mbbs1024

Lid sinds 27/12/2017

• Andere particulier
  • 2 vragen gesteld
  • 33 vragen beantwoord
  • 1 vraag goed beantwoord
  • 3 bedankjes ontvangen
  • 2 leden bedankt
mbbs1024 Andere particulier

Geschiedenis

Reactie van mbbs1024

Als je een omzetting naar enkelvoudig tarief vraagt, komen ze ineens een digitale meter installeren volgens de site van Fluvius.
Dat is ook logisch, want zonnepaneel eigenaars worden eerst voorzien van digitale tellers, en dan moeten ze niet 2 maal langskomen, eerst om je teller aan te passen naar enkelvoudig, en daarna nog eens om die teller te vervangen door een digitale teller.

https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde-vragen/digitale-meter

Hoeveel kost de omschakeling van tweevoudig naar enkelvoudig uurtarief of omgekeerd?

Een tariefwissel kan uitzonderlijk gratis bij de plaatsing van je digitale meters, of nadien tegen een administratieve kost van 8,43 euro (excl. btw) of 10,2 euro (incl. 21% btw). Dat kan omdat de tariefwissel bij digitale meters op afstand wordt uitgevoerd.

Heb je nog geen digitale meter en vraag je  een tariefwissel aan, dan komen we daarvoor langs en plaatsen we tegelijkertijd een digitale meter, bepaald door het Energiedecreet. We hanteren hiervoor het VREG-tarief van 88 euro (incl. 21% btw, zonder meterkast). Let op: als je zonnepanelen laat plaatsen, kom je automatisch op de radar voor de gratis plaatsing van digitale meters. Daarna kan een tariefwissel dus aan een lager tarief.

Alle digitale meters registreren de energie standaard in twee tariefperiodes. Kies je voor een enkelvoudig uurtarief, dan tellen we de twee verbruiken bij elkaar op. De plaatsing van een digitale meter zelf verandert dus niets aan de manier waarop je verbruik wordt gefactureerd (enkelvoudig of tweevoudig).

Bekijk
Reactie van mbbs1024

Om de geproduceerde energie van je panelen te kunnen meten, moeten alle micro omvormers paralel geschakeld zijn op 1 enkele kring, waar niets anders op hangt.

De kabel van deze kring gaat naar je zekeingkast, en daar aansluiten op een kWh meter.
Als je een betrouwbare kWh meter wil, moet je een mid gecertifiëerde meter gebruiken, deze zijn geijkt en nauwkeurig.
Een Vb van zo een meter zie je in volgende link, dit type zit bij mij in de zekeringkast, maar er zijn nog tal van andere merken die ook mid gecertifiëerd zijn.
Hoe je hem moet aansluiten staat ook in de onderstaande datasheet.
https://www.gavazzionline.com/pdf/EM10DINDSENG210711.pdf

Deze meter heeft ook een puls uitgang  (de O1 versie ervan) en geeft 1000 pulsen per kWh af.
Een energiemanager kan deze pulsen tellen, en op die manier de data van de meter uitlezen.

Als energiemanager gebruik ik Home Assistant.
Dat is een opensource software, die gewoonlijk op een micro computertje zoals een Raspberry pi draait.    https://www.raspberrypi.org/
De raspberry pi is een computer die ontwikkeld werd om studenten te leren programmeren, en kost ongeveer 40€
Home assistant is een software die allerlei signalen kan inlezen, verwerken, en aan de hand van wat er aan informatie binnenkomt, apparaten kan gaan sturen, bvb je elektrische boiler aanzetten als er genoeg energie geproduceerd wordt door de zonnepanelen, of alle toestellen in je huis uitzet als je niet thuis bent, ....
https://www.home-assistant.io/

Home Assistant kan zowel de pulsen van bovengenoemde kWh meter uitlezen, en ook de poort van de digitale meter.
Bij mij stuurt Home assistant ook mijn Airco, elektrische boiler en lichten aan.

Home Assistant is echter geen kant en klaar produkt dat je kan kopen en laten installeren, je moet wel wat interesse
in computers en doe het zelf hebben om het te gaan gebruiken, als dat het geval is, is het een leuke hobby om al die dingen
in je huis aan te kunnen sturen van op je PC of smartphone, en om regels te maken om die zaken te automatiseren.

Bekijk
welke elektrische verwarming
3 reacties · · #Energie
Reactie van mbbs1024

Ik heb half januari 2019 een Daikin multisplit Airco (lucht/lucht warmtepomp) laten plaatsen (buitenunit + binnenunit in salon en slaapkamer)

De bedoeling was vooral om tijdens een hittegolf in de zomer te kunnen koelen.
Dit type kan naast koelen, ook verwarmen, en ik was verbaasd hoe weinig dat ding verbruikt had, nadat ik er een maand (half januari tot half februari) mee verwarmd had, en daarom heb ik sindsdien mijn mazout CV niet meer gebruikt.

Alles hangt wel af van de isolatiegraad van je woning, en hoe warm je het wil hebben binnen.
Mijn huis is redelijk goed geisoleerd voor een huis van 1987, en in de winter doe ik wel liever een warme trui aan ipv het huis op tropische temperaturen te verwarmen.

--> ik ben zeer tevreden over mijn airco die ik nu zowel voor verwarming als voor koeling gebruik.

Bekijk
Reactie van mbbs1024

Beste,

Haal die kabel uit u elektriciteitskast en zet er een aftakdoos op en dan daar een kabel met stekker op. En dan zet u op die automaat een stopcontact juist buiten in u bord en steek die daar in. Als de keurder komt trek u deze uit en dan is u installatie wel goed voor te keuren.

Zo hebben wij op het werk het ook opgelost in een huis want dan hoort deze kring niet meer tot u vaste installatie en moet deze niet gekeurd worden.

Dit is zeer slecht advies, en een loopje nemen met de veiligheid van je huis.
Ga jij aan de topic starter zijn huis betalen als er door de slechte leiding brand uitbreekt, en de verzekering weigert om uit te betalen ?
Het is waar dat je de zaak zo gekeurd krijgt, maar veilig is het niet.

Zulke zaken hebben de neiging om na verloop van tijd stilaan erger te worden.
Een verliesstroomschakelaar vangt een lek naar de aarde op, maar die slaat pas af bij een verliesstroom van 300 mA, wat overeenkomt met een verbruik van 75W, en zelfs dat kan op termijn een zodanige warmte opwekken, die de boel kan doen in brand vliegen.
Als de isolatie tussen de stroomgeleiders is, kunnen er indien de situatie van de isolatie verslecht, meerdere ampères vloeien, wat een sterke opwarming en mogelijk brand veroorzaakt.
Ik zou geen brand in mijn huis riskeren om een paar centen uit te sparen.

Er bestaan plinten en kabelgoten waarin je draad kan leggen.
Bij gebruik van zulke plinten zijn je leidingen ook veilig en uit het zicht.

Bekijk
Reactie van mbbs1024

Het is altijd interessant om bij een keuring aanwezig te zijn, als er dan niet conforme punten zijn, zal de keurder je ook meer uitleg geven over wat het probleem juist is, en kan je soms nog kleine dingetjes tijdens de keuring zelf oplossen, zodat je installatie toch goedgekeurd kan worden.

. (STD I1.1) Eéndraadschema ontbreekt,--> deftig schema maken

2. (STD I1.2) Situatieschema ontbreekt, --> deftig schema maken

3. (STD I2.4) De waarde van de isolatieweerstand van één of meerdere stroombanen is kleiner dan 0,5 MΩ. (AREI art. 20)   Dit kan gaan van iets simpel tot volledig vernieuwen van de stroombanen.
         Toen het appartement van mijn ouders verkocht werd, was de isolatieweerstand ook te klein.
          Ik heb toen aan de keurder gevraagd op welk circuit het was, en heb van dat circuit alle verbruikers   afgekoppeld, en het bleek een isolatiefout in het 50 jaar oude elektrisch fornuis te zijn, er zat gelukkig geen probleem in de installatie zelf --> installatie goedgekeurd na afkoppeling van het fornuis.

4. (STD I3.8) Beschermingsgeleiders - plaatsing, doorsnede en continuïteit is niet conform. (AREI art. 70)
dit is een probleem met de aarding, misschien is de hoofd aardingsgeleider dunner dan 16mm2, of ontbreekt er ergens een aarding.

5. (STD I4.9) Markering en identificatie van de bestemming van de schakelaars, beschermingsinrichtingen, differentieelschakelaars, transformatoren enz.… verbeteren (bestendigheid en leesbaarheid). (AREI art. 16.02)
--> zekeringen of differentiëelschakelaars, niet gemarkeerd van welk circuit ze zijn, of markeringen niet meer leesbaar

6. (STD I5.11) Diff. schakelaar I∆n <= 30 mA voor het geheel van de apparatuur ondergebracht in de wasplaatsen en de stortbad- of badkamers ontbreekt. (AREI art. 86.08)
--> circuits van plaatsen waar nattigheid aanwezig is moeten beschermd worden met een differentiëelschakelaar van 30 mA  --> Diff bijplaatsen en deze circuits daarop aansluiten.

Ga naar de website van een keuringsorganisme, en zoek naar een samenvattend document van het AREI, ieder keuringsorganisme heeft wel zo een document ergens staan, dan heb je een beter idee over wat het gaat.

Hier is een vb, https://www.electro-test.be/assets/upload/Klaar_duidelijk_NL.pdf

Er is vanaf vandaag wel een nieuwe versie van het regelement in voege gekomen, waardoor nummers van AREI hoofdstukken zouden kunnen verschillen.
Het volledige nieuwe reglement kan je hier downloaden
Boek 1: elektrische installaties op laagspanning en op zeer lage spanning;

Bekijk
Reactie van mbbs1024

Ik heb zelf een paar schakelaars vervangen door schakelaars die met een app kunnen bediend worden, en een paar stopkontakten ook door een app bedienbaar gemaakt, omdat ik dan de dingen die ik het meest gebruik, vanuit de luie zetel kan bedienen.

Het nadeel van deze dingen is dat ze via het internet, langs de servers van de fabrikant aangestuurd worden,
en als de fabrikant op een bepaald moment stopt met die servers, wegens failliet of servers verouderd, veranderen
die leuke hebbedingen opeens in waardeloze stukjes plastic. (tenzij je iets kent van electronica en programmeren, en die dingen voorziet van een alternatieve software, en ze aanstuurt met een eigen mini computer zoals een raspberry pi)

Een aantal mensen hebben dat al meegemaakt met bvb de sonos luidsprekers, waarvan de fabrikant
plots besloot om de oudere modellen niet meer te ondersteunen, waardoor ze enkel nog goed waren als boekensteun
of iets dergelijks.
Omdat enorm veel mensen via sociale media daartegen geprotesteerd hebben, hebben ze die server terug
aangesloten, maar het toont aan dat die dingen een beperkt levensduur hebben.

Als basis van een degelijke elektrische installatie, zijn de klassieke schakelaars toch nog het beste volgens mij.
Je kan er voor je gemak een paar draadloze zetten, maar weet dat je die na verloop van tijd zal moeten vervangen door
iets nieuws.

Bekijk