk de hoeveelheid beschikbare energie van onze PV-installatie).
Zo zal onze auto gratis geladen worden, enkel overdag bij zonneschijn. We betalen immers geen prosumententarief aangezien we reeds een bi-directionele meter hebben.

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Mvg, Roel

---
3 thumb_up 61 comment Andere particulier
4 maanden geleden

Je zou ook nog voor de Mennekes Amtron monofase 7.4 kunnen gaan aangezien je het toestel nog kan parametriseren.

zo kan je de aansluitstroom instellen

alsook een stroomlimiet

en de karakteristieken van je auto

zie bijlagen


Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?