Livios: Bouwen aan morgen


Putconvectoren/Condensatieketel verwarmingsturing

Putconvectoren/Condensatieketel verwarmingsturing

KristofDC
0 thumb_up 3 comment Verbouwer
#Centrale verwarming · 5 maanden geleden

Wij hebben een huis gekocht, gebouwd in 1976. Momenteel bestaat de vervarmingsinstallatie uit een combinatie van putconvectoren en gewone convectoren met een Vaillant Ecotec plus condensatieketel. De woning krijgen we niet goed warm en houdt zijn warmte ook niet na een inblaasisolatie van de spouwmuur. Nu zouden we graag al het bestaande leidingwerk vervangen door nieuw leidingwerk en in elke kamer een aparte thermostaat die telkens die kring schakelt via regelventielen. De huidige thermostaat is modulerend en van Vaillant is er niet echt een systeem dat meerdere kringen kan sturen. Een simpel aan/uit systeem kan ik wel met een Logo! controller maken... maar dan is de ketel niet meer modulerend. Is er bij iemand hier een gelijkaardige installatie (condensatie ketel / aparte cv kringen en) en hoe is deze gestuurd?

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties


Reacties

Kris M
449 thumb_up 2025 comment Andere particulier
5 maanden geleden

Als het binnen niet opgewarmd geraakt dan voer je te weinig warmte toe.  Je zal dus de watertemperatuur moeten opdrijven (waardoor de condensatieketel iets aan rendement inboet) of bijkomende radiatoren moeten plaatsen.  Regelventielen en aparte circuits lossen uw probleem niet op.  t Zou me verwonderen dat de huidige CV-buizen verstopt zijn. 

Je verliest ws veel warmte via ongeisoleerde vloeren, niet of slecht geïsoleerde daken, dubbel glas uit 1975 etc.  Spouw isoleren was goed maar slechts een eerste stap. 

Ik woon zelf in een groot gekocht gelijkvloerse landwoning van midden de jaren 70.  Na (vele) ingrepen het verbruik teruggedrongen tot zo n 15 MWh gas per jaar (750€):   Plafonds 24 cm rotswol, D-ventilatie, bijna overal superisolerend glas, luchtlekken zo veel mogelijk weggewerkt,  etc.

Nick 61
104 thumb_up 596 comment Andere professioneel
5 maanden geleden

Heb je al de convectoren (de gewone en de putconvectoren) eens uitgekuist, het is wenselijk bij convectoren dat dit 2 maal per jaar gebeurt . Convectoren die tussen de lamellen vol met stof, vezels, enz, zitten, verhinderen dat de lucht niet tussen de lamellen kan stromen en zo de convectie grotendeels verhinderen. 

KristofDC
0 thumb_up 3 comment Verbouwer
5 maanden geleden

@Kris De watertemperatuur is 75° (meer kan de ketel Vaillant Ecotec Plus 346 3-5 niet geven) ik heb wel alvast gesteld dat er drukverliess is op de leidingen en de leidingen zijn - jawel het waren de jaren 70 - met dat asbestspul geïsoleerd. Met momenten voelt het hier heel warm, maar toch de juiste temperatuur en dat is wanneer je de ketel van 18° naar 21° laat opwarmen, als hij zijn 21° moet behouden voelt het hier koud aan, ondanks we op verschillende plaatsen alleens thermometers hebben gezet (en die geven 20/21° aan). De zolder is geisoleerd. De kostprijs van nieuwe ramen is geraamd op 30 000 euro (wij zitten met grote raampartijen tot op de vloer) De terugverdientijd daarvan is 30 jaar, en dan moet ik de kruipruimte nog isoleren en al het asbest eruit...   Die kosten dat jij hebt gedaan, met alle respect, maar als ik dat hier moet doen kan ik het beter verkopen en nieuwbouw kopen op ne m² grond ... in een verkaveling waar alle huizen hetzelfde zijn.. ik stook het liever buiten (ja sorry milieu maar ons budget kan dat niet trekken op het moment ) en zal het gaande weg wel aanpassen, maar ramen zal iets voor helemaal op het laatste zijn. Als ik hier in de omgeving kijk, staan er huizen van de jaren 50 met nog enkel glas, dus ja... liever een paar 100 euro per jaar teveel dan 20 jaar boterhammen met choco...

@Nick In het voorjaar haal ik ze er allemaal af/uit en worden ze helemaal afgeblazen met perslucht en gespoeld, het leiding werk wordt ook volledig vernieuwd. Ik ga die niet binnen afblazen want dan hangt alles onder het stof.  

Nick 61
104 thumb_up 596 comment Andere professioneel
5 maanden geleden

Je hoeft ze ook niet uit te blazen met perslucht, indien je er water door giet met een gieter  heb je helemaal geen stof met een waterstofzuiger opzuigen en klaar

Kris M
449 thumb_up 2025 comment Andere particulier
5 maanden geleden

Bij 20/21° voelt het koud aan omdat er koudevlakken zijn en ws ook tocht tussen verwarmde en onverwarmde ruimtes etc.  Oplossing zonder investering om een comfortwarmtegevoel te krijgen is de termostaat een paar graadjes hoger zetten. 

Het drukverlies heeft ws als reden dat het expansievat (dat in de brander zot) te klein is voor de grote installatie: de uitzetting van t warm water is te groot.  Oplossing is plaatsing van een bijkomend expansievat.  Als je hiervan zeker wil zijn dan zet je het systeem op druk buiten het stookseizoen en controleer je of het dan op druk blijft.

Nick 61
104 thumb_up 596 comment Andere professioneel
5 maanden geleden

De max temp van de ketel die nu 75 graden bedraagt zou je nog tot 80 graden kunnen verhogen in het servicemenu ( d.071 )maar als je er met 75 niet komt dan kom je er ook niet met 80. 

Zoals Kris aanhaalt in zijn laatste reaktie , indien er zich geen extra expansievat in de installatie bevindt is het zeer waarschijnlijk dat het kleine vaatje in de ketel stuk is waardoor een dagelijks drukverlies voorkomt en je het moeilijk of niet warm krijgt. Trouwens het vaatje in de ketel is alleen om de ketel te beschermen en niet voor de hele installatie zoals meestal aangenomen wordt. Natuurlijk, indien er een extern vat staat is het best mogelijk dat dit stuk is waardoor je dezelfde situatie krijgt.

KristofDC
0 thumb_up 3 comment Verbouwer
5 maanden geleden

Op dit moment worden alle ruimtes verwarmt alleen in de keuken staat geen element. De kranen staan 90% open (ik draai ze altijd een beetje terug) Er staat een expansievat naast de ketel. Buiten het stookseizoen had ik al gemerkt dat er drukverlies is. Ook na contact met Jaga heb ik vernomen dat de elementen verkeerd geinstalleerd staan (langs de binnen zijde ipv de raamzijde).

Nick 61
104 thumb_up 596 comment Andere professioneel
5 maanden geleden

Een goed expansievat klinkt hol als je er tegen klopt, een kapot vat daarentegen  klinkt vol als je er tegen klopt. Beter nog is het vat loskoppelen van de installatie en dan met een luchtdrukmeter de voordruk van het vat meten via het ventiel aan de onderzijde, meestal staat er geen koppeling tussen het vat en de installatie wat dan redelijk omslachtig is om doen


Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?