Livios: Bouwen aan morgen


Jones87

    Lid sinds 14/04/2016

  • Verbouwer
  • Lid sinds 14/04/2016
  • 14 vragen gesteld
  • 4 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 7 leden bedankt


Jones87
  • Verbouwer | Woont in Rotselaar
Privébericht

Geschiedenis

1 2 3 · Volgende

Afvoer regenwater , sifon tussen overloop van voorfilter en riolering nodig ?

Beste,

Mijn straat heeft maar één riolering, het vuil afvoerwater en het regenwater gaan wel apart naar het straat maar daar komen ze dus in dezelfde buis.

In de regenput zelf komt een sifon op de buis van de overloop voor geurhinder te voorkomen. Maar dient er dan ook geen sifon aan de overloopzijde van de voorfilter ?

Maar deze dient bereikbaar te zijn, dan dien ik nog een stalen deksel bij te plaatsen (tis aan de oprit) .

De enige plaats waar er geurhinder dan kan hebben is aan de dakgoten van huis en achterbouw.

Heeft iemand geen sifon aan de overloop van de voorfilter en last van geurhinder? (Bvb via de ramen van de slaapkamers kort bij een dakgoot)

Maar als de filter overloopt en hier ligt wat vuil op (bladeren,etc.) kan dit de sifon dan niet makkelijk doen verstroppen?

Dan nog een vraag waar de afwateringgootjes komen van het terras en de oprit, dien ik hier best een sifon te plaatsen tussen deze en de aansluiting op de riolering? Denk van wel anders zal ik het wel reuken op het terras.

Ik dacht de afwateringgootjes aan te sluiten op een afvoerkolk (waar de bladeren in blijven liggen) en dan hierachter de sifon met een deksel zodat het bereikbaar blijft.

Groetjes,

Jonas

Op wat te letten bij voegen van je raam ?

Beste,

Mijn ramen zijn geplaatst, maar doordat de spleet tussen raam en gevelsteen iets te groot is zijn ze niet afgekit. Ik moet ze eerst voegen en dan komt de ramenfirma er een laagje silicoon overzetten.

Hoe dik is dit laagje silicoon, moet ik hiermee rekening houden?. Dat de voeg iets dieper blijft zodat ze plaatst hebben voor een paar millimeter silicoon (in diepte).

Of moet ik gewoon voegen tot bijna gelijk met de steen?

Ga ik de kleur van de voeg nog steeds zien ? De silicoon zal transparant zijn.

Dan kan ik best een voegkleur kiezen die bij de ramen past(ramen zijn basalt grijs).

Ik dacht het volgende te doen voor het voegen. De steen en het raam afplakken. De moucheband die er al zit dieper duwen. Een beetje nat spuiten. Bij het voegsel (PTB filler, dien je enkel water toe te voegen) een scheutje compactuna doen voor betere hechting.

Na het voegen nog eens met een borsteltje erover.

Mss als het wat harder is de voeg nog een beetje nat spuiten.

Ik heb ook een paar foto's toegevoegd, bij de deur lijkt het mij moeilijk om te voegen, de opening is overal minder dan 1 cm (5-8mm).

Als jullie antwoorden hebben of nog tips, laat maar weten.

Groetjes, Jonas

Van wat foto's nemen voor het EPC als je zelf isoleert?

Mijn vraag is.

Waarvan dien je foto's te nemen en wat dien je allemaal bij te houden als je zelf je huis isoleert en je wilt later een EPC rapport laten maken van je woning?

Ik dacht het volgende.

Factuur van de isolatie en als hier geen lambda waarde en dikte opstaat , een foto van de verpakking waar dit wel op staat.

Foto van de muur of voorzetwand die je hebt geisoleerd en een foto van dichterbij waar je de dikte van de isolatie meet op de foto.

Facturen van isolatiewerken die je hebt laten uitvoeren zoals na-isoleren van spouwen en spuiten van vloerisolatie.

Is dit dan voldoende?

Vriendelijke groeten,

Jonas

Van wat foto's nemen voor het EPC als je zelf isoleert?

Reactie van stefvdc

Altijd zorgen dat de foto kan gelinkt worden aan het gebouw. Een foto van een verpakking kan je overal nemen. Dus detailfoto en overzichtsfoto , idem voor de muur of voorzetwand

Spouw na-isoleren als gevel met zavel gevoegd is?

Beste,

Als je een spouw wilt na-isoleren en de gevel is met zavel gevoegd is het wsl het beste om deze te hervoegen.

Omwille dat de zavel dan niet goed droogd en in de winter vorstschade kan optreden.

Maar is dit ook nodig als er tegen de gevel een kurk of crepi laag tegenkomt? De gevel zit dan niet in je verwarmd volume maar er kan ook geen vocht van neerslag meer aan.

En wat als je de gevel langs buiten isoleert dan dient deze toch niet hervoegd te worden als de muur momenteel met zavel gevoegd is?

Groetjes,

Claes Jonas

Spouw na-isoleren als gevel met zavel gevoegd is?

Reactie van Carl Vandecasteele

je weet eigenlijk zelf alle antwoorden al....

- men vertelde me dit niet, misschien herkende de isolatiefirma niet dat er zavelmortel was gebruikt, maar ook verbindingsmuren die geen spouw (en dus geen isolatie) kregen vertonen nu barsten.... vooral ter hoogte van de zwakste plaats: het voegwerk van zavelmortel...

- hervoegen: de baksteen kan meer water opnemen en is minder vorstbestendig dan sommige tegenwoordige bouwstenen. Er wordt niet aangeraden om met gewone cementvoegmortel te werken omdat dit voegwerk dan veel minder dampopen is dan je oude voegwerk en er zo 's winters in verhouding tot voegwerk meer water in de baksteen zit waardoor winterschade dan niet in 't voegwerk optreedt, maar de baksteen zelf kan barsten....

Je moet kalkmortel nemen (als ze die al kant-en-klaar verkopen in de brico's) of trasskalkmortelmengsel (trasskalk is te krijgen bij ecologische bouwmaterialen, en valt heeeeel lang te verwerken en trass heeft bijkomende interessante eigenschappen zoals elastischer en toch sterker dan gewone Portlandcement).

- maar bij crépi of kurk of isolatie op de gevel is het voegwerk inderdaad niet meer van belang

Spouw na-isoleren als gevel met zavel gevoegd is?

Reactie van Isolatie Verhoeven Kampenhout

Opgelet : als de muur ongeschikt is om in te blazen met spouwmuurisolatie omwille van téveel zavel in de voegen, dan kan dit niet volgens de STS gebeuren. Een gepoten kurk aan de buitenzijde wordt niet beschouwd als een regendichte bekleding die men voorschrijft. 

Een voeg bestaat ook uit 2 delen : een stelmortel (waarmee de bakstenen zijn gemetseld) en een voegmortel (waarmee het zichtbaar werd afgewerkt op kleur). Bij oude woningen werd er meer zavel gebruikt. Men spreekt van meegaand gevoegd als stelmortel en voegmortel in één en dezelfde voeg/materiaal zijn. Dat was metselen en dan met de borstel alles gelijk afvegen.

Welke kabel voorzien om later elektrische rolluiken te plaatsen?

Beste,

Ik dacht kabels te leggen vanuit mijn zekeringskast tot bij elk raam (ter hoogte van het rollint).

En deze wegstoppen in een gyprocwand.

Om later als ik nieuwe ramen en rolluiken laat plaatsen , dan elektrische rolluiken te nemen en aan elk raam een bedieningsschakelaar. Maar welke kabel dien ik hiervoor te nemen?

Op internet vond ik dit. Bij draadloos bediende rolluiken> 3G1,5.

Bij rolluiken met schakelaar 3G1,5 tot aan de schakelaar en van schakelaar tot motor minstens 4G1,5.

Waar ik mijn elektrisch materiaal ga halen zeiden ze me vanuit de kast tot bij de rolluik 5G1,5.

Volgens mij is het meest logische vanuit kast tot bij de schakelaar 3G1,5 en dan van schakelaar naar motor minimum 4G1,5 omdat de motor in beide richtingen moet kunnen draaien.Ik heb toch nog 3G1,5 kabel over.

Zou men ooit ivm het E-peil van de woning iemand kunnen verplichten om elektrische rolluiken te plaatsen ipv met een rollint.Tegen 2050 wit de regering dat iedere woning een bepaald E-peil behaald.  Je kan een rolluik steeds isoleren met een XPS plaat aan de binnezijde van je afkasting maar bij en rollint heb je steeds nog een opening.

Welke kabel voorzien om later elektrische rolluiken te plaatsen?

Reactie van RodeRidder

Jouw info is accuraat. Hangt hoofdzakelijk van twee zaken af. 

- De locatie van de open/toe sturing

- De voedingsspanning

Bij 230VAC motoren is 3G1,5mm2 tot aan de sturing voldoende (Open/toe scahkelaar, stuurmodule, RC ontvanger,,...) en 4G1,5 van sturing naar motoren. Als de sturing in de zekeringkast zit deze 4G1,5mm2 dus tot daar. Motoren parallel na de sturing, 2 motoren op dezelfde sturing dus, gaat bij 230VAC motoren niet. 

Bij 24VDC motoren volg je best de raad op van de fabrikant. Bij DC motoren kan je immers simpelweg de motor ompolen. Vanwege de lage spanning is de stroomsterke veel hoger >1,5mm2 

Kast kableren elektriciteit. Automaten vanboven of onder aansluiten?

Beste,

Ik heb een vraag ivm het aansluiten van de automaten en differentieel in de zekeringskast.

Normaal sluit ik steeds de voedingsspanning op automaten en differntielen aan op bovenzijde en onderzijde verbindt ik met de stopcontacten, lichtpunten, etc...

Nu lees ik in een boek van "Doe het zelf elektriciteit". Dat je bij een differentieel voeding vanboven aansluit en van de onderzijde naar de automaten ga. En bij de automaten andersom, dus voeding vanonder en de verbruikers vanboven. Maakt dit een verschil ivm de keuring?

Want ik sluit altijd steeds de voeding vanboven aan en van onderzijde naar de volgende automaten of naar stopc, schakelaar,...

Groetjes,

Jonas

1 2 3 · Volgende