Livios: Bouwen aan morgen


Niva

    Lid sinds 19/11/2015

  • Verbouwer
  • Lid sinds 19/11/2015
  • 5 vragen gesteld
  • 17 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 1 bedankje ontvangen
  • 6 leden bedankt


Niva
  • Verbouwer | Woont in Genk
Privébericht

Geschiedenis

Vorige · 1 2

Akoestisch isoleren van vloer eerste verdieping (houten structuur)

Reactie van Niva

Wij zijn net bezig met de houten vloer (geverniste den) boven weg te halen en de bestaande vloerbalken te verhogen omdat onze vloerbalken niet hoog genoeg waren.  We zijn ook maar leken maar na alle forums op het internet doorzocht te hebben doen wij het op volgende manier: tussen de vloerbalken steken we een dikke laag glaswol (zonder openingen) Op de bovenrand van de balken plakken we isolatieband (om contactgeluid te verminderen) daarop schroeven we osb, daarop komt een laag van dat materiaal dat je onder zwevend parket of laminaat legt (ik ken die naam niet).  Een vriendin heeft   beneden nog extra geluidsisolatie van 2cm ononderbroken tegen het plafond gehangen , is wel duurder dan glaswol en werkt zeer goed.

E-Board versus steenstrips + spouwmuurisolatie

Reactie van Niva

Ik heb daar ook al aan gedacht, eigenlijk louter om onze gevel een mooiere look te geven en ben al naar verschillende woningen gaan kijken die E-board kregen én woningen die gevelpleister ondergingen. Mijn "persoonlijke" mening is: gevelbepleistering vertoont al heel vlug bruine, groene strepen van watersijpeling en weersomstandigheden. En dat stoort mij enorm. Ik denk dat ik dan binnen 10 jaar opnieuw geld moet uitgeven om de gevel terug toonbaar te maken. E-board moet door specialisten worden uitgevoerd is heel mooi en tegelijkertijd geïsoleerd. Hier hangt echter een hoger prijskaartje aan. Volgens een familielid die werkt bij een bouwmaterialengroep én ook verdeler zijn van E-Board is het minder duur om gewoon een nieuwe  stevige baksteen rond je huis te laten bouwen.

Waar stroomleidingen bij isoleren of na-isoleren dak dak

Onze 2 slaapkamers en badkamertje komen onder het zadeldak. De huidige dakisolatie (6cm glaswol met alu) moet verbeterd worden maar er moeten ook nieuwe stroomleidingen komen (bijkomende stekkers en lichtpunten). Mijn vraag is nu waar moet de stroom komen?

Eerst isolatie of na- isolatie, dan dampscherm, daarboven de stroomleidingen daarna afwerking?

Of eerst stroom > isolatie >dampscherm.

Waar stroomleidingen bij isoleren of na-isoleren dak dak

Reactie van Isolatie Verhoeven Kampenhout

Je eerste idee is vaak de beste keuze ;-)

Eerst isolatie, dan dampscherm, dan pas elektriciteit. Zo moet je niet altijd het dampscherm perforeren met risico's op luchtlekken, ...

Infiltratieput op hellend terrein

Wij bouwen +/-45m² aanbouw aan een zeer oud klein huisje.

De architect voorziet een infiltratieput maar volgens de aannemer/graafwerker is dit niet mogelijk omdat de kleine  tuin veel hoger ligt dan de(kleine) woning. Bovendien is de onderliggende laag zeer vaste ondoorlaadbare kleigrond.

Hoe lossen we dit op? Aangezien water niet omhoog kan lopen.

Ons hellend dak is slechts 6 cm dik geïsoleerd. Wij willen dus bij isoleren

Reactie van Niva

Bedankt voor uw goede raad.  Dacht 10 cm bij te isoleren met glaswol of flensdeken met aluminiumfolie), dus 16 cm in totaal, gezien we een beperkte oppervlakte hebben.Wij willen nadien afwerken met Stucanet  (er komen dus nog enkele cm extra bij) maar ik vraag me af  of dit veel zwaarder zal worden dan afwerking met gyproc.

Ons hellend dak is slechts 6 cm dik geïsoleerd. Wij willen dus bij isoleren

Reactie van Isolatie Verhoeven Kampenhout

Stucanet kan iets zwaarder zijn omdat de totale dikte van het pleisterwerk méér is dan de 'dunne' gipsplaten van 12,5 mm.

Draag vooral zorg voor het dampscherm, dat moet intact zijn en geeft luchtdichtheid én dampdichtheid zodat je dak droog blijft intern.

Plaatsen muur tegels

4 reacties ·

Reactie van Niva

Wij hebben tegels geplaatst in de badkamer , op osb tegen het hangtoilet.  Je kunt eventueel eerst een hechtingsprimer aanbrengen op de OSB, maar dat was niet nodig voor onze tegels. Daarna zijn we begonnen de tegels met een tegelpasta te plaatsen van boven naar onder. Met de pasta gleden ze een beetje en daarom moest je wachten om de volgende rij te kunnen plaatsen. Dus traag! Hebben het rijtje tegels terug verwijderd en zijn opnieuw begonnen met een standaard flexibele verlijmingskit (niet goedkoop maar wel goed). Deze hadden we nog over van de acryplaten van onze inloopdouche (ook geplaatst op OSB). Met Tec 7 gaat ook. Vraag best raad aan je tegelhandelaar.

Vorige · 1 2