Forum

Pleisterwerk droge kelder: cement of gips?

Pleisterwerken
0 thumb_up 2 comment Verbouwer
#Muren · 2 jaren geleden

Geacht Forum, mijn kelder is droog, heeft 1 muur aan de tuinzijde, waar een terras tegen de gevel aansluit, boven kelderniveau, het kelderraam zit verzonken in een soort stenen bak . De muren, waar (van buiten naar binnen) behang, latex en een dunne kalklaag op zaten, (nu niet meer) zijn van kalkzandstenen bouwstenen. De voegen zijn hier en daar erg zanderig. Er zitten twee teerachtige waterkeringen in: 1 boven en 1 beneden (1 steenhoogte van het plafond/vloer). Kan ik tot aan de waterkering met waterdichte mortel pleisteren en daartussen met gips? (gips vind ik makkelijker te verwerken) De muur aan de tuinkant helemaal met waterdichte cementmortel? Moet ik nog iets met de voegen doen? Er is een laag van ongeveer 1,5 - 2 cm nodig aangezien de stenen erg ongelijk zijn. Ik wil een mooie gladde muur krijgen, die ik met fijne structuurverf kan schilderen. Bedankt voor evt. reacties!

Alle reacties

albarius
21 thumb_up 67 comment
2 jaren geleden

Nooit met gips ondergronds, tenzij je een waterdichte betonkelder hebt. Het is niet omdat je kelder "droog" is, dat er geen vocht verdampt via je keldermuren. Best geen cementmortel, maar op basis van hydraulische kalk > blijft dampopen en eventuele vochtaandrang kan blijven verdampen. Met cement zet je alles dicht en verstoor je natuurlijke processen, waardoor het vocht naar elders kan kruipen. Aangepaste verf overzetten.

arrow_forward
www.albarius.be
Pleisterwerken
0 thumb_up 2 comment Verbouwer
2 jaren geleden

Beste Albarius,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels het een en ander over soorten pleisters op basis van kalk gelezen en ik denk dat ik dan voor een kant en klaar product ga of zelf meng en dan een kalkbindmiddel van het type NHL2 kies.

[NHL2 Is dan het kalkbindmiddel voor alle toepassingen binnen en beschermde toepassingen buiten. Het is ook de meest elastische kalkpleister en de meest ademende. Het duurt zowat een week of meer eer de kalk 'zet' na toevoeging van water. ]

Mijn vraag of ik nog wat aan de voegen moet doen blijf nu nog open staan. Kan ik daar gewoon overheen pleisteren? Misschien kan jij of iemand anders die vraag nog beantwoorden?

albarius
21 thumb_up 67 comment
2 jaren geleden

Openstaande en zanderige voegen... een klassieker... helaas is dit geen exacte wetenschap en zijn er steeds meerdere mogelijkheden... hoe ikzelf dat oplos? Werken in enkele lagen boven elkaar. Je spreekt over 1,5 à 2 cm > eerst goed onstoffen en proper maken, dan een aanhechtlaag maken met grof zand (0-4) en hydraulische kalk + eventueel toeslagstof en met blokborstel goed tot in de voegen duwen zodat alles helemaal bestreken is, een deel zal al in die voegen zitten. Dan mortel maken met zand en kalk en in 2 lagen zetten. Die eerste (dunne) laag zal de voegen volledig mee vullen, dan ruw zetten of aanhechtingslaag en dan een tweede laag die je dan helemaal recht zet. Glad opschuren met schuurblok. Als je dit nog nooit gedaan hebt, lijkt me dit vrij ambitieus om ineens zelf zand/kalk mengeling te maken en te zetten. Niet vanzelfsprekend om met een rei recht te trekken zoals gips.. Absoluut geen cement gebruiken: is star en dampdicht. Je krijgt dit ook niet zo glad als gewone pleister, eventueel later een aangepaste plamuur zetten en dan een dampopen verfsysteem.

Opletten met die voorgemengde produkten, lees eerst heel goed de technische fiches daarvan. Meestal mogen die niet in contact blijven met een ondergrond die vochtig blijft/kan blijven omdat die aangetast kunnen worden door salpeters die de cementgebonden pleisterlaag kunnen wegduwen. Zelfs sokkelpleisters voor buiten dienen onder het maaiveld afgeschermd worden. Overal waar ze fout gebruikt zijn zie je na enige tijd de problemen: vochtplekken, witte kringen, barsten, stukken die loskomen... ook in kelders, inritten van garages,...

Ondergronds "cementeren" (met hydraulische kalk) is niet altijd een vanzelfsprekendheid en is gewoonlijk een specialistische aangelegenheid omdat je rekening moet houden met de achterliggende ondergrond die in vele gevallen vochtgevoelig is/kan blijven. Vocht hoeft in deze niet altijd vloeibaar te zijn onder vorm van water dat uit de muur loopt, maar kan ook uitzweten onder de vorm van damp dat wordt afgegeven aan de lucht.

arrow_forward
www.albarius.be
Pleisterwerken
0 thumb_up 2 comment Verbouwer
2 jaren geleden

Beste Albarius,

Weer bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik vraag me inderdaad af of het hele project niet te ambiteus is. Maar goed, iemand vinden om het voor me te doen, is met bijv. de badkamer al een onmogelijke missie gebleken. Of ze komen niet opdagen, of ze reageren niet, of ze hebben geen tijd, of ik krijg absurde offertes zonder vaste prijs, of ze staan onderling te overleggen waar de WC moet komen en ik kom er helemaal niet meer aan te pas..Dit duurde maanden. Ik heb toen zelf het meeste gedaan en met cement gewerkt en alles daarna betegeld. Het zit er nog op... en als je niet te zorgvuldig kijkt ziet het er redelijk uit.

Ik heb later met gips een paar muren gestuct: een heel schema klaargelegd en doorgewerkt met een klokje erbij en dat is echt goed gelukt. Vandaar dat ik dacht: ik ga dit ook zelf proberen.

Waarom spreek je van "cementgebonden pleisterlaag" in je reactie op voorgemengde producten? Ik mag natuurlijk geen merken noemen, maar ik heb diverse kant en klaar pleisters gezien "samengesteld uit: Natuurlijke hydraulische kalk, siliciumhoudend zand en specifieke toeslagstoffen"

Zou je ook een kant en klaar product kunnen gebruiken voor jouw voorgestelde methode?

Ik heb overigens een bouwmaterialenhandel in de regio, die vooral aan beroepspersonen levert, (maar niet alleen) om advies gevraagd. Ik heb ze foto's aangeleverd en een uitgebreide beschrijving. Ik kan over drie weken een reactie verwachten: alle vertegenwoordigers zijn nu met vakantie.

Ik heb mijn vraag aan dit forum gesteld omdat ik daarnaast ook graag onafhankelijk advies krijg. Ik vind de info op Livios verder ook erg nuttig!

albarius
21 thumb_up 67 comment
2 jaren geleden

cementgebonden: om het onderscheid te maken tussen cement/hydraulische kalk enerzijds en gipsgebonden anderzijds. Het eerste blijft intact in een vochtige omgeving en het tweede rot weg op termijn.
Neen, hier nooit voorgemengde producten ondergronds. Ze zijn "vochtwerend" en blijven stabiel. Enkel te gebruiken op een "droge" ondergrond en met een afwerklaag erover (bvb tegels in een douche, verf of sierpleister elders, als je ze buiten als plint gebruikt, moeten ze onder het maaiveld afgeschermd worden van de grond..) Het minste vochtaandrang van achter uit en je hebt verkleuringen, witte kringen, en de salpeteruitbloeiingen duwen het op termijn los. Deze producten zijn niet identiek aan zelfgemengde mortel met zand en cement/kalk.

arrow_forward
www.albarius.be
Ward Reno
0 thumb_up 4 comment
1 jaar geleden

Gebruik maar beter PG2-gronderig voor betere hechting op de muren, voor je ze gaat plakken in 2 of meer lagen. Waterdichte cementering zou ik kiezen, maar als je een gladde afwerking wil hebben, kan je ook eens bij Gyproc-producten kijken. Er is een nieuw product uit dat zich makkelijk verwerkt en waterwerend is...

Neen, zeker geen gips gebruiken op kelderniveau. Zie op de foto hoe dat met dertijd gaat uitzien...

Mvg,

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.