Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Putconvectoren/Condensatieketel verwarmingsturing

KristofDC
0 thumb_up 3 comment Verbouwer
#Centrale verwarming · 7 maanden geleden

Wij hebben een huis gekocht, gebouwd in 1976. Momenteel bestaat de vervarmingsinstallatie uit een combinatie van putconvectoren en gewone convectoren met een Vaillant Ecotec plus condensatieketel. De woning krijgen we niet goed warm en houdt zijn warmte ook niet na een inblaasisolatie van de spouwmuur. Nu zouden we graag al het bestaande leidingwerk vervangen door nieuw leidingwerk en in elke kamer een aparte thermostaat die telkens die kring schakelt via regelventielen. De huidige thermostaat is modulerend en van Vaillant is er niet echt een systeem dat meerdere kringen kan sturen. Een simpel aan/uit systeem kan ik wel met een Logo! controller maken... maar dan is de ketel niet meer modulerend. Is er bij iemand hier een gelijkaardige installatie (condensatie ketel / aparte cv kringen en) en hoe is deze gestuurd?

KristofDC
0 thumb_up 3 comment Verbouwer
7 maanden geleden

@Kris De watertemperatuur is 75° (meer kan de ketel Vaillant Ecotec Plus 346 3-5 niet geven) ik heb wel alvast gesteld dat er drukverliess is op de leidingen en de leidingen zijn - jawel het waren de jaren 70 - met dat asbestspul geïsoleerd. Met momenten voelt het hier heel warm, maar toch de juiste temperatuur en dat is wanneer je de ketel van 18° naar 21° laat opwarmen, als hij zijn 21° moet behouden voelt het hier koud aan, ondanks we op verschillende plaatsen alleens thermometers hebben gezet (en die geven 20/21° aan). De zolder is geisoleerd. De kostprijs van nieuwe ramen is geraamd op 30 000 euro (wij zitten met grote raampartijen tot op de vloer) De terugverdientijd daarvan is 30 jaar, en dan moet ik de kruipruimte nog isoleren en al het asbest eruit...   Die kosten dat jij hebt gedaan, met alle respect, maar als ik dat hier moet doen kan ik het beter verkopen en nieuwbouw kopen op ne m² grond ... in een verkaveling waar alle huizen hetzelfde zijn.. ik stook het liever buiten (ja sorry milieu maar ons budget kan dat niet trekken op het moment ) en zal het gaande weg wel aanpassen, maar ramen zal iets voor helemaal op het laatste zijn. Als ik hier in de omgeving kijk, staan er huizen van de jaren 50 met nog enkel glas, dus ja... liever een paar 100 euro per jaar teveel dan 20 jaar boterhammen met choco...

@Nick In het voorjaar haal ik ze er allemaal af/uit en worden ze helemaal afgeblazen met perslucht en gespoeld, het leiding werk wordt ook volledig vernieuwd. Ik ga die niet binnen afblazen want dan hangt alles onder het stof.