Carl Vandecasteele

Lid sinds 26/6/2012

  • Verbouwer
  • 0 vragen gesteld
  • 234 vragen beantwoord
  • 7 vragen goed beantwoord
  • 22 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt
Carl Vandecasteele Verbouwer Privébericht

Geschiedenis

Reactie van Carl Vandecasteele

HOE en WAARAAN ga je dan die sandwichpanelen aan dat bijgebouw vastmaken?

Dakstevigheid betreft meer dan eigen gewicht, er zijn én de windlasten én eventuele draagkracht voor lading sneeuw. daarop is een sandwichpaneel niet berekend om succesvol te zijn bij een overspanning van 3 meter.

Bovendien moet een rij sanwichpanelen voldoende hellingshoek hebben om het water te laten afvloeien opdat het niet insijpelt in de naad tussen 2 panelen. De voorgeschreven 2 graden dakehlling van klassieke platdakconstructie met roofing of EPDM zullen niet volstaan!

Bekijk
Reactie van Carl Vandecasteele

laat het gewicht van deze Ytongmuurkes eens uitrekenen door Ytongfabrikant Xella.

Er bestaan immers verschillende densiteiten van Ytong, die hebben telkens een ander gewicht en andere isolatieparameter lambda. Bovendien mag je wellicht zelfs gebruik maken van Ytongblokken van 7cm breed, wat dus weer 1/3 gewicht bespaart t.o blokken van 10cm...
ik ben er zeker van dat je met een "work around" van lichtere blokken het best zou kunnen meevallen qua  belasting van die nieuwe vloerplaat.
In het slechtste geval komt er nog een funderingssteen onder de Ytongsteen waarboven je de vloerplaat giet tot aan de andere muren 

Bekijk
Ytong in combinatie met hsb
1 reactie · · #Verbouwen
Reactie van Carl Vandecasteele

Ytong vind ik trouwens ook een ideaal product voor zelfbouw.
kijk eens rustig op de website van de fabrikant van Ytong: www.Xella.be
bij de support en downloadsectie vindt ge wellicht genoeg tecghnische gegevens en ook brochure hoe en wat ermee bouwen. anders kan je hen eens opellen mocht je bog ergens met twijfels en vragen zitten en uitsluitsel willen

Bekijk
Dampscherm nodig?
4 reacties · · #Isolatie
Reactie van Carl Vandecasteele

er moet hoe dan ook een dampscherm aanwezig zijn aan de kant van het interieur van uw hellend dak.
En hebben de zijmuren van die zolder isolatie gekregen? Of betreft het een rijhuis en zijn die muren geen buitenmuren?

Nieuwbouw, zeg je: hoe kan dat dat je nu pas je dak isoleert? Elke nieuwbouw moet al jaaaren aan de EPB-isolatienormen voldoen en kon niet ontworpen en gebouwd worden door een architect zonder dat er dakisolatie aanwezig was. 

Bekijk
Reactie van Carl Vandecasteele

eigenlijk is die aluminiumlaag een soort dampscherm. en er mag maar 1 dampscherm aanwezig zijn: aan de zogenaamde warme kant, de binnenkant van het huis.
Het gaat er hier helemaal niet om het contact tussen de 2 isolatielagen, maar om de vochthuishouding. Onderdak moet dampopen zijn. dan kan eventueel vocht er weer uit naar de buitenlucht toe.
en de functie van het dampscherm aan de binennkant is zo weinig mogelijk damp toelaten in de isolatielaag. Je begrijpt dus dat deze oude aluminumlaag totaal in de weg zit opdat het beetje damp dat toch in deze onderste 18cm binnenkwam er dan helemaal niet meer uitkan. en een paar openingen erin prikken zal er te weinig aan veranderen!

Trouwens die bestaande laag van 6cm is vrij goedkoop als je die herisoleert met nieuwsoortige glaswol. die is 10 tot 20% sterker isolerend!  Wel moet je dit keer naakte glaswol kopen die dus niet bekleed is met zogenaamde alukraft.

Bekijk
Andere brik in gevel
2 reacties · · #Verbouwen
Reactie van Carl Vandecasteele

kaleien. of minerale verf. in een kleurtje dat beide delen gelijk dekt.
moderne verven zijn synthetisch en bladderen na een tijdje omdat ze niet meeleven en ademen met de steen zoals minerale  zogenaamde ecologische verven dat doen. Kalei is op basis van kalk dus ook mineraal.
Alle andere gevelbekledingen zijn  relatief duur omdat men ze tegen 40€ per uur moet laten doen...

nee, baksteen vinden in zelfde maten is al een kwestie. maar dezelfde kleurtint: en verweerd door de elementen decennialang? Inderdaad zo goed als onmogelijk

Bekijk
Raam rookgasafvoer
3 reacties · · #Verwarming & koeling
Reactie van Carl Vandecasteele

je hebt gelijk, qua veiligheid mag dit niet. En inderdaad als je de klink verwijdert zal er geen huisgenoot of zo toevallig toch eens in de verleiding komen dat raam te openen. en zou dan handig zijn dat ge het in de zomermaanden weer kan monteren voor verluchten.

Maar wie gaat dit bij jou controleren, want het is allicht geen nieuwbouw. En destijds hangde dit allicht ook nog af van de visie/interpretatie van de controleur. als er al controle was. Ben 62, heb in vele huizen met allerlei gaskachels gewoond net zoals m'n familie en leeftijdsgenoten, en nog nooit over enige controle gehoord. Maar je hebt gelijk dat dit een bouwvoorschrift is en heel waarschijnlijk in de regelgeving van WTCB terug te vinden (WTCB =  Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor de Bouw)

Bekijk
Zolder muren isoleren
1 reactie · · #Verbouwen
Reactie van Carl Vandecasteele

het loont heel zeker de moeite want nu zijn die muren een koud oppervlak waartegen codens optreedt in de winter; plus ze betekenen ook een energieverlies. Zeker as je die ruimte bewoonbaar wil maken, zou dat voelbaar zijn.

het enige materiaal die netjes aansluit tegen je muur en tegen die schouw en tegen je dakisolatie is minerale wol. Dus rotswol of glaswol. 
Best de speciale I profielen kopen om er uw glaswolisolatie tussen aan te brengen, die bestaan voor meerdere isolatiediktes. en daaroverheen je dampscherm. 
De metersbrede dampscherm-stroken een tiental centimeter laten overlappen en die naad afkleven met speciale tape. De nietjes ook tape eroverheen, er mogen nergens gaten of kieren in dat dampscherm komen (overtal tape gebruiken behalve bij vijzen/schroeven).
De zijkanten van dat dampscherm ook 10cm larten overlappen op de dakisolatie en op daisolatiedampscherm vastkleven met zelfde tape. Ja, je zal rond die schouwen moeten nauwkeurig uitwerken, dat zal wat handigheid vragen.
die I joints / I profielen heeft Eurabo.be wel, hoewel ze toonzalen in Ronse en Gent hebben, leveren die wel aan huis en die bestaan voor verschillende isolatiediktes. Het voordeel is dat zo'n profielen slank zijn dus minimale koudebrugwerking, en bij eigen timmerwerk je behoorlijk handig moet zijn om dit voor 15cm of 20cm isolatie te maken. Misschien vidt ge die profielen ook bij een bouwgroothandel in je streek (die leveren meestal op de "werf")

En op die I-profielen of lattewerk kan je gyproc-platen vastschroeven. Of de veel stevigere Fermacell-platen.
Je zal wel creatief met een uitsprong moeten werken met die schouwen. mischien maak je ernaast een grote wandkast op die diepte van die schouw?!

Bekijk
Spijkerflens te dik aangebracht?
3 reacties · · #Isolatie
Reactie van Carl Vandecasteele

je zit bij spijkerflens met een groot probleem oimdat daarover geen tweede isolatielaag mag aangebracht. Wegens vochtophoping op termijn in de nieuwe isolatielaag. 

Spijkerflens is namelijk isolatie met een dmpscherm eraan vast geintegreerd. Die flenzen van de stroken isolatie spijkert men dan vast op het dakhout ernaast en moet men dan wel aftapen. Hoewel er helemaal op het einde van de laatste laag isolatie wel een dampscherm aan de warme kant van de ruimte moet aangebracht, zal er toch wat damp doorheen migreren. en dit moet door je isolatie heen naar de buitenlucht toe kunnen uitdampen. Met een tussenliggend tweede dampscherm (die alumoniumlaag die op de flenzen doorloopt dus) kan dat helemaal niet.
Het resultaat zou condens zijn van die damp tegen jdat tussenliggend dampscherm en tegen het dakhout, wat op termijn schimmel en rotten veroorzaakt. Nee, niet op 1 of 2jaar, maar wel na 10jaar, en een dakgebinte heeft normaal in goede omstandigheden zeker een levnsduur van 50 tot 100jaar.

Een dakwerker is geen specialist rond isolatiewerken, en moiet geen bouwfysica kennen. 
Maar indien er geen geintegreerde dampschermlaag was op de reeds aangebrachte isolatielaag, was zijn suggestie van lagenopbouw wel 100% correct geweest.

Dus ofwel laat je het zoals het is en kijk je na of die flenzen wel tegen elkaar of overlappen en op elkaar afgetaped zijn en op de zijkant=zijmuur van je dak ook afgetaped met de speciale dampschermtape (geen andere kleefbanden gebruiken).
Ofwel haal je die oude isolatie eruit en vervang je die door naakte isolatie (isolatie zonder dampscherm, dus geen Alukraft !). Trouwens sijkerflens was doorgaans niet erg performant wellicht lambdawaarde 0,040. Terwijl nu heel vlotjes glaswol met lambda 0,036 zelfs 0,034 te krijgen is. Zelfs 0,032 bestaat. Dus als je die getalwaarden vergelijkt zie je dat die nieuwe generatie 10% 15% zelfs 20% beter isoleert!!!
En boven die laag kan je dan tussen een latwerk een tweede laag aanbrengen en tenslotte het dampscherm waar e alle nietjes afkleeft en alle overlappingen afjkkleeft en alle zijkanten op de zijmuren netjes vastkleeft met de speciale tape.

als je een beetje zoekt op internet op "dak isoleren in 2 lagen"  vindt ge wel schetsen, tekeningen, zelfs foto's van wat ik zojuist beschreef.
Zeker te vinden op de websites van Proclima en van Isoproc. De eerste is fabrikant en tweede ivoerder van een uitgebreid gamma dampschermen, tapes en heel gedetailleerde uitleg. Op hun websites valt heel veel te lezen of/en downloaden van documentatie rond isoleren. Zelfs technisch-wetenschappelijke uitleg voor architectenbijscholing bieden ze aan!!!

Bekijk