Livios: Bouwen aan morgen

Rik1972

Lid sinds 09/10/2018

• Verbouwer
  • Lid sinds 09/10/2018
  • 0 vragen gesteld
  • 16 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 3 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

Rik1972
  • Verbouwer | Woont in Leuven
Privébericht

Geschiedenis

Huis gekocht met kleine vochtinfiltratie

Reactie van Rik1972

Als ik je verhaal lees, dan is het duidelijk dat de vorige eigenaar de gebreken aan het huis wou verbergen. Heb je iets van bewijzen? Foto's of iets dergelijks?

Garageruimte verbouwen tot speelkamer en daarbij vloer isoleren

Reactie van Rik1972

Als het voor een speelkamer is, gaat dit niet al te veel problemen geven denk ik. Zolang er op deze specifieke plek geen al te grote gewichten wordt gezet. Heb je een idee van de dikte van de isolatieplaat die je hier zou leggen?

Ramen met dubbel glas

3 reacties ·

Reactie van Rik1972

Ik hoor dikwijls dat ramen met dubbel glas een levensduur hebben van ongeveer 20 à 30 jaar. Dus in jouw geval kan er dan inderdaad al wat slijtage op de ramen zitten. De vraag is natuurlijk ook of de kou binnenkomt via het schrijnwerk dat is afgesleten, of via het glas zelf dat lekken begint te vertonen. Zie je bijvoorbeeld condens op de ruiten?

Pur laten onderzoeken

7 reacties ·

Reactie van Rik1972

Verzakking van PUR schuim in de vloer hoor je wel vaker. In principe is PUR schuim wel een goed materiaal voor vloeren, maar dan moet het wel correct aangebracht worden. Als je met een verzakking zit, dan ligt de fout meestal bij de bouwfirma. Typische voorbeelden zijn: PUR aanbrengen op een vochtige of vuile vloer,  te dikke laag in één keer willen leggen, PUR niet genoeg laten uitharden, ... Het lijkt me dat daar iets verkeerd is gelopen, en dan ligt de verantwoordelijkheid inderdaad bij de bouwfirma.

Warmtepompboiler plaatsen: wel/niet?

Reactie van Rik1972

Puur kijkend naar prijs en rendement zou ik ook eerder kiezen voor een warmtepompboiler. Om het dan nog niet te hebben over de makkelijkere plaatsing.

Doorslaand vocht kelder

4 reacties ·

Reactie van Rik1972

Aangezien het vocht van bij de buren komt, lijkt het mij dat zij met een oplossing moeten komen. Kunnen ze geen soort van drainagesysteem onder de grindvloer plaatsen, waarbij het water wordt afgevoerd naar een afvoerput?

Zonnepanelen op oost/westgericht zadeldak

Reactie van Rik1972

Met een slimme meter zou je minder gecompenseerd krijgen voor de elektriciteit die je in het net injecteert, dan dat je betaalt voor de elektriciteit die je van het net haalt. Vandaar dat het interessanter zou zijn om de elektriciteit die je zelf produceert, ook zelf op te gebruiken. Daarom dat wordt gezegd om naar het oosten en het westen te richten, omdat je 's morgens en 's avonds meer verbruikt. Maar dit hangt af van hoe de compensatie wordt berekend. Dit hangt af van politieke beslissingen, lees ik. Investeren in een thuisbatterij kan ook een oplissing zijn.

Zonnepanelen kopen

Reactie van Rik1972

Die hoge productgaranties krijg je enkel bij de topmerken. Sunpower geeft 25 jaar productgarantie, dacht ik. Ook bij LG krijg je zo'n hoge garantie. Beetje rondkijken op de sites van de grote merken zou ik aanraden.