Livios: Bouwen aan morgen

davy²901

Lid sinds 06/03/2017

• Verbouwer
  • Lid sinds 06/03/2017
  • 3 vragen gesteld
  • 2 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 2 leden bedankt

davy²901
  • Verbouwer
Privébericht

Geschiedenis

Holle vloer

Mijn vloeren van de slaapkamers (4mx4m) op de 1ste verdieping zijn hol (waarschijnlijk beton erop laten drogen en niet afgewerkt). Ze lopen af van de buitenranden naar het midden toe.De woning is van 1956 en de vloer  betstaat uit potten en balken deze zijn niet doorgezakt aangezien het plafond eronder recht is en dat het hol naar het midden toe loopt.

Het verschil bedraagt 3-4cm in het midden. Hoe kan ik dit opvullen?

Ik was eerst aan het zien voor chape maar door de minimale dikte van chape is dit niet mogelijk. En opvullen met egaliser is een prijzig verhaal. Kan ik ze combineren? Dus het grootste deel met chape en dan egaliser erover?

Bedankt voor de antwoorden

Beton storten of snelbouw op bestaande plaat

Reactie van Noël Naert - Infobeton

Misschien als volgt:

1- Maak de rand van de bestaande betonplaat ruw en mets rondomrond een muurtje van één laag holle betonblokken (14 cm breed, de holle kant naar boven). Met inbegrip van de mortellaag zal dat muurtje 15 à 16 cm hoog zijn.
2 - Schijf kerven in de betonblokken zodat je daar wapeningsstaven (diameter 8 of 10) kan in leggen. Zorg dat de staven om de hoek doorlopen en elkaar overlappen.
3- Vul de ruimte  binnen dat muurtje met baksteen- of ander steenachtig puin en dam dat goed aan.
4- Leg daarop wapeningsnetten (tot boven de muurtjes). 
4- Plaats aan de buitenkant een stevige bekisting tot op de juiste hoogte (goed schoren!!)
5- Giet alles vol met beton. Strijk het beton af door een zware plank te schuiven over de rand van de bekisting. 

Voordeur naar voor verplaatsen

We hebben zopas een huis gekocht en willen de voordeur naarvoor verplaatsen ivm ruimte te creeren voor een minder stijle trap. De voordeur zit 70 cm dieper dan de voorgevel.

Kan men gewoon en nieuwe deur plaatsen of moet er breekwerk gebeuren omdat de koude door de stenen muur en plafond naar binnen kan trekken?

Voordeur naar voor verplaatsen

Reactie van Architect-expert Paul De Maesschalck

Dit hangt ervan af of de voorgevel een spouwmuur is en of de spouwmuur doorloopt naar binnen toe tot aan de voordeur.  Als dat zo is moet je de spouwmuur onderbreken waar de voordeur geplaatst zal worden (een thermische snede maken).  Als de voorgevel een volle muur is, dan maakt het geen verschil uit.

Paul De Maesschalck

www.arcopolo.com