Jack1980

Lid sinds 13/2/2020

• Bouwer
  • 1 vraag gesteld
  • 1 vraag beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt
Jack1980 Bouwer

Geschiedenis

Reactie van Jack1980

Ter verduidelijking van bovenstaande commentaar:

Het contract stelt duidelijk ruwbouw en water en winddicht. De resterende werken zijn van niet-structurele aard en van in het begin als exclusief de opdracht geaccepteerd. Dit een beperking noemen is incorrect, het is gewoon een ander type van overeenkomst. Wij vragen immers ook niet om hulp, info, offertes, coördinatie, etc bij het plaatsen van de gyproc muren, laminaat, verven of zelfs badkamer (laatste werd wel rekening gehouden met verluchting, etc). 

Ik begrijp het standpunt dat de architect er ook iets aan moet verdienen maar het ereloon bedraagt reeds 15.000 Euro. Hiervoor werd concept uitgetekend, de bestaande plannen gedigitaliseerd met update verbouwing, het dossier ingediend, de meetstaat opgemaakt en gebeurden de vereiste controles tijdens/na verbouwing. Uitgaand van €150/uur komt dit neer op 100 werkuren voor bovenstaand taken wat me niet onoverkomelijk lijkt... Al het resterende werk zoals coördinatie werf, offertes, overleg met aannemers, keuze materialen,... hebben we zelf uitgevoerd.

Als ik dan vraag of we ook €1.000 ereloon moeten betalen op een waterput installatie verplicht door gemeente,  waarvoor dus effectief enkel de plaats en afvoer van de waterput gezet werd op plan, vind ik dit niet onterecht. Is het zo dat de wet aan de kant van architect staat dan leg ik mij daarbij neer maar die €1.000 gebruik ik liever voor effectieve werkuren en materialen dus daarom mijn vraag. 

Opmerking voor Paul: wij besteden allerminst geld aan 'onnozeliteiten' want (ver)bouwen is reeds duur genoeg (geworden). Iedere (ver)bouwer over dezelfde kam scheren is heel kortzichtig, al begrijp ik dat vanuit uw werk dit zo lijkt.

Bekijk