Forum

Isoleren binnenkant.

ruben19922
0 thumb_up 5 comment Verbouwer
#Isolatie · 4 weken geleden

Hallo,

We hebben een hoeve gekocht maar dit is erfgoed. We kunnen en willen dus niks aan de buitenkant veranderen. We willen een schuur verbouwen.
De muren zijn gewoon metselwerk (oude brugse moef vanbuiten met nog oude kalkcement volgens mij) (vanbinne zijn het zachtere rode stenen). Deze muur is 30CM dik (zonder spouw).

Dit was gecementeerd vanbinnen maar komt heel gemakkelijk los aan de onderkant, wat volgens mij wel wijst op vocht. Achter de cement voelt het totaal niet nat aan, maar toch wel wat wak. Volgens mij komt het dus door opstijgend vocht. Mijn eerste vraag is dus, de beste manier om dit vocht weg te krijgen, is dit door eerst beneden te injecteren met chemisch spul (dryzone etc.)? Moet daarna een vlies aan de muur gehangen worden (dampopen?)?

Ik heb al wat rondgekeken en gevraagd, en velen zeggen dat volle muren isoleren niet altijd goed is, en dus perfect moet uitgevoerd worden. Is dit omdat de muren zogezegd dampopen moeten blijven?
Een tweede vraag is dus het isoleren zelf. Met wat doe ik dat het beste. Ik hoor van panelen waarop je rechtstreeks kan pleisteren, sommigen zeggen mets er een snelbouwer voor, anderen spreken van cellenbeton... Op den duur zie je het bos door de bomen niet meer omdat er zoveel keuze is. De 3 muren die geïsoleerd moeten worden zijn noordwest, noordoost en zuidoost gericht en zou ik vanbinnen graag afwerken met pleister en daarna schilderen. Dit is een in totaal een grote ruimte die nog verdeeld moet worden in meerdere ruimtes. Is het dus best om eerst de volledige ruimte te isoleren, en daarna binnenmuren te plaatsen, of eerst de binnenmuren plaatsen en dan in elke ruimte de buitenmuur te isoleren?

Ook was er toen we dit gekocht hadden al een nieuwe onderplaat in beton gegoten vanbinnen van 15cm dik (daar is alles correct voorzien volgens mij, plastic onderaan, uitzetfolie langs de zijkanten. Deze plaat heeft dus geen contact met de muren. Deze zal ik later ook isoleren, waarop dan een vloer komt. Het plafond van deze ruimte zijn oude potrellen die dichtgegoten zijn

Er is een foto in bijlage van de binnenkant.

Alvast bedankt, ruben.

Alle reacties

Charel
531 thumb_up 2360 comment
3 weken geleden · Bedankje ontvangen

Ideaal dat er nog geen binnenmuren staan, zij kunnen dan alvast geen koudebrug vormen via de buitenmuur.

Mijn eerste idee (er is veel mogelijk):

Alle cementpleister weghalen en  ofwel de muren onderaan injecteren tegen opstijgen vocht ofwel onderkappen en een membraan inwerken.

De oude muren aan de binnenkant uitdikken door er Multipor in volle contact (zonder spouw) tegenaan te kleven. Multipor is te vergelijken met Ytong maar dan veel isolerender. Op deze manier blijft de ganse muurdikte door en door dampopen.

De binnenmuren (beginnende met een laag ytong) metselen en verbinden met de Multipor (niet met de oude bakstenen !). Echter vermits je geen zekerheid hebt over de draagkracht en de bewapening van de betonplaat en vermits er ook geen binnenfunderingen zijn voorzien lijkt het me meer aangewezen om de binnenwanden te voorzien als lichte wanden. Een houten skelet of een skelet in Metalstud met daarop gipsplaten.

ruben19922
0 thumb_up 5 comment Verbouwer
3 weken geleden

Bedankt voor de snelle reactie!

Enig idee welke dikte multipor dan gebruikt moet worden? Ik weet zeker dat er wapening in de vloerplaat zit van 8mm. Heb die vroeger nog helpen leggen. Ik verkies toch snelbouwers, is toch heel stuk steviger om dan hangmeubelen aan te hangen ofzo. Zou dit een probleem zijn op deze betonplaat? de binnenmuren mogen dus zeker geen verbinding hebben met de buitenmuren dan?

Ruben

Carl Vandecasteele
22 thumb_up 234 comment Verbouwer
3 weken geleden · Bedankje ontvangen

er bestaan voor zo een dikke gevels ook kalkhennepblokken naast Ytong en naast snelbouwblokken.
Bouwmaterialen moet je kiezen om AL hun eigenschappen. alle bovengenaamde hebben dit gemeen dat ze draagkracht hebben en veel sneller werken dan baksteen. De een is al steviger dan de ander. Maar ze hebben wel GROTE verschillen in isolatiewaarde en ook in gewicht.

als particulier ben ik voor mijn eigen project eens naar fabrikant Xella in Burcht gegaan voor een gratis dagopleiding Ytong. tijdens de inleiding werd aan allen een blok van vergelijkbaar volume snelbouwer, dan Ytong en tenslotte Multipor doorgegeven. Multipor is pluimgewicht en is echt isolatiemateriaal (lambda gelijk aan minerale wol der eerste generatie ) maar heeft wel geen draagkracht !

je buitenwanden.
-------------------
als je de Multipor (lambda=0,042) , of eventueel de speciale Low-energy-Ytong (lambda= 0,080) plaatst, geen luchtspouw laten maar ze laten aansluiten tegen je gevelmuur. (desnoods met kalkhennep-pap of met gevelmorel tussen beide als de oude muur niet heel recht is) Dan vormen ze beide samen nog meer warmtetraagheidsbuffer waardoor je woning eens opgewarmd de temperatuurschommelingen van meer dan 2 dagen ver kan overbruggen!!!
Multipor kan je krijgen op diktes per 2cm dikker, vanaf 6cm tot 20cm. ook een gemak... Met 18cm bereik de huidige EPB-norm voor grondige renovatie die U=0,24 voorschrijft.
Voor snelle afwerking raad ik Fermacell aan: veel sterker dan Gyproc en zonder kartonlaagje. Kan je zelf af, pleisteren niet

laat je echter geen andere binnenisolatie zoals glaswol en PUR/PIR aanpraten. Want dan verlies je de grote energie-warmtebuffer van je 30cm-buitenmuren. Ben je later bij hittegolven blij om en ook bij koudeprikken. Het enige alternatief zijn kalkhennepblokken (en goedkoper dan Multipor, maar je zal tot de helft dikker moeten gaan voor zelfde isolatiewaarde)


nu je tussenwanden.
----------------------
die moeten op zich dragen. dus: snelbouw of Ytong???
- Ytong wordt op elkaar gestapeld met een millimeterlaag Ytonglijm. Snelbouw wordt gemetst.
- Ytong moet enkel de ondeste rij waterpas gezet. Snelbouw ongeveer iedere rij.
dus met Ytong bouwen gaat veel sneller.
- Ytong is veel lichter dan een snelbouwblok voor funderingsplaat. Je dak draagt uiteindelijk enkel op je buitenmuren (alles stapsgewijs tot een halve steendikte hervoegen. ik zit met zavelmortel van1935! ;-) even leuk)
- kasten ophangen:  holle snelbouwers vereisen ook ietsje specialere pluggen, net zoals Ytong. Aan Ytong kan je werkelijk alles ophangen! Niet aan Multipor (wel schilderijen/kaders en zo maar geen kasten).
- low-energy-Ytong mag zo nodig wel tot tegen de buitenmuur en dus je Multiporlaag onderbreken. Volgens de EPB-regel (lambdawaarde is de helft of minder dan van de Multipor) heet dit een EPB-toegestane bouwknoop. alleen als de structurele stevigheid het zou gebieden. Zoals je vraag al suggereerde beter idd geen contact voor de ideale isolatiesituatie. Echter oude gebouwen sluit je soms compromissen af, weet ik, compromisloos ideaal lukt eer bij nieuwbouw hee...
- Ytong bestaat op breedtes van 5cm 7cm 10cm 15cm.... maar voor tussenwand volstaat 7cm. 10cm lijkt me wel leuker om er zaken van beide kanten aan te hechten/verankeren. Maar in elk geval bel je toch gratis naar Xella en komt hun provinciale vertegenwoordiger gratis bij jou of/en jou werf langs met advies (zij doen niks anders dan projecten begeleiden).  

je bestaande betonplaat
------------------------
en met een 8cm bodemplaat en gewapend heb je al iets. Mijn vloer ligt nog op zavelzand en moet ooit alles 40cm uitgraven, jij kunt al meteen vloeropbouw doen. (bestand plaat + plasticfolie (waterkering) +10 tot 15cm PIR-isolatie + platicfolielaag + leidingchape en vloerchape)
ik vertel dat laatste omdat de HOOGTE van je onderkapping of van je vochtinjectie wel komt BOVEN vloerniveau (steen, polierbeton, parket, plankenvloer, kurkvloer....). En je dus je hele vloeropbouw moet plannen/uittekenen vóór uw eerste grote klus van muren vochtvrij maken.

ruben19922
0 thumb_up 5 comment Verbouwer
3 weken geleden

Bedankt voor de reactie,

eerst en vooral, dit is een tweede account omdat ik niet meer kan inloggen op het andere...

Ik ben van hetzelfde gedacht om dit zo uit te voeren zoals jullie zeggen. Ik vraag me wel af waar ik die blokken kan kopen. Nog een vraag is hoe ik eigenlijk de gaten moet opvullen. Ik zie dat er zogezegde mortel te verkrijgen is van het merk zelf , maar dit lijkt mij duur. Is er enige mogelijkheid om de oneffen muur (op sommige plekken echt wel grote holtes) op te vullen zonder die mortel? Vroeger hingen er paardebakken aan de muur, en die zaten wat in de muur waardoor er over de hele muur toch wel een een holte is van 5 cm of meer, met een breedte een halve meter. 

Is er een mogelijkheid om zelf wat samen te stellen om dit op te vullen, die wel dampdoorlatend is? Of is gewone mortel ook dampopen?

Dan nog een volgende vraag is de afwerking. Is pleisteren mogelijk als afwerking?? Zo ja, is het dan mogelijk om rechtstreeks op de blokken te pleisteren, in plaats van eerst gyproc ertegen te doen?

met vriendelijke groeten,
Ruben

Charel
531 thumb_up 2360 comment
3 weken geleden

Om de gaten dicht te smeren of te metselen gebruik je best een kalkmortel (kalk + zand ipv cement + zand),

Multipor, net zoals de gewone Ytongblokken kan je rechtstreeks bepleisteren.

Als je liever geen lichte wanden met gipsplaten maak dan zou ik hiervoor ytong gebruiken.

Carl Vandecasteele
22 thumb_up 234 comment Verbouwer
3 weken geleden

opvullen van gaten:

kleine oneffenheden en gaten  een kalkmortel gebruiken is veruit best. droogtijd is wel dubbel van metselmortel, maar is dampdoorlatender...

zelf wat samenstellen? 
ja, voor deze grote gaten: kalkhennep nemen. Beste dampdoorlatend product voor jouw doel, en  isolerend ook nog. Je maakt die mix zelf met kalk en grove hennepvezels; Ecostore en Ecomat en Ecobati hebben de nodige producten. Experimenteer met verhoudingen en hoeveelheid water. Het verkooppunt kan je ook wel advies geven.


Ytongcoll
is niet van het goedkoopste. Iedere Brico heeft wel een alternatief merk. Wellicht in bouwgroothandels zoals Callewaert nog goedkoper.  DE vraag is hoeveel je er wel nodig hebt: per slot van rekening is dit vele keren minder dan bij stenenrijen metsen, 1 tot 2mm!!!  De consumptie per m² staat wel op de pot. aantal m² kan je gemakkelijk uitrekenen: (totaal aantal meter gevel) x breedte van je blokken (bvb 0,18 of 0,20) x aantal rijen boven elkaar.

Pleisteren is heel normaal zelfs. Maar Fermacellplaten  kan je dan wel zelf doen terwijl zelf pleisteren een heel stuk moeilijker is en ook zwaardere arbeid. In ieder geval ben je zowel met Fermacell als pleister verzekerd van stevige toplaag voor dingen op te hangen.
Je kan er ook tegen lemen, leem is de beste regelaar van vocht en werd de laatste 10j opnieuw ontdekt bij ecologisch/duurzaam bouwen.

Mikael
0 thumb_up 3 comment Verbouwer
2 weken geleden

Hallo,

Zijn de ytongblokken waterwerend? Hoe voorkom je dat water van de buitengevel eventueel doorsijpelt?

Is een plastiekfolie op de betonplaat nodig? Kan je bijvoorbeeld de PUR laten spuiten en je technieken rechtstreek op de betonplaats plaatsen?

Wij staan voor een zeer gelijkaardige renovatie waar we een aangrenzende schuur willen incorporeren bij de woning maar we hebben beperkte mogelijkheid om de vloer te verhogen. (Maximaal 15 cm inclusief vloertegel). Moet de onderste ytong blok dan een speciale kimblok zijn of is dit hetzelfde? Als ik get goed begrijp is het dus buitenmuur, mortel, ytong en plaasterwerk? Of mis ik een laag? Ik zou voor de ytongblokken gaan omdat we de optie willen om "zware" zwevende (boeken)kasten aan de muur te hangen.

Groetjes,

Mikael

ruben19922
0 thumb_up 5 comment Verbouwer
2 weken geleden

Oke, top! Hoe werk ik die multiporblokken best af rond ramen en een deur? Heb je dan geen koudebruggen ofzo? 

En dan nog een vraagje, eerst alle buitenmuren bekleden met die multipor blokken, en daarna de binnenmuren. Hebben deze dan geen connectie met de buitenmuren? Moeten deze normaal voor de stevigheid niet verbonden worden?

Mvg,

Ruben

Carl Vandecasteele
22 thumb_up 234 comment Verbouwer
2 weken geleden · Bedankje ontvangen

@Ruben:
afwerking rond deuren en ramen:

- je bedoelt op maat maken?
zowel Ytong als Multipor kan je verzagen en zeker tot op de halve centimeternauwkeurig. Handzaag met Widiatanden nemen (ik heb er binnen een maand ook een nodig, en de voorbije jaren nog niet gezien bij Hubo of Gamma of zo) of met een lintzaag kan ook zegt men bij fabrikant Xella.
- Je bedoelt allicht  koudebrug van de dagkanten zelf? ik snap dat dit 30cm dikke buitenmuur is en geen "gevelsteentje" van 10cm breed die door de raamkozijnen en deurkozijnnen afgedekt is met de speling ertussen opgePURt... Zal een beetje afhangen hoe dit metselverband uitgevoerd werd, en de breedte der kozijnen eer je deur zelf of glas zelf hebt. als dat bvb 10 cm is kan je op de dagkant een 30 cm strook PIRplaat of Koolthermplaat kleven. Het is netjes aansluitend aangezien dit verkleefd wordt met low expansion PURschuim (genre Rectavit Easyfix of Soudal Flexifoam: dat laatste garandeert ook luchtdichtheid rond raam-en-deurbekasting) en je het volvlaks kan verkleven zodat er geen luchtlaag tussen stuk plaat en ruwe steen overblijft. Heb er in december strook cementbord mee vastgezet en daar kan je worstdiktes van halve of volle centimeter mee spuiten, kan dus zeer gemakkellijk oneffenheid van goeie halve cm opvangen.
PIRplaat heeft een lambda= 0,022, wat ongeveer de helft is van Multipor. Dus staat 5cm dikke PIR gelijk aan 10cm Multipor qua isolatiewaarde R en blijft er van een 10cm kozijn maar 4à5 meer onbedekt. en is uw koudebrug weg. Dagkanten met Multipor van 6cm breed bekleden kan ook, maar Multipor is te bros materiaal om onbekleed te laten, dus tegen je er 1cm gips of Fermacell opkleeft, heb je al 6à7cm dikte, en is je koudebrug niet totaal weg, zeker niet naar EPB-norm (mag maar de helft zijn van de hoofdisolatielaag, en die gaat wel geen 12cm dikke multipor zijn hee maar 18 of 20cm dikke) Plus dat beetje 6cm dkke Multipor dat je daarvoor moet aankopen,  per pallet???

connectie buitenmuur-binnenmuur;
het moet niet in zogenaamd metsverband verweven zijn! Om de 2 rijen wordt je laatste Ytongblok  vastgezet met een Ytongveeranker in L-vorm op de haakse muur. Die worden op een dwarsmuur in Ytong met nagel vastgepint.
Nu heeft Multipor wel geen schroefzekerheid, moet je effe bij Xella bellen of emailen HOE dat kan, want er bestaan wel speciale pluggen en schroeven om iets in een Multiporwand te bevestigen. of misschien zegt men je toch een nagel te gebruiken maar dubbel zo lang en iedere rij vast te zetten in plaats van om de 2. Of zegt men je low-energy-Ytong tussenmuren eerst te plaatsen tot aan de buitenmuur zodat die Multipor isolatiewand telkens door Ytong onderbroken wordt. Geeft een EPB-toegelaten bouwknoop, koudebrug is dus gehalveerd maar wordt wel meegerekend in het EPB. Bel Xella op of vraag kort voor je Multipor en Ytong bestelt, bezoek van hun technische vertegenwoordiger. Ik heb die gasten gesproken, die komen met plezier, daarvoor worden zij door Xella betaald :-)
En vraag hen de verwerkingsbrochure voor ytongmuren op te sturen.
ik kreeg die op de gratis dagworkshop bij Xella. ik denk dat die ook bij downloads bij Ytong staat.
https://www.xella.be/nl_BE/Downloads-Ytong  ... is zeeeer gedetailleerd. Is eigenlijk die dagworkshop op papmier en meer gedetailleerd. En van ieder product details en adviezen te vinden, zie ik: https://www.xella.be/nl_BE/Downloads-Ytong
https://www.xella.be/nl_BE/Downloads-Multipor
ik zie op de website dat ze eind juni toch reeds halvedag-opleiding hebben in Burcht bij Antwerpen. is gratis. en zal u minder overspoelen van info dan die downloadbrochure of brochure op papier. Plus kan je in pause en nadien vragen stellen over jouw project en hun technisch vertegenwoordiger "claimen" ;-) Maar ik weet nu reeds dat voor een totaalproject als het jouwe je zullen net voor en halverwege de werf komen gratis adviseren. t was maar ophogen van een dakrandmuurke bij mij en ie kwam bij me al halfuurke langs!

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.