Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Expansievat C.V. kapot?

Veelklusser
0 thumb_up 2 comment Verbouwer
#Centrale verwarming · 1 jaar geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik mijn vloerketel laten vervangen door een wandketel op gas. De installateur vond het toen blijkbaar niet nodig om het expansievat te vervangen. Ondertussen is dit vat reeds 37 jaar oud.

Wanneer ik erop tik lijkt het vat voor 2/3 vol met water m.a.w. tot aan de ring op de foto(chauffage in koude toestand). Naar ik las moet het echter volledig leeg zijn en wordt het gedeeltelijk gevuld bij het opstaan van de verwarming.

Is dit vat defect? Kan ik het water van dat vat aflaten of moet dit worden vervangen en zo ja kan ik dat gemakkelijk zelf doen? Onderaan zit een ventiel. 

Wie weet meer hierover? 

Bij voorbaat dank.

Nick 61
102 thumb_up 584 comment Andere professioneel
1 jaar geleden · Bedankje ontvangen

Zoals je het beschrijft is je vat inderdaad stuk , je zal dit niet onmiddellijk gemerkt hebben omdat in je wandketel standaard ook een vat voorzien is , dit vaatje in je ketel is meestal te klein voor de installatie en dan is het goed dat je een extern vat hebt zoals in jou geval. Indien je het ventiel onder het vat indrukt en er komt water uit dan is het stuk , komt er helemaal niets uit dan is het ook stuk , indien er lucht uit komt dan is het niet stuk maar gezien de leeftijd zou ik het toch vervangen. Het ventiel dient eigenlijk om stikstof op het vat te zetten en eventueel in sommige gevallen de voordruk bij te stellen , zover het vat. Het is goed dat je een foto gepost hebt want de opstelling van het vat is niet volgens de regels van de kunst. De kleine bocht zou je best vervangen door een T stuk met aan de bovenkant een ontluchter , zoals het nu staat kan er geen water tot in je vat geraken omdat de lucht in de stijgleiding zit die niet weg kan verder zou ik sowieso een waterslot  plaatsen tussen je installatie en je vat voor het geval je dit nog eens zou moeten vervangen , zonder zo een slot moet je telkens het water aflaten van je installatie en met zo een slot niet

Mvg Nick