Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Buitendeur averechts geplaatst?

AQZ
0 thumb_up 4 comment Verbouwer
#Ramen en deuren · 2 maanden geleden

Beste forumleden,

Graag jullie deskundig advies over het plaatsen van buitendeuren.

Is het normaal dat bij de plaatsing van een achterdeur het lijkt alsof de deur averechts is gezet?
Ik bedoel hiermee dat de deurplinten tegen de binnekant zijn geschoven en zichtbaar van binnenuit en dat de deur uitsteekt uit de buitenmuur zonder deurplinten? (ik maak me hierbij vooral zorgen om slagregen die via de uitstekende bovenkant van de deur kan binnensijpelen)

Kort samengevat: als ik kijk naar de plaatsing van de voordeur in het deurgat in de muur, lijkt de plaatsing van de achterdeur averechts (de binnenkant zit aan de buitenkant).

Is dit normaal of is de deur slecht ontworpen/geplaatst?

We merkten al op dat de achterdeur 1cm hoger was dan de dagmaat terwijl dit enkele cm kleiner zou moeten zijn... (de bovenkant werd bij plaatsing enkele cm afgezaagd).

AQZ
0 thumb_up 4 comment Verbouwer
2 maanden geleden

Inderdaad we hebben een naar buiten draaiende deur gevraagd en gekregen (ook geen betwisting over).

Maar blijkt dat een andere schrijnwerker dit weekend heeft bevestigd dat de deur inderdaad averechts is geplaatst. De omlijsting op het frame die de producent reeds op de deur had geplaatst, dient aan de buitenkant te zijn. In die zin dat aan de binnenkant meteen het frame dient te zien te zijn en buiten de omlijsting die beschermt tegen water.

De deur is dus verkeerd ontworpen (gespiegeld) ;)