Livios: Bouwen aan morgen


Controleren van na-isolatie spouwmuur

Controleren van na-isolatie spouwmuur

Trein
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
#Na-isolatie · 2 jaren geleden

Wij hebben een tijd geleden onze spouwmuur laten isoleren. Nu blijkt dat we geen subsidie kunnen aanvragen omdat de machine niet goed gewerkt heeft (gecontroleerd door externe firma). Hoe kunnen we nagaan dat het verhaal van de aannemer klopt? En hoe kunnen we nagaan of onze spouwmuur wel degelijk geïsoleerd is? 

Vriendelijke groeten, 

Katrijn

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties


Reacties

Trein
0 thumb_up 1 comment Verbouwer
2 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord!
We hebben verschillende firma's laten komen voor een offerte, maar over de isolatie-waarde meten heeft geen enkele firma gesproken. 
Ik stuur de firma die de werken uitvoerde onmiddelijk een email! 
Het materiaal dat gebruikt werd is Supafil van Knauff. 

31 thumb_up 130 comment Andere professioneel
2 jaren geleden

Het al dan niet verkrijgen van premies voor spouwmuurisolatie hangt af van een ATG-goedkeuring. De werken moeten conform de STS71-1 norm uitgevoerd worden door een ATG-goedgekeurd installateur. Deze installateur krijgt minstens 4 keer per jaar per ploeg onaangekondigde controle op de werf om na te gaan of alles volgens het boekje verloopt. Dat is zowel een controle van het papierwerk als een aantal metingen ter plaatse. Is alles in orde, dan krijgt deze werf groen licht. Is er iets niet in orde, dan hangt het er van af qua ernst van de inbreuk of de installateur dit nog naderhand in orde kan brengen administratief en al dan niet nog zijn klant een verklaring van overeenkomst bezorgen, nodig voor de premie-aanvraag. De controledienst straft tegelijk de installateur al eens met extra (betalende) controles, maar de eindklant is deels de dupe.

De controles zijn behoorlijk streng. Het lijkt me billijk dat de installateur naar de klant toe een tegemoetkoming geeft voor de gemiste premie. Je kan ook vragen naar het verslag van inspectie om na te gaan wat het probleem was, maar ik zou dat voorlopig zeker in goede verstandhouding doen.
Niemand is zonder fouten, maar op het einde van de rit moet je wel een degelijke isolatie gekregen hebben mét tegemoetkomingen. Dat de machine niet werkte naar behoren is niet het probleem van de klant. Daar zit het verschil soms in de goedkopere plaatsers en degene die misschien nét dat tikkeltje harder hun best doen om met alles in orde te zijn.

Een controlemeting van de spouw kan bij koude dagen met thermografie al gebeuren en problemen aan het licht brengen.


Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?