Livios: Bouwen aan morgen

Stoffel673

Lid sinds 26/06/2012

• Verbouwer
  • Lid sinds 26/06/2012
  • 1 vraag gesteld
  • 0 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

Stoffel673
  • Verbouwer
Privébericht

Geschiedenis

Vochtige keldergrond schilderen

Reactie van Carl Vandecasteele

ik zou eerder deneken aan een laagje waterdichte mortel. Daarop kan je dan eventueel epoxiverf aanbrengen, dat gaat het wel heel dichtmaken. maar op zich alleen is epoxi welmlicht niet voldeoend eom die grondwaterdruk te weerstaan.

Reactie van Dejsi

Als je weet dat 90 % van de lekkende kelders eigenlijk niet lekken, dan kun je ja al vragen gaan stellen.  Meestal loopt het regenwater langs boven in de keldermuren.  Het regenwater sijpelt doorheen de keldermuren naar beneden, loopt onder de vloer door en komt omhoog op de zwakste plaatsen.  Opstijgend vocht komt niet voor in onze woningen, nergens.
 Als je na enkele regenbuien natte plekken ziet aan de bovenzijde van de keldermuren, of je kunt witte vlekken zien van oplosbare zouten aan de bovenzijde van de keldermuren dan loopt het regenwater langs een verzadigde maaiveldzone langs boven in de keldermuren.  Maak deze maaiveldzone waterdicht en de kelder blijft droog.  Je kan de oorzaken, gevolgen en oplossingen ook terugvinden in een handboek, zie www.humida.be

Groeten
Vochtadvies

Opstijgend vocht komt nergens voor? Kelders lekken niet? Regenwater langs boven in de keldermuren?

In bepaalde gevallen heb je zeker gelijk, maar uw beweringen hier raken echter kant noch wal. Bij kelders van voor 1960 is er niet eens sprake van een buitenafdichting, hoe kan u dan stellen dat er geen grondwaterprobleem is? Dat het water altijd via de muren naar beneden loopt is een gigantische fabel, u weet als "adviseur" wellicht ook wel dat grondwater via veradering of ondergrondse beekjes loopt. Dit waterpeil wordt inderdaad sterk beïnvloed door regenwater en de mate waarin de grond het water vasthoudt. (zware kleigrond versus lichtere grondsoorten). Als u stelt dat het water steeds hemelwater is dat via de muren naar beneden loopt dan wil ik graag eens weten hoe u verklaart dat ensen waterinfiltratie hebben in een kelder in het midden van hun woning.. Ik stel uw expertise dan ook sterk in twijfel en nodig u graag uit naar één van onze werfuitvoeringen die mijn theorie aan de praktijk toetsen.

Wat betreft vraag TS:

Ik zou in uw geval zeker geen epoxyverf op de vloer aanbrengen. indien u het water opsluit gaat u last krijgen van blaasvorming en zal u waterinfiltratie krijgen door de opgebouwde waterdruk. Als u per se de keldervloer wil verven gebruik dan ademende lagen. Indien u een probleem heeft met opkomend grondwater of infiltratie pakt u dit best eerst bij de kern aan alvorens uw geld te verspillen aan afwerking..

Reactie van Vochtadvies

De voorgestelde oplossing werkt ook voor oude tot zeer oude gewelfde kelders.  Destijds waren de meeste aannemers nog slimmer en bouwden geen kelders onder grondwaterniveau, ze hadden er ook de mogelijkheden niet voor. 

Ondergrondse aders die water naar een woning zouden voeren zijn broodje aap verhalen.  In een dergelijke ondergrond werden destijds geen bakstenen kelders gemetseld.  De bakstenen en mortels zouden gewoon weggespoeld worden.

De reeds ingenomen stellingen en de handboeken worden niet zo maar in het openbaar gebracht.  Hier zijn lange en grondige studies aan vooraf gegaan (zie: literatuurlijst in het handboek).  Deze studies werden ook getoetst bij een aantal gerenommeerde ingenieurs en architecten. Je mag de proef op de som nemen bij gelijk welk gebouw.

Je mag me steeds uitnodigen voor een probleemgeval.  Ik toon je de juiste oorzaak(-en) en geef je gepaste oplossingen.

Groeten
Vochtadvies