Livios: Bouwen aan morgen

jean1986

Lid sinds 26/09/2018

• Andere professioneel
  • Lid sinds 26/09/2018
  • 1 vraag gesteld
  • 60 vragen beantwoord
  • 2 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 11 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

jean1986
  • Andere professioneel | Woont in edegem
Privébericht

Geschiedenis

1 2 3 4 5 · Volgende

Bouwovertreding door eigenaars garages naast mijn woning

Reactie van jean1986

Beste, Uit uw vorige post blijkt dat u de woning nog niet zo lang in eigendom heeft (titel ontbreken postinterventiedossier) Eigenlijk kan ik hieruit opmaken dat u zich bij de aankoop van het eigendom onvoldoende geïnformeerd/vergist hebt en dat u nu uw persoonlijke frustratie afreageerd zonder enige vorm van expertise? Al de argumenten/gebreken die u aankaart, waren toch reeds aanwezig en zichtbaar toen u het eigendom kocht?

Gevelisolatie langs buiten of binnen?

Reactie van jean1986

Beste, 

Ik weet niet of volgende mogelijkheid een optie is voor jullie: Bestaande steen behouden en hierop isolatieplaten bevestigen. Vervolgens steenstrips op deze isolatie laten verlijmen. Extra fundering is dan ook niet nodig. Ik weet uiteraard niet wat effect dit zal hebben op jullie ramen/voordeur/schuifraam vermits de constructie van jullie woning voor mij onbekend is. Maar vermits al het schrijnwerk vernieuwd zou worden, mag dit geen probleem zijn. Eventueel nadeel: dagkanten aan de buitenzijde van de woning worden +-15cm "dieper" en de ramen iets smaller (dikte isolatie kan uzelf nog kiezen, maar tracht toch voor minimaal R waarde van 4 te kiezen) maar dit zou met het aanbrengen van isolatie+crepi ook het geval zijn. Deze optie zou je een hoop breekwerk (langs buiten) en plaats besparen langs binnen. Veel valt en staat met het budget dat jullie voor ogen hebben. Zie onderstaand voorbeeld. 

Buitengevel isoleren langs binnen en buiten ( vochtproblemen ? )

Reactie van jean1986

Mijn enige vrees is: Als de buitenkant uit minder isolerend materiaal bestaat dan de binnenzijde, er wel degelijk condensvorming kan ontstaan  op de muur. Vandaar ik een minerale pleister had voorgesteld. Als het dampscherm niet volgens de regels van de kunst is aangebracht, kan dit met een silicoon gebonden pleister misschien wel een probleem vormen. Zo zou ik het toch aan de klant voorstellen.

Kan ik architect aansprakelijk stellen?

Reactie van jean1986

Beste Kas,

Jou stelling klopt volledig. Daarom dat ik ook heb vermeld om de vorige eigenaar in gebreke te stellen. Heb nooit vermeld dat de huidige eigenaar de architect/aannemer zelf aansprakelijk kan stellen. 

Afbraak scheidingsmuur/draad door buren zonder zelf inspraak te hebben.

Reactie van jean1986

Als de afscheiding OP de perceelgrens stond, hadden uw buren enkel de klimop mogen verwijderen. Het feit dat de draad al geplaatst was voor jullie eigenaar werden, staat hier los van. Er zijn dus volgende mogelijkheden:

1) de draad word in de oorspronkelijke staat terug geplaatst OP de perceelgrens.

2) Uw buren plaatsen een nieuwe omheining op HUN perceel (ook dan zouden ze de draad OP de perceelgrens in principe terug moeten herstellen) Maar in jullie geval zou ik dit niet op de spits drijven.

In beide gevallen zullen de buren de kosten moeten dragen. Dit had anders geweest moesten jullie akkoord gegaan zijn met een nieuwe afsluiting (op de perceelgrens) waar beide partijen inspraak hadden gehad. In dat geval hadden de kosten gedeeld moeten worden aan beide partijen.

Maar zoals Charel ook aangeeft: Wees zeker dat de afscheiding daadwerkelijk op de perceelgrens stond.

Zwevende trap van buren doet mijn huis trillen

Reactie van jean1986

Een zwevende trap waarvan de treden individueel in de muur verankerd zijn, buigen (veren) inderdaad door als deze belast worden. Trillingen kunnen volgens mij enkel ontstaan als deze treden als het ware "belopen" en niet "betreden" worden. Ik vermoed dat de oorzaak van de trillingen gezocht moeten worden in het onaangepast gebruik van de trap. Een volle muur is namelijk ook gevoeliger voor trillingen/geluid dan 2 muren met spouw. Praat eens met uw buren over dit probleem en vraag hen of jullie dit samen eens kunnen testen en samen beoordelen. Een rioleringsbuis die barst zal hier vermoedelijk los van staan. Als de trillingen zo sterk zouden zijn, zou u in de muren/plafonds ook meerdere barsten hebben.

Losgekomen afvoerpijp

3 reacties ·

Reactie van jean1986

Als u er zeker van bent dat de afvoer niet volgens de regels van de kunst geplaatst is, eventueel laten vaststellen door een expert. U kan hiervoor steeds terecht bij uw verzekeringsagent. De aannemer is immers 10 jaar aansprakelijk voor zijn uitgevoerde werken (wet breyne). 

Berekening indexaanpassing wet breyne

Reactie van jean1986

Indexering zou "normaal" standaard in jullie contract opgenomen zijn. Vermits 3 jaar verstreken zijn tussen jullie contract en de start van de bouw, lijkt het mij niet onlogisch dat er een prijsaanpassing gebeurd. Indien dit contractueel opgenomen is, kunnen jullie hier ook niet onderuit. De bouwmaterialen zijn op enkele jaren tijd enkele % duurder geworden alsook de loonkost. De opdringerige verkoper waar jullie met enige spijt voor gezwicht zijn en het herzien van het bouwplan, zijn eigenlijk niet het probleem van de aannemer. Probeer alsvast met een goede start en gemoedstoestand aan jullie bouw te beginnen en ga nog eens aan tafel zitten met de aannemer, misschien kan er een gulden middenweg bekomen worden en kan de 5% misschien enkel op de ruwbouw bijgeteld worden. Maar als dit contractueel is vastgelegd, zal u hier niet in kunnen protesteren. 

1 2 3 4 5 · Volgende