Livios: Bouwen aan morgen

Opentherm bij Vaillant ecotec plus VCR 296/5-5 in België?

Opentherm bij Vaillant ecotec plus VCR 296/5-5 in België?

Verbouwer76
0 thumb_up 0 comment Verbouwer
#Centrale verwarming · 1 jaar geleden

Vaillant besloot niet opentherm te gaan, waardoor je enkel hun eigen thermostaat op de ketel kan gebruiken. Helaas is er weinig keuze, zijn de geboden programma's te beperkt en krijgt hun app een vernietigende score en wordt die bovendien amper geüpdate. Wat ben ik dus met een ketel die ik eigenlijk niet kan bedienen? 

In Nederland worden de Vaillant Ecotec Plus ketels al jaren verkocht met de V33 module (een klein plaatje) die de installateur kan plaatsen zodat de ketel gewoon opentherm wordt en je eender welke thermostaat kan gebruiken. Bekijk de NL installatiehandleiding en het plaatje staat bij de componenten, bij de BE handleiding niet. 

Vraag: past de V33 module voor opentherm ook op de BE ecotec plus? Indien ja, waar kan ik de module krijgen? Indien niet, wat is de reden dat het in BE niet standaard is bij Vaillant? Of ik nu ketel + thermostaat koop bij hen, of ketel + V33 plaatje, dan brengt het voor Vaillant evenveel op. Maar als ze mij het plaatje niet verkopen, dan koop ik ook geen ketel en brengt het ze niets op. Uit commercieel oogpunt zou ik dit dus niet goed begrijpen. 

Ik hoop uiteraard gewoon dat ik de Belgische ecotec plus van Vaillant opentherm kan maken. Wie weet raad?

In bijlage tekst en foto uit de Nederlandse brochure van Vaillant. Helaas onbestaand in België.

reageer Quote Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

Alaerts guido
29 thumb_up 155 comment Andere professioneel
1 jaar geleden · Bedankje ontvangen

In belgie worden er andere printplaten gebruikt (Meld men mij) , waarom ??? Dus u kunt hier de V33 niet gebruiken.

Maar hoeveel kringen wenst u te regelen? Normaal werkt de app V smart goed (integenstelling van de test).

Ben V
0 thumb_up 4 comment Andere particulier
1 jaar geleden

Ik heb net mijn oude ketel laten vervangen door een VCW296 en had een vergelijkbaar probleem. Ik gebruik een Tado slimme thermostaat, en wil natuurlijk modulerend kunnen aansturen. De installateur wou deze niet aansluiten via EBUS, omdat Vaillant deze enkel voorziet voor eigen Thermostaten. De Tado helpdesk zei dat ik perfect ook kon aansluiten via OpenTherm. Maar omdat OpenTherm niet wordt ondersteund op het Belgisch model, bleef de ketel continu branden na de installatie. Gelukkig (!) ondersteunt Tado óók EBUS, waardoor ik toch mijn bestaande thermostaat kan blijven gebruiken. De thermostaat doet zich voor als een Vaillant model, waardoor de ketel deze ook correct aanvaardt over EBUS. Enkel warmwatersturing is niet bij alle ketels beschikbaar (maar kan natuurlijk op de ketel zelf worden aangepast ipv via thermostaat/app). Ik ben zéér tevreden van mijn Tado thermostaat: locatiegestuurd, handige app, IFTTT en Apple HomeKit ondersteuning (dit laatste enkel bij model V3). Ik kan deze dus alleen maar aanraden! 

ggverc1
2 maanden geleden

Dag Ben.  Ik ben zeer blij dat ik uw reactie ben tegengekomen op dit forum.

Ik sta op het punt om zelf een Vaillant EcoTec Pluc VCW-296 aan te schaffen en ik heb thuis reeds een Tado (V3) thermostaat.

Als ik uw respons goed interpreteer ben je dus erin geslaagd om de TADO thermostaat te kunnen doen communiceren met de ketel (modulerend?!) 

Mag ik vragen hoe je het dan via EBUS werkende hebt gekregen?

Mag ik u anders bij gelegendheid eens opbellen?  Mijn nummer is 0485 93 93 28 of geoffrey_vercauteren@hotmail.com

Groeten

Geoffrey

Ben V
2 maanden geleden

Dag Geoffrey

Hierbij de info die ik via de helpdesk van Tado heb gekregen: 

Graag de volgende stappen uitvoeren:

vergeet niet de stroom uit te zetten.

• zorg ervoor dat de bedrading in de CV ketel op modulerend/EBUS Vaillant staat (graag hiervoor de X31/OpenTherm module loskoppelen van het hoofd moederboord)
  • zet de bedrading van de Slimme Thermostaat over naar + en - (naast de A). Volgorde van de bedrading maakt niet uit, gele sticker kan worden verwijderd.
  • Geef ons een belletje of mail terug en dan zetten wij de driver van de Slimme Thermostaat om.

Groeten

Ben

CVERSCH
0 thumb_up 6 comment Andere particulier
2 maanden geleden

Ik heb net mijn oude ketel laten vervangen door een VCW296 en had een vergelijkbaar probleem. Ik gebruik een Tado slimme thermostaat, en wil natuurlijk modulerend kunnen aansturen. De installateur wou deze niet aansluiten via EBUS, omdat Vaillant deze enkel voorziet voor eigen Thermostaten. De Tado helpdesk zei dat ik perfect ook kon aansluiten via OpenTherm. Maar omdat OpenTherm niet wordt ondersteund op het Belgisch model, bleef de ketel continu branden na de installatie. Gelukkig (!) ondersteunt Tado óók EBUS, waardoor ik toch mijn bestaande thermostaat kan blijven gebruiken. De thermostaat doet zich voor als een Vaillant model, waardoor de ketel deze ook correct aanvaardt over EBUS. Enkel warmwatersturing is niet bij alle ketels beschikbaar (maar kan natuurlijk op de ketel zelf worden aangepast ipv via thermostaat/app). Ik ben zéér tevreden van mijn Tado thermostaat: locatiegestuurd, handige app, IFTTT en Apple HomeKit ondersteuning (dit laatste enkel bij model V3). Ik kan deze dus alleen maar aanraden! 

Dag Ben,

Ik heb een VCW 296 en evalueer naar Tado over te schakelen. Het lijkt me dat je de TADO heb kunnen koppelen met de VCW 296 voor deverwarming.

Het is niet duidelijk of je warmsturing heb met de TADO. Heb je die met de VCW 296. Weet je welke eBUS het is; DO5, D06 of D07? En welk verwarlingscircuit: HC01 of HC02? 

Groeten

ggverc1
2 maanden geleden

Hallo. Wacht nog maar even met Tado want ben er voorlopig nog niet in geslaagd om via Ebus aan te koppelen. De tado thermostaat krijgt slechts 4 volt en bij tado kunnen ze niets doen. Bij Vaillant zijn ze niet behulpzaam want daar zeggen ze dat ebus enkel werkt met Vaillant thermostaten. Mss werkt het bij Ben omdat hij een oudere ebus versie heeft?

De aan uit koppeling werkt wel maar dan moduleert hij niet efficiënt natuurlijk. 

CVERSCH
2 maanden geleden

Bedankt voor de info. Laat weten als het goed werkt.

Van wat ik heb gelezen werkt het niet modulerend in België wel in Nederland. Je moet een module vervangen maar die zou niet beschikbaar zijn in België.

Het zou enkel aan/uit werken.

Maar het is moeilijk trouwbare informatie te vinden.

CVERSCH
2 maanden geleden

Het zou de module Vaillant VR33 zijn. Niet te vinden op vaillant.be maar als je googelt is het wel te vinden en zelfs te kopen.

Heb dit gevonden "Voor het aansluiten van een Opentherm® thermostaat op uw Vaillant ketel" en "De VR33 werkt niet op de meeste Belgische Vailalnt ketels," (https://wifithermostaten.nl/vaillant-opentherm-module-vr33.html?campaignid=934614604&adgroupid=46091613549&adid=222550579083&gclid=Cj0KCQiAp7DiBRDdARIsABIMfoDWxVdwJhSDw_l9qzRjJw8CXdCPI2D_XDoQgMxtBpPEv9PPy4VR6h8aAhuCEALw_wcB )

zie ook (https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/verwarming/vailant-vcw-286/5-ecotec-met-opentherm-ipv-ebus-converter )

Maar werkt de TADO wel bij jou? Met welke ketel?

1 2 · Volgende

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?