Livios: Bouwen aan morgen


Paul415

    Lid sinds 20/12/2016

  • Andere professioneel
  • Lid sinds 20/12/2016
  • 4 vragen gesteld
  • 2 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 1 lid bedankt


Paul415
  • Andere professioneel | Woont in Wiekevorst

Geschiedenis

1 2 · Volgende

Schouw isoleren

3 reacties ·

We hebben in de leefruimte een inbouwkachel staan die we al jaren niet meer gebruiken. Ondanks dat de schouwklep dicht staat heb ik de indruk dat er nog steeds veel warme lucht langs de schouw verdwijnd. Zou het nuttig zijn om de schouw bovenaan dicht te maken met een dikke isolatieplaat?

Schouw isoleren

3 reacties ·

Reactie van Carl Vandecasteele

uiteraard diende zo'n klep om de toevoer grof te regelen en is nooit helemaal (lucht)dicht .
Hetzelfde voor de deuren en asschuif en luchtregelgaten van de cassette.
Bedenk dan dat een schouw gemaakt is om trek uit te oefenen voor de verbranding en je hebt naast koudestroom wat je voelt ook een enorme koudebrug die doorheen heel uw woning steekt...
bovenaan dicht maken met een dikke isolatieplaat (bvb in XPS: waterbestendig): daarover hoef je niet te twijfelen...

Schouw isoleren

3 reacties ·

Reactie van Bruno 9308

En een duidelijke nota in je kachel leggen over wat je gedaan hebt zodat jij of de volgende eigenaar die kachel niet meer aansteekt vooraleer de schoorsteen weer vrij gemaakt is.

Schouw isoleren

3 reacties ·

Reactie van Bell Construct

Beste Paul ,

Goed idee maar ik zou ze  boven ook waterdicht maken en de opening in je leefruimte ook dichtmaken

met wat isolatie !

Mvg

Bell imo

Is een buffervat in combinatie met een warmtepomp nuttig?

Reactie van Nick 61

Om het herhaaldelijk starten van je warmtepomp te verminderen is het geen slecht idee om met een buffer te werken , het wordt wel kostelijk Indien je de buffer met je zonneboiler wilt combineren , in het voorjaar , in het najaar en af en toe in de winter zal je buffer een hoge temperatuur hebben , die te hoog is om zomaar naar je ( ik vermoedt ) vloerverwarming te pompen hiervoor zal je dan een mengkraan en regeling nodig hebben in combinatie met je warmtepomp . Je elektriciteitsrekening zal wel zeker lager uitvallen met een een buffer/zonneboiler installatie maar of deze opweegt tegen de investering laat ik in het midden  

Is een buffervat in combinatie met een warmtepomp nuttig?

Reactie van Carlo Loix - Installateur

Dag Paul,

Om te werken zonder buffervat moeten de vloerverwarming en de warmtepomp perfect op elkaar zijn afgestemd.

Wanneer dit niet zo is dan kan een buffervat een oplossing bieden.
Een buffervat wordt geplaatst om enerzijds de waterdebieten naar de warmtepomp en de vloerverwarming correct in te kunnen regelen. Anderzijds om warmte uit te kunnen halen wanneer de warmtepomp gaat ontdooien.

Een buffervat kan ervoor zorgen dat je een betere stroming over je wisselaar krijgt in je Altherma.
Dit resulteert in een betere warmteafgifte en dus een beter rendement.
Het kan er ook toe leiden dat de warmtepomp minder gaat pendelen.

Wanneer je een buffervat plaatst dan zou ik ook minstens een 300literversie plaatsen.

Wanneer je de regeling als dusdanig kan instellen dat de warmtepomp het buffervat pas begint op te warmen wanneer de vloerverwarming alles heeft benut dan kan je hiermee het pendelen ook minimaliseren.

Je hebt echter een Altherma. Dit is een modulerende warmtepomp.
In principe past de Altherma zijn vermogen aan aan de vraag.
Een modulerende warmtepomp heeft echter ook zijn grenzen.
Hij heeft een minimaal vermogen.
Het is enkel wanneer de vraag kleiner is dan zijn minimaal vermogen dat de warmtepomp zal pendelen.

Het vele pendelen kan dus ook het gevolg zijn van een te groot gedimensioneerde warmtepomp.

Carlo

Is een buffervat in combinatie met een warmtepomp nuttig?

Reactie van Paul415

Beste Carlo, vooreerst bedankt voor uw verhelderende info. Intussen heeft onze warmtepomp het na amper 6 jaar gebruik, finaal begeven. De warmtewisselaar is stuk gegaan waardoor, volgens Daikin, de hele installatie voor de schroot is. We waren de constante torenhoge kosten zo beu dat we besloten om een gasinstallatie te plaatsen. Maar als ik het goed begrepen heb is de warmtepomp zo snel stuk gegaan omdat ze te groot gedimensioneerd was? M.a.w. de fout ligt niet zozeer bij Daikin maar de installateur die ons een te groot gedimensioneerde warmtepomp heeft verkocht? Graag uw reactie. Dank bij voorbaat. Paul

Hoogrendementsketel in cascade met warmtepomp

Vrijstaande woning is 26 jaar oud. Opp.: +-150 m². Alles op gelijkvloers.

In 2009 zonneboiler geplaatst.

In 2010 extra geïsoleerd: spouwmuren geïsoleerd, meeste dubbel glas vervangen door 4 seizoenenglas 1.1. Verandadak dubbel gïsoleerd door 2 platen polycarbonaat 1.0 aan te brengen. Vloer heb ik zelf  een jaar nadat we er woonden geïsoleerd door 6 cm. glaswolplaten te lijmen tegen plafond kruipruimte. Aangezien het een gelijkvloerswoning is, is de zoldervloer geïsoleerd met 12 cm. glaswol. Volgens een geadviseerd energieexpert is de woning voldoende geïsoleerd.

In februari 2011 een warmtepomp laten plaatsen ter vervanging van de versleten mazoutbrander. Gegevens warmtepomp: Daikin Altherma HT 16kw + Daikin Altherma HT hydrobox 16 Kw. Deze werd gekoppeld aan de zonneboiler en aan de bestaande convectoren voor de verwarming van de woning.

Toen begonnen de problemen:  enorm hoog elektriciteitsverbruik en woning is bij temperaturen rond en onder het vriespunt moeilijk op te warmen. We hebben herhaaldelijk de constructeur hiervan op de hoogte gebracht. Ze stuurden wel snel een technieker maar we hadden de indruk dat hij maar wat iproviseerde met de instellingen. Na herhaaldelijke reclamaties zijn ze langs gekomen met een technieker van Daikin en die heeft de warmtepomp zo ingesteld dat hij van 07u tot 22u 22°C moet geven en de overige uren 19°C. Maar bij koude temperaturen duurt het soms tot 09 à 10u voor die temperatuur gehaald wordt. Daarbij komt dat we tot heden jaarlijks kosten hadden aan de warmtepomp. Al snel was er een waterlek. Daarna een pomp stuk. Begin dit jaar een printplaat. Deze is vervangen door een Daikin technieker waar we ons ongenoegen tegen konden uiten. Hij is meer dan een uur bezig geweest met het uitmeten, testen, afstellen van thermostaat e.d. Resultaat: geen verbetering in rendement en verbruik.

Intussen ben ik hopeloos op zoek gegaan naar middelen om ons elektriciteitsverbruik naar omlaag te halen. We zijn daar vrij drastisch in te werk gegaan. De kapotte droogkast is niet vervangen. We hebben geen diepvriezer en geen vaatwasautomaat. Verlichting is bijna volledig LED. s' Avonds wordt de houtkachel aangemaakt. We hebben een elektrieker laten komen om stroomlekken op te zoeken zonder resultaat.

Heb geïnformeerd of zonnepanelen een optie is maar aangezien de beperkte opp. (we zouden maar 6 panelen kunnen plaatsen) is de investering te hoog voor hetgeen we er aan elektriciteit kunnen mee terug winnen.

Nu denk ik eraan om een hoogrendementsketel te plaatsen in cascade met de warmtepomp. Heeft er iemand hier ervaring mee?

En welke brandstof zou het beste zijn? Gas of mazout? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan mazout omdat de tank en de schouw voorhanden is.

Wat zou de kostprijs hiervan zijn?

Nog ter info: elektriciteitsverbruik van 01-01-16 tot 06-09-16: dag= 3502 kWh en nacht= 2854 kWh.

Hoogrendementsketel in cascade met warmtepomp

Reactie van Kris M

Als je "maar" 6.350 KWh verbruikt hebt tot 6 september zal je nu (eind december) waarschijnlijk rond de 10.000 KWh zitten.  Dit wordt in hoofdzaak opgesoupeerd door je warmtepomp en - gezien je zuinig ander energieverbruik - slechts beperkt door andere gebruikers.  Stel dus 7.500 KWh voor je warmtepomp. 

Als die 3.350 KWh je jaarverbruik is (we zijn vandaag 21 december) dan daalt je warmtepompverbruik tot ruwweg 3.750 KWh.  Als er een uurteller aanwezig is kan je checken hoe lang hij draaide en dat vermenigvuldig je het vermogen van de pomp.

Het rendement van een lucht/water warmtepomp daalt naarmate het kouder wordt.  Met een COP van 4 produceerde je ongeveer 30.000 KWh warmte. (eigenlijk iets minder maar we blijven optimistisch)  Per stère verstookt hout kwam daar ruwweg 2.000-3.000 KWh bij.  1m³ gas levert ongeveer 10 KWh warmte op.  Die 30.000 KWh daalt tot 15.000 KWh in de tweede veronderstelling. 

Je warmtebehoefte voor 150m² is met 30.000 KWh nog vrij hoog doch "normaal" met 15.000 KWh.  Ik zit met 180m² gelijkvloers op zo'n 15.000 KWh (=1.500m³ gas) voor verwarming op gas en sanitair water en dit zonder bijstook op hout.  Maar m'n zolder is met 24cm geïsoleerd en er is D-ventilatie geïnstalleerd evenals het meeste glas op 1.1, vernieuwde goed geïsoleerde buitendeuren en géén impandige garages.  Electriciteitsverbruik (met 2) is zo'n 4.500 KWh maar wel met het komfort van vaatwas, (warmtepomp)droogkast etc et. 

De energiekost van een warmtepomp met een COP van 4 is zowat even hoog als de energiekost van verwarming op gas of stookolie.  (20 cent per KWh gedeeld door 4 versus zo'n 5 cent per KWh gas/stookolie).  Er is dus géén haar op m'n hoofd die ook maar overweegt om pokkeveel geld te betalen voor een warmtepomp en ook een zonneboiler verdien ik ondanks de subsidies in géén "100 jaar" terug. 

Je lucht-water warmtepomp lijkt - op basis van je beschrijving - wat ondergedimensioneerd omdat het (te) lang duurt vooraleer de comforttemperatuur bereikt wordt.  Aan het rendement van de pomp zal wel niets mis zijn.

Als je alsnog fossiele verwarming installeert ga dan voor gas : een condensatieketeltje (met doorstromer voor warm water kost) ruwweg geïnstalleerd zo'n 5.000€.  Hangt wat af hoeveel gasleidingen er te leggen zijn.  Op stookolie zal je duurder uit zijn.  M'n stookolietank is zo'n 5 jaar geleden uitgegraven  (en vervangen door regenwaterputten) en het afbreken van de schouw leverde met een dikke halve m² plaatswinst op in de bijkeuken.

Als je stookolietank een vervallen groene dop heeft stel dit dan zo snel mogelijk in orde en laat 'm dan uitgraven of reinigen/opvullen.  Een lekkende tank zonder geldige groene dop kan je een fortuin kosten.

Hoogrendementsketel in cascade met warmtepomp

Reactie van Nick 61

Paul,

Je hebt convectoren, zo oud als de woning veronderstel ik? In de jaren 80 en beginjaren 90 werden convectoren geplaatst met een regime van 90/70 dwz dat je op hoge temperatuur je convectoren moet laten werken en dat kan een warmtepomp je niet leveren, heb je de warmtewisselaars van de convectoren al eens ontstoft Zou je normaal 2 maal per jaar moeten doen . Stof houdt zeer veel lucht tegen die door de warmtewisselaars van je convectoren moet stromen en zo de lucht in de kamers opwarmt .Ik denk dat je warmtepomp prima werkt maar dat het probleem zich achter de warmtepomp bevindt en natuurlijk houdt daar de verantwoordelijkheid van Daikin  op waar de bestaande leidingen beginnen. Met een gasketel of mazoutketel zal je het wel aangenaam warm krijgen daar je deze op een hogere vertrektemperatuur kan instellen wat de warmtepomp (nog) niet kan.

Misschien is het beter voor je een beslissing neemt om je volledige installatie eens te laten doorlichten door een vakbekwaam iemand of studiebureel dan kom je misschien tot de conclusie dat het misschien beter is om de convectoren te veranderen in lage temperatuur convectoren of radiatoren,  

1 2 · Volgende