gilberto

Lid sinds 22/2/2018

  • Andere particulier
  • 14 vragen gesteld
  • 40 vragen beantwoord
  • 11 vragen goed beantwoord
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 43 leden bedankt
gilberto Andere particulier

Geschiedenis

Mini Sound Meter
1 reactie · · #Sanitair

Ik heb een geluidsmeter gekocht UT353 bi bolcom(36€).

Als ik in de living waar het stil is op de inschakelknop duw verschijnen er eerst 4 achten en daarna de getallen 36 afwisselend tot 41. Moet ik op fast of slow duwen voor het meten van het geluid?

En wat betekent MAX EN MIN ? En wat gebeurt er als je op Hold BL duwt?

Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe deze knoppen werken?

grtz,

gilberto

Bekijk

Beste mededenkers,

Ik ben in de war over de juiste werking van het expansievat 24 liter en 1,5 bar voordruk(precharge) op mijn hydrofoorgroep. De druk op de manometer duidt 1,5 bar aan en de hydrofoorpomp start op als ik een kraan open en stopt met draaien als ik de kraan weer sluit. Nu is het zo dat de drukmeter kapot is gegaan door roest,dit is ook te wijten aan het feit omdat de hydrofoorpomp opgesteld staat in de kruipkelder waar het altijd vochtig is. De loodgieter is gekomen en heeft een nieuwe drukmeter XMX geplaatst,voorheen was het een XMP. Toen hij de pompgroep weer op de netvoeding aansloot startte die normaal op.

De naald van de manometer stond op 1,8 bar en alles werkte weer normaal.Nu is het zo dat voordat de loodgieter kwam en de oude drukmeter nog op de pompgroep stond,dat de manometer 2,4 bar aanduidde.

De dagen daarop als ik de wc doorspoelde startte de hydrofoorpomp tweemaal op voor de jachtbak was gevuld. Toen de manometer op 2,4 bar stond startte de pomp maar éénmaal op tot het reservoir van de wc volledig was gevuld. Toen ik twee dagen later naar de manometer keek na plaatsing van de nieuwe drukmeter die eerst 1,8 bar aanduidde,stond er nu maar 1,3 bar aangeduid. Ik belde de loodgieter en die kwam de volgende dag. Hij verwijderde het dekseltje van de nieuwe drukmeter en regelde de max- en daarna de min druk bij door te draaien met zijn schroevendraaier op het voorziene vijsje voor de regeling van de druk.

Hij stelde de max druk in op 3,6 bar en de min druk op 2 bar.De afregeling van de druk gebeurde als volgt: Hij stak de stekker van de voeding in het stopkontakt, en liet de pomp draaien tot de naald van de manometer op 3,6 bar kwam te staan.Dan trok hij de stekker uit het stopkontakt zodat de pomp stopte met draaien.Dan regelde hij de minimum druk en trok de stekker uit het stopkontakt als de naald van de manometer op 2 bar kwam te staan. Hij vroeg aan mij om de kraan open te gaan zetten van het bad. Ik kroop uit de kruipkelder en ging naar de badkamer waar ik de kraan van het bad open draaide. Het water kwam na wat broebelen door de aanwezigheid van wat luchtbellen weer op gang en stroomde normaal uit de badkraan. Maar plots stopte het water met lopen. Ik begreep het niet goed,wachtte een tijdje waarna het water plots weer goed begon te lopen.Toen ik terug in de kruipkelder kwam bij de loodgieter vertelde ik hem dat het water plots was gestopt met lopen in het bad. Hij zei dat hij de kraan op de leiding in de nabijheid van de pompgroep had dichtgedraaid en een tijdje later deze kraan weer opende.Nu begreep ik waarom het water was gestopt met lopen in het bad, want de loodgieter had de toevoer van water langs de waterleiding naar het bad afgesloten.Ik dacht toen oké alles is weer normaal en de druk is verhoogd van 1,8 bar naar 3,6 bar.Maar toen hij de stekker opnieuw in de voeding stak en de hydrofoorpomp opstartte, stopte die niet meer met draaien en moest de loodgieter de stekker uit het stopkontakt trekken om hem te laten stoppen met draaien.Dat vond ik heel vreemd!!! Vermits het drukvat nog goed werkte voordat de loodgieter de nieuwe drukmeter begon af te regelen,vond ik het raar dat het drukvat nu niet meer werkte na de afregeling en de pompgroep dus bleef draaien. En de loodgieter keek naar het drukvat,verwijderde het rubberen dekseltje en duwde met zijn vinger op het ventieltje bovenaan het expansievat. En wat bleek. Er ontsnapte geen lucht meer uit het drukvat. En dat BEGRIJP ik niet. Hoe kon de lucht uit het expansie verdwijnen zonder dat er iemand was aangekomen??? Of was er in de tussentijd toen ik in de badkamer was iets gebeurt waar ik geen weet kon van hebben? Kan de lucht uit het ventiel zomaar oplossen? De loodgieter nam het drukat mee naar zijn woning om daar opnieuw met zijn luchtcompressor de nodige 1,5 bar lucht weer bij te vullen.Een half uur later was hij terug en de rode ballon met de rubberen membraam erin was weer in orde zei hij en dus was de balg in het expansievat niet kapot.Dat vond ik dus nog VREEMDER. Als het drukvat nog normaal werkte voordat hij de nieuwe drukmeter instelde, hoe kon deze dan geen lucht meer bevatten nadat hij de nieuwe drukmeter had ingesteld? Komt het door het opnieuw instellen van de druk op de nieuwe drukmeter of iets anders?Een half uur langer werken betekent voor de loodgieter 20,5 € meer in the pocket,want hij vraagt 41 euro voor een uur arbeid om de reparatie te herstellen.Dit half uur kon worden bekomen door met zijn vinger op het ventieltje te duwen tot alle lucht uit het drukvat was,terwijl ik in de badkamer de kraan opende.Waarom stopte het water met lopen in het bad en waarom draaide hij het kraantje op de leiding nabij het drukvat toe.En dan weer open zodat het water terug liep in het bad.Normaal gezien moest het draaien van de pompgroep en het stoppen van de pompgroep gebeuren door de druk die zich in de ruimte bevindt tussen de wand van het expansievat en de balg. En omdat de pompgroep voordat hij kwam en de nieuwe drukregelaar plaatste wel normaal opstartte en stopte,betekent dit dat er iets is gebeurd dat de oorzaak is van het ontbreken van lucht in het drukvat. Daarom ben ik benieuw of iemand van jullie de ware oorzaak kent waarom er na het instellen van de druk op de nieuwe drukmeter,het drukvat geen lucht meer bevatte.

grtz,

gilberto

 

Bekijk
Rookmelder
13 reacties · · #Elektriciteit
Reactie van gilberto

Thanks. Ik zal uw raad opvolgen en deze oude rookmelder vervangen door een nieuwe rookmelder.

grtz,

gilberto

Bekijk
Reactie van gilberto

Hardstikke bedankt aan de rode ridder en zijn schildknaap idur voor de hulp.Ik zal de raad opvolgen en eens kijken op tweedehands.be voor zulke niko dekplaatjes.Waarschijnlijk worden deze nu vervangen op de  nieuwe niko enkelpolige lichtschakelaars door dekplaatjes die men gemakkelijker kan verwijderen.Ik zal eens kijken bij de gamma en brico voor een nieuwe niko enkelpolige lichtschakelaar.Ik denk toch dat veel mensen die deze oude niko lichtschakelaars moeten verwijderen bij het opnieuw behangen van de living en keuken  problemen hebben. Mijn echtgenote heeft destijds ook verschillende niko dekplaatjes gebroken . Ik hoop dat de nieuwe niko enkelpolige lichtschakelaars over dekplaatjes beschikken die je gemakkelijker kunt losmaken.

grtz,

gilberto 

Bekijk
ESE IR PANELEN
27 reacties · · #Verwarming & koeling
Reactie van gilberto

Aan Charel,

Dank voor uw reaktie op mijn schrijven.Ik bedoel met de vergelijking met een warmtepomp met 4 Cop dat de mogelijkheid bestaat om met minder stroomverbruik( hier 1 kWh) meer kWh warmte energie te verkrijgen.Zo bespaart u op de stookkosten van uw verwarming.Dit kan ook bereikt worden met pulsstromen die heel weinig stroomverbruik hebben, omgekeerd evenredig 1/4 stroom van 1 kWh elektriciteit. Bij andere ir panelen bestaat het verwarmingselement uit een carbonmat met nano koolstof kristallen.Dit noemt men de nanotechnologie en het merk Degree-n maakt daar gebruik van.Ze vermelden ook dat een nano infrarood paneel 60% zuiniger is dan de gangbare ir-paneel.Ze noemen het ook een alternatief voor warmtepompen.  

Door de unieke eigenschappen van nanotechnologie in combinatie met IR is het mogelijk om het energieverbruik te verlagen. De innovatie zit hem in de dispersie die Degree-n heeft ontwikkeld en  die geoptimaliseerd is voor de opwekking van stralingswarmte met een hoog rendement. Deze techniek bespaart tot minimaal 60 procent in vergelijking tot traditionele centrale verwarming. Verwarmen via de Nano IR-verwarmingspanelen kost circa 15 watt per m2, tegen de huidige elektriciteitsprijzen komt dat naar schatting neer op 4-6 euro per m2 per jaar.U merkt dat niet alleen uw onbetrouwbare leverancier van Ese ir panelen zijn verwarmingssysteem heel zuinig in verbruik aanbied.Ook belooft deze producent van zijn Degree-n ir  panelen dat deze 4°C lager kunnen verwarmen maar toch met hetzelfde rendement van de andere ir panelen. Zijn het dan allemaal commerciële leugenaars?Natuurlijk is het opnieuw hetzelfde verhaal.Er zijn geen duidelijke en waarheidsgetrouwe bewijzen van deze wonderbaarlijke nanotechnologie zoals er ook geen reële en juiste testproef bewijzen worden aangetoond door de verkoper van de Ese ir panelen. Men is ook niet in een mum van tijd gekomen tot de ontwikkeling van de huidige ltv radiatoren.Ook de warmtepompen zijn betrekkelijk recent en deze twee verwarmingssystemen zijn ook afhankelijk van een heel goede isolatie van de te verwarmen ruimten.En het feit dat de meeste mensen hedentendage hun woning verwarmen met een centrale verwarming waardoor de overschakeling naar deze infrarode panelen opnieuw moet worden aangepast,zorgt voor een terughouding t.o.z. van personen die reeds een elektrische groepenkast hebben voorzien van een driefasige aansluiting  3x25 A krachtstroom 400V.U begrijpt dus dat ik de nieuwe ontwikkeling  van de huidige ir panelen intensiever volg dan iemand die verwarmt met een gascondensatieketel en radiatoren waarvan de installatie van de leidingen totaal verschillend is van een elektrische leiding die aangesloten is op elektrische convectors.In de toekomst zal vanaf 2050 geen CO2 meer mogen verstookt worden in de atmosfeer. Jonge mensen zullen sowieso moeten overschakelen naar een alternatief verwarmingssysteem. 

grtz, 

gilberto

Bekijk
Reactie van gilberto

Aan Kris,

Vriendelijk dank voor uw professioneel antwoord.Maar als een elektrische convector door de elektronische ingebouwde thermostaat lokaal wordt ingeschakeld bij warmteverlies,hoe gebeurt dit? Ook door een ingebouwde relais in de elec.convector?  

Het zit zo.Ik kijk momenteel uit voor infrarood panelen.Er staan verschillende modellen met elk zijn specifieke werking om warmte te stralen.Maar niet elke leverancier van infrarood panelen wil onthullen hoe hun infrarood verwarmingstoestellen precies werken. Vele ir panelen werken door samenvoeging van epoxy hars en carbon( koolstof)nanokristallen,waardoor stroom loopt en er zo ir stralen of ir golven ontstaan die warmte verspreiden. Er zijn ook leveranciers uit Duitsland die silicoonfolie  gebruiken en vermelden dat dit de warmtestraling nog verbeterd en verder doet stralen. Ze beschrijven ook de regeling of sturing tussen thermostaat,muursensor en regelaar met specifieke software, die er voor zorgt dat de kamertemperatuur automatisch wordt aangepast door opdracht signalen te zenden naar de ir paneelelektronica.En hier komt mijn vraag. Een leverancier van de ese ir panelen vermeld dat met hun sturing en speciale software er geen schakelingen gebeuren met de voeding om het verwarmingsapparaat in te schakelen bij warmteverlies.Dus er zou een constante geleidelijke aanpassing gebeuren van de kamertemperatuur met de ir warmtestraler zonder in-of uitschakelen van het ir apparaat. Wat natuurlijk zuiniger is voor het verbruik. Is dit mogelijk? 

Grtz

gilberto

Bekijk

Beste forum medewerkers,

Ik heb twee vragen. Ik wil nieuwe rotswol boven mijn bestaande rotswol met dampscherm in de zolderroostering leggen. Mag ik rotswol met een dampscherm boven de reeds aanwezige rotswol met dampscherm plaatsen, of moet ik rotswol kopen zonder dampscherm?

Kunt u me uitleggen wat de volgende zin betekent? 

Rd-waarde van het dakisolatiemateriaal moet minimaal 4,5 m2 K/W zijn.

Mvg,

gilberto

Bekijk
Reactie van gilberto

Aan ID_DIM,

Sommige versies met indirect warm water productie (met ingebouwde boiler) zijn dat dan weer wel. 

Moet de warmtepomp blijven draaien in de zomer,als je een ingebouwde boiler hebt?Met indirect warm water bedoel je dus dat er een aansluiting is op de waterleiding?

Mvg,

gilberto

Bekijk
Reactie van gilberto

Aan Charel,

Vb.Een vergelijking met mijn elektrische verwarming met een gasverwarming gedurende een jaar. Ik heb dit jaar 3387 € betaald voor een elektrisch verbruik van 12494 kWh.( 70 m2 oppervl.)Ik heb 4000 kWh verbruikt voor de huiselektriciteit en 8494 kWh voor mijn verwarmingskosten.Voor 8494 kWh moet ik  2303 € betalen.(0,27 €/kWh) met gasverwarming wordt de 8494 kWh (omgerekend naar 80 % inplaats van 100%) 10193 kWh )voor 182,19m3 inhoud.)Hiervoor moet ik 638,59 € betalen.Hier komen nog onderhoudskosten bij, jaarlijks 75 € voor nazicht en reiniging gaskachel en jaarlijks 55 € ( om de twee jaar verplichte schoorsteen reiniging met certificaat is 110 €),.Dit maakt voor de jaarlijkse gasverwarming de kostprijs op 638,59 € + 75 €+55 €  = 768,59 €.

Verschil in kostprijs voor elektriciteit en gas = 2303€-768,59€ =  1534,41 €.

De gasverwarming is dus veel goedkoper zoals u ook altijd zegt.Tarifering 1 kWh gas = 3,43 c€/ kWh.

Alles is berekend met de rekeningtool van mijnenergie.be .

Bekijk
Reactie van gilberto

Aan RodeRidder,

Dank voor de verklarende uitleg.Dus electronische  omdat er een printplaatje inzit.Mijn huidige bedrade deurbel die ik 40 jaar geleden heb gekocht werkt alleen niet,omdat het veertje op het ding dong metalen staafje is verslapt,Dat is gemakkelijk te vervangen,maar moeilijk te vinden.Het is een fijn koperen veertje. Als je op het internet zoekt zie je alleen dikkere veertjes,en die zijn alleen te koop in grote hoeveelheden .En bij de gamma verkopen ze ook bedrade deurbellen met een ding dong geluid, voor 14 €. Maar de behuizing is veel kleiner dan mijn ding dong deurbel, dwz dat de klankplaatjes dus ook veel kleiner zijn en minder galmen. En de electromagneet is ook groter in mijn oude deurbel. Maar ja wat wil je voor slechts 14 euro.Verder heb ik gemerkt dat de gamma heel onduidelijk is in haar beschrijvingen van zowel de bedrade - als draadloze deurbellen. Ze vermelden in de titel niet de codenaam van de deurbel, zodat je de handleiding niet kunt opzoeken op het internet. Ik heb bij coolblue een draadloze plug-in deurbel gezien die me bevalt voor 57,99 €. Kant en klaar als je ze uit de doos neemt. Freqeuntie 868 MHz. Bereik 150 m ,binnenshuis 30m.

Geluid staat niet vermeld in de lijst met specificaties, maar zal wel goed zijn.Alleen weet ik niet of deze draadloze plug-in deurbel meer stroom verbruikt dan een bedrade deurbel met transfo. Weet u dat?

mvg,

gilberto

Bekijk