Livios: Bouwen aan morgen

car1966

Lid sinds 21/10/2017

• Andere particulier
  • Lid sinds 21/10/2017
  • 1 vraag gesteld
  • 1 vraag beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

car1966
  • Andere particulier | Woont in Roeselare

Geschiedenis

STINKEND REGENWATER

10 reacties ·

Reactie van car1966

Voor de overloop : Er zat gewoon een buis die uitkwam in de regenwaterput en loopt naar het verzamelputje.  We vermoeden dat het vuil water terugkomt in de regenwaterput.  In plaats van een terugslagklep (want daar hebben we geen plaats voor) in de regenwaterput, hebben we dus de buis verlengd en een ander stuk buis (in een bocht van 90°) er op geplaatst, zodanig dat het water moeilijker kan teruglopen in de regenwaterput.

STINKEND REGENWATER

10 reacties ·

Reactie van Nick 61

Met een geurafsluiter wordt eigelijk een waterslot bedoeld dit kan perfect in de put op de overloop geplaatst worden dit kan je zelf maken Met een 90 graden bocht en een 45 graden bocht , schuif deze in elkaar en schuif de 45 graden bocht op je overloop , vul hem reeds preventief met water  zodat je slot al werkt

Mvg Nick 

STINKEND REGENWATER

10 reacties ·

Reactie van Hugo C.

Het best plaatst u een reukafsnijder en terugslagklep in de afvoerleiding naar straat. Zo vermijdt u dat bij hevige regenval en overlast in de riolering er afvalwater van de riolering in de regenput terecht komt. De reukafsnijder vermijdt ook dat de rioolreuk in de regenput komt (de door u geplaatste bocht als reukafsnijder zal enkel werken bij een volle regenput, zodra het waterpeil in de regenput is gedaald tot onder de aangebrachte elleboog is de weg terug open) . De terugslagklep houdt ook het ongedierte (ratten) tegen. Het zijn 2 dure stukken maar die toch hun effect hebben op de kwaliteit van het regenwater.

STINKEND REGENWATER

10 reacties ·

Reactie van Iceberg

...

Een filterpatroon is goed voor een groot aantal liters waarna het moet vervangen worden, dat kan dus 2x per jaar zijn; minder frequent als dit enkel voor wassen dient..
Of je ook het doorspoelwater naar het toilet wil filteren, laat ik aan u(w neus) over. Meestal is dit niet nodig tenzij het verkleurd is en je toilet zou verkleuren. Want dit water kan afgetapt vóór de filterunit evenals het water voor kuisen/poetsen en voor tuin; en kan heel wat vervangingsfilters schelen want is 90% van je putwaterverbruik.

In deze stelling kan ik mij niet vinden. Want waarom zou je de ene verbruiker (incl. leidingwerk) wel beschermen en de andere niet?

Een filter heeft de taak om te filteren en vervuiling, zand, ... tegen te houden opdat deze niet in het leidingsysteem en technieken (kranen, vlotterafsluiters, ...) terechtkomen. De kost van het vervangen van filters moet je er dan maar bijnemen. (Zelf beschik ik over filters dewelke ik kan terugspoelen waarbij vervanging weinig aan de orde is).

Dit uit voorzorg opdat er geen (of zo min mogelijk) verstoppingen, lekken en slijtage kunnen voorkomen.

Stel dat je regelmatig wat zandkorrels vanuit de regenput ongefilterd in uw leidingsysteem naar bv tuinkraantje toelaat, dan ben je a.h.w. je leidingen en kraantje aan het zandstralen op langere termijn

STINKEND REGENWATER

10 reacties ·

Reactie van Iceberg

Bij aankoop van onze woning hadden wij hetzelfde probleem (wat geurhinder riool betreft, terugloop riool onmogelijk daar wij een stuk hoger liggen dan het rioleringsstelsel).

wij hebben zoals door Hugo C. voorgesteld, een reukafscheider geplaatst op de overloop en ons probleem was opgelost. (= aanpak van de oorzaak). Plaatsing van een aktief koolfilter was in ons geval dan ook niet meer nodig.

Ook een terugslagklep hebben we voorzien tegen indringing van evt. ongedierte, maar kan in uw geval belangrijk zijn om rioolwater in de regenput te vermijden.

Wel zien dat terugslagklep bereikbaar blijft bij verstopping of technisch defect!

Als regenwaterpomp hebben we een dompelpomp voorzien met de aanzuig zwevend onder een vlotter opdat water uit de tussenlaag aangezogen wordt met oog opdat filters minder belast worden en pomp een lagere levensduur heeft. (Echter met oog op geurhinder zal dit geen invloed hebben denk ik)

STINKEND REGENWATER

10 reacties ·

Reactie van Iceberg

...

In plaats van een terugslagklep (want daar hebben we geen plaats voor) in de regenwaterput, hebben we dus de buis verlengd

...

Ik zie dat je de mogelijkheid hebt om de buis te verlengen in de put, ... (gezien anders geen ruimte voor terugslagklep)... misschien op een korte verlengde buis bekijken of je daarop een terugslagklep kan monteren?

dus klep in de put!

(is geen alledaagse oplossing maar wie weet ?)

wel toezien opdat deze klep goed opgehangen wordt (gewicht klep) en dat de klep bestendig is om ondergedompeld te worden (deze laatste goed navragen)

Wat bereikbaarheid betreft, dat is dan het nadeel, kan het zijn dat je de put (deels) moet leegtrekken om er aan te kunnen...tenzij je de klep ietwat gunstig kan positioneren

STINKEND REGENWATER

10 reacties ·

Reactie van Baksteenslag

Een regenwaterput mag je nooit reinigen, enkel de drek van de bodem wegzuigen, maar nooit de wanden, die hangen vol (goede) bacterien die de slechte doden.  Als je met je hand aan de wand voelt, voelt dat glibberig aan, dat moét zo, dus niet reinigen.  Het duurt maanden vooraleer die laag bacterien hersteld is.

Ook nakijken of er geen dood dier in je put ligt.