Livios: Bouwen aan morgen

Vaillant Ecotec pro vcw 286/5-3A

Vaillant Ecotec pro vcw 286/5-3A

dummy
0 thumb_up 17 comment Andere professioneel
#Centrale verwarming · 8 maanden geleden

Beste forumleden,

Berteft: Vaillant Ecotec pro vcw 286/5-3A. (Nieuw)

Nadat de kamerthermostaat (Thermostaat aan-uit) aanslaat begint de ketel te branden, maar deze verwarmt het water maar tot 32 graden en dit gedurende ongeveer 15 min. Daarna verwarmt hij het water naar de ingestelde temperatuur.

Is dit normaal?

Dank u.

Dummy

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

Nick 61
105 thumb_up 612 comment Andere professioneel
8 maanden geleden

Dat kan voor een groot gedeelte van je installatie afhangen , indien de ketel op een grotere installatie met grote diameters van buizen is aangesloten dan duurt het lang eer de ketel het volledige koud water in de installatie op temperatuur krijgt. In dat geval is de ketel in werking maar ook de pomp en dan wordt er voordurend water verplaatst dat de kans niet krijgt om de warmte niet volledig maar gedeeltelijk op te nemen, dit zie je dan aan de temperatuur op de ketel in dit geval rond de 32 graden die je aanhaalt. Een ander oorzaak kan zijn dat de instellingen van de ketel bij het starten op deellast staan en dat de ketel niet op vol vermogen kan draaien het eerste kwartier dit moet dan aan de hand van de ketel instellingen aangepast worden zodat het toestel dadelijk bij het starten op vol vermogen zal gaan 

dummy
8 maanden geleden

Nick 61.

Het is een kleinere installatie 6 radiators waarvan slechts 4 in gebruik.

Leidingen zijn doormeter 16 naar collector.

Ik hoor bij de start dat de ketel zachtjes brand en na 15 min. schakelt de ketel naar een grotere vlam en dit is duidelijk hoorbaar, en zichtbaar op de gasmeter.

Dan zal ik eens nakijken of ik die instellingen kan aanpassen, alhoewel dit de fabrieksinstelling is.

Bedankt voor je reactie 

ArthurM
0 thumb_up 1 comment Andere particulier
8 maanden geleden

Hier idem, ik heb dezelfde ketel en ben ook op zoek naar een oplossing.

Ge moet eens opzoeken in google naar

instellingen vaillant ecotec plus

hier heb je al veel aan.

mvg Arthur

Hugo C.
210 thumb_up 1099 comment Bouwer
8 maanden geleden

Als de brander start zal deze altijd eerst op een laag vermogen beginnen om te vermijden dat er condensatie op de warmtewisselaar ontstaat. Eenmaal op voldoende temperatuur schakelt de brander over naar de normale modus. Maar inderdaad 15 minuten lijkt mij heel lang. 5 minuten lijkt mij een maximum, maar ik vind ook geen instellingen op de ketel waar je dat kan wijzigen.

Nick 61
105 thumb_up 612 comment Andere professioneel
8 maanden geleden

Ik dacht dat je in de instellingen onder D2 de tijd kon verkorten tot 2 minuten en dat hij dan op vol vermogen werkt

Hugo niet dat ik je wil tegenspreken maar indien de ketel dit zou doen dan zou hij dat ook moeten doen bij afname van sanitair warm water omdat er dan ook momenten zijn met condens in de verbrandingsruimte en om dan een kwartier wachten eer je ww hebt bij sww gaat hij dadelijk op vol vermogen bij koude start of warme start

Probeer de ketel eens op schoorsteenvegermodus te zetten dit is bij het onderhoud nodig om de metingen te kunnen doen en kijk eens of hij dan op vol vermogen gaat. Naderhand wel terug in normale stand zetten he

Verder onder code D.000 vindt je de instelling deellast vr ketel deze zal fabrieksmatig op auto staan de ketel past dan zelf het vermogen aan, je kan die van auto afzetten en zelf een vermogen ingeven, in jouw geval 24 kw, of 100%

dummy
8 maanden geleden

Nick 61

Zoals je aangeeft zou ik bij code 2 dit moeten kunnen veranderen. 

De wachttijd is in de fabriek ingesteld op 20 minuten.

Maar hoe geraak ik in dit programma m.a.w welke toets of combinatie.

Dummy

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?