Geforce660

Lid sinds 16/12/2015

• Andere particulier
  • 2 vragen gesteld
  • 0 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt
Geforce660 Andere particulier Privébericht

Geschiedenis

Bijna klaar met de afwerking van een nieuwbouw, waarbij een beuken trap nog moet behandeld worden. Nu ben ik al ten rade gegaan bij verschillende winkels, maar ze zeggen toch allemaal iets lichtjes anders... Waar ze het precies wel over eens zijn, is dat een beuken trap in de vernis moet worden gezet. 

Mijn vraag nu, wat is de mening hier op het forum over de behandeling van een beuken trap? Ik zou graag niet-dekkend werken en de structuur van het hout behouden. Zelf heb ik een lichte tegel beneden en heb een laminaat boven liggen die donkerbruin is, maar met een "ashy" (witgrijze) schijn erop. Zou dus op de één of andere manier hierbij moeten passen. Hierbij dacht ik aan ofwel een kleurvernis waar wat wit in zit, om ook die witte waas te verkrijgen ofwel gewoon transparante, matte vernis erover te zetten. 

Met dit laatste kwam ik echter op verschillende situaties: de ene zegt een transparante, matte vernis, maar waarbij het hout wel iets warmer gaat ogen (iets budgetvriendelijker); de andere zegt eerst een soort van grondlak, om daarna vernis met verharder te gebruiken, maar waarbij het hout wel zijn huidige warmte-tint zou behouden (duurder, want meerdere producten). 

Concreet: 

- Is het een kwestie van goesting, of is de ene manier (gewoon vs grondlak & verharder) echt beter dan de andere? Wil het nieuwe hout wel echt zo goed mogelijk behandelen vooraleer de trap in gebruik te nemen. 

- Is kleurvernis mogelijk op een beuken trap?

Bekijk
Bouwen met OSB4
1 reactie · · #Bouwen

Allen,

In mijn huizen/grondenzoektocht ben ik terecht bij een heel mooie woning, echter is deze gebouwd met gebruik te maken van OSB4 platen.

Als rasechte Vlaming heb ik een natuurlijk voorkeur voor een echte bakstenen woning, echter is deze OSB4 woning wel heel mooi, goed ingericht, met alle systemen die je kan nodig hebben. En de prijs valt ook mee..
Alle muren en plafond/vloer bestaan uit dikke OSB4 platen. Dit is eveneens de binnenmuur. Langs de buitenkant van de houten platen is er een 18 cm isolatie voorzien, met daarvoor een dunne buitenmuur. Deze buitenmuur is een bepaalde soort steen (ben even de naam kwijt) die waterafstotend zou zijn, waardoor er 'praktisch' geen kans is op vocht binnen in de woning.

Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring heeft met het bouwen van OSB4 platen en deze hier even voor me kon neerzetten. Het gaat me vooral over duurzaamheid doorheen de jaren en eventuele moeilijkheden die ik zou kunnen tegenkomen.

Hoop op een spoedig antwoord.

Groeten!

Bekijk