Paul415

Lid sinds 20/12/2016

• Andere professioneel
  • 4 vragen gesteld
  • 2 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 1 lid bedankt
Paul415 Andere professioneel

Geschiedenis

Schouw isoleren
3 reacties · · #Isolatie

We hebben in de leefruimte een inbouwkachel staan die we al jaren niet meer gebruiken. Ondanks dat de schouwklep dicht staat heb ik de indruk dat er nog steeds veel warme lucht langs de schouw verdwijnd. Zou het nuttig zijn om de schouw bovenaan dicht te maken met een dikke isolatieplaat?

Bekijk
Reactie van Paul415

Beste Carlo, vooreerst bedankt voor uw verhelderende info. Intussen heeft onze warmtepomp het na amper 6 jaar gebruik, finaal begeven. De warmtewisselaar is stuk gegaan waardoor, volgens Daikin, de hele installatie voor de schroot is. We waren de constante torenhoge kosten zo beu dat we besloten om een gasinstallatie te plaatsen. Maar als ik het goed begrepen heb is de warmtepomp zo snel stuk gegaan omdat ze te groot gedimensioneerd was? M.a.w. de fout ligt niet zozeer bij Daikin maar de installateur die ons een te groot gedimensioneerde warmtepomp heeft verkocht? Graag uw reactie. Dank bij voorbaat. Paul

Bekijk

De firma Vasco promoot het freessysteem voor het aanbrengen van vloerverwarming. Dit zou ideaal zijn in het geval van verbouwingen. Ik zou dit systeem willen toepassen in mijn woning.

Vraag 1: Vasco spreekt enkel van shape - infrezing. Maar bij mij zou er in de bestaande stenen tegelvloer ingefreest moeten worden. Kan dit? Of moet ik eerst de tegels verwijderen?

Vraag 2: aangezien ik beperkt kan ophogen zou ik, na grondig uitvlakken en egaliseren van de vloer, opteren voor een 3 mm. dikke pvc vloer. Kan dit of moet er opnieuw betegeld worden?

Vraag 3: ik kan niet overal vloerverwarming toepassing. Nl. in de badkamer en slaapkamer zouden de bestaande convectoren behouden moeten blijven. Is dat een probleem?

Vraag 4: in totaal zou er een 70 m² vloerverwarming moeten geplaatst worden. Hoeveel zou me dit kosten, incl. het freesysteem?

Bekijk

Vrijstaande woning is 26 jaar oud. Opp.: +-150 m². Alles op gelijkvloers.

In 2009 zonneboiler geplaatst.

In 2010 extra geïsoleerd: spouwmuren geïsoleerd, meeste dubbel glas vervangen door 4 seizoenenglas 1.1. Verandadak dubbel gïsoleerd door 2 platen polycarbonaat 1.0 aan te brengen. Vloer heb ik zelf  een jaar nadat we er woonden geïsoleerd door 6 cm. glaswolplaten te lijmen tegen plafond kruipruimte. Aangezien het een gelijkvloerswoning is, is de zoldervloer geïsoleerd met 12 cm. glaswol. Volgens een geadviseerd energieexpert is de woning voldoende geïsoleerd.

In februari 2011 een warmtepomp laten plaatsen ter vervanging van de versleten mazoutbrander. Gegevens warmtepomp: Daikin Altherma HT 16kw + Daikin Altherma HT hydrobox 16 Kw. Deze werd gekoppeld aan de zonneboiler en aan de bestaande convectoren voor de verwarming van de woning.

Toen begonnen de problemen:  enorm hoog elektriciteitsverbruik en woning is bij temperaturen rond en onder het vriespunt moeilijk op te warmen. We hebben herhaaldelijk de constructeur hiervan op de hoogte gebracht. Ze stuurden wel snel een technieker maar we hadden de indruk dat hij maar wat iproviseerde met de instellingen. Na herhaaldelijke reclamaties zijn ze langs gekomen met een technieker van Daikin en die heeft de warmtepomp zo ingesteld dat hij van 07u tot 22u 22°C moet geven en de overige uren 19°C. Maar bij koude temperaturen duurt het soms tot 09 à 10u voor die temperatuur gehaald wordt. Daarbij komt dat we tot heden jaarlijks kosten hadden aan de warmtepomp. Al snel was er een waterlek. Daarna een pomp stuk. Begin dit jaar een printplaat. Deze is vervangen door een Daikin technieker waar we ons ongenoegen tegen konden uiten. Hij is meer dan een uur bezig geweest met het uitmeten, testen, afstellen van thermostaat e.d. Resultaat: geen verbetering in rendement en verbruik.

Intussen ben ik hopeloos op zoek gegaan naar middelen om ons elektriciteitsverbruik naar omlaag te halen. We zijn daar vrij drastisch in te werk gegaan. De kapotte droogkast is niet vervangen. We hebben geen diepvriezer en geen vaatwasautomaat. Verlichting is bijna volledig LED. s' Avonds wordt de houtkachel aangemaakt. We hebben een elektrieker laten komen om stroomlekken op te zoeken zonder resultaat.

Heb geïnformeerd of zonnepanelen een optie is maar aangezien de beperkte opp. (we zouden maar 6 panelen kunnen plaatsen) is de investering te hoog voor hetgeen we er aan elektriciteit kunnen mee terug winnen.

Nu denk ik eraan om een hoogrendementsketel te plaatsen in cascade met de warmtepomp. Heeft er iemand hier ervaring mee?

En welke brandstof zou het beste zijn? Gas of mazout? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan mazout omdat de tank en de schouw voorhanden is.

Wat zou de kostprijs hiervan zijn?

Nog ter info: elektriciteitsverbruik van 01-01-16 tot 06-09-16: dag= 3502 kWh en nacht= 2854 kWh.

Bekijk