Livios: Bouwen aan morgen

Bruno 9308

Lid sinds 14/03/2012

• Andere professioneel
  • Lid sinds 14/03/2012
  • 0 vragen gesteld
  • 39 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 9 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

Bruno 9308
  • Andere professioneel | Woont in Hofstade
Privébericht

Geschiedenis

1 2 3 · Volgende

Draagmuren uitbreken, schoren op tegelvloer op zavel?

Reactie van Bruno 9308

50-60 cm zavel onder de tegels? Mijn keuze zou zijn : vloer uitbreken, pak zavel uitgraven, betonneren met wapening (daarna kan je dan ook schoren en draagmuren uitbreken), vervolgens vloer isoleren, vloerverwarming, dekvloer (chape), nieuwe vloer.

Schouw isoleren

3 reacties ·

Reactie van Bruno 9308

En een duidelijke nota in je kachel leggen over wat je gedaan hebt zodat jij of de volgende eigenaar die kachel niet meer aansteekt vooraleer de schoorsteen weer vrij gemaakt is.

Plafondlijst/sierlijst herstellen

Reactie van Bruno 9308

Tja, probeer met de hand bij te pleisteren. Echt slechter kan je het in elk geval niet maken. Of randen opspuiten met behoorlijk dikke streep overschilderbare siliconen (acrylaat).

Wat je bijpleistert kan je wel verder bewerken door schuren. Met siliconen gaat dat uiteraard niet.

Achterwand douche/bad

10 reacties ·

Reactie van Bruno 9308

Mogelijkheid is kunststof platen van 10 mm dik. Bv. te verkrijgen bij Plastiek Hofstade. Dan heb je enkel nog een siliconenstreep aan de rand te zetten.

Of je gebruikt gewoon heel grote en heel vlakke tegels, bv. 60 x 60. Eventueel voegen met tweecomponentenvoegen, die worden niet vuil.

Blauwe steen op vloerverwarming - halfsteensverband

Reactie van Bruno 9308

Bij mij ligt er al 20 jaar blauwe hardsteen op vloerverwarming. Ik weet de details niet meer, maar volgens mij is er niets speciaals gedaan zoals een ontkoppelingsmat. Nooit een probleem gezien.

In mijn ogen is de gouden regel voor vloerverwarming : leg je buizen overal dicht genoeg bij elkaar (investeer dus iets meer) en dan hoef je nooit water van meer dan 28°C in je buizen te steken. Je vloer wordt dan in de winter niet warmer dan op een hete zomerdag. En voor de zomer ga je toch ook geen ontkoppelingsmat leggen?

Waterniveau in regenwaterput meten.

Terrasoverkapping of zonnescherm?

2 reacties ·

Reactie van Bruno 9308

Ik heb een zonnescherm van 8 m breed en 3,5 m uitval. Ruim voldoende. Hier werd wel rekening mee gehouden bij de bouw : elektriciteitskabel voor sturing motor lag gereed, en het zonnescherm is met draadstangen los doorheen de ter plaatse gegoten betonnen balk boven de twee schuiframen bevestigd.

Ontstopping waterafvoer

3 reacties ·

Reactie van Bruno 9308

De grootste boosdoeners voor afvoerverstopping zijn de poeders voor was- en vaatwasmachines. Voor wassen gebruiken we meestal een vloeibaar middel, voor vaatwassen zijn het blokjes, dus eerder geperst poeder. Ik heb na ongeveer 15 jaar (woning gebouwd in 1995) een serieuze verstopping gehad in de afvoer van de keuken, in het gedeelte met diameter 110 mm onder de fundering. Heb dat toen uiteindelijk vrij gekregen via toezicht-T-stuk met schroefdop op de 110 mm buitenshuis en met behulp van Kärcher rioolreinigingsset. Moest wel deel betonklinkers rond huis opbreken, maar gelukkig had ik indertijd een aantal van die toezicht-T-stukken geplaatst! Wel ongelofelijk welke serieuze brokken aangekoekt poeder ik daar toen uitgehaald heb, een hele emmer vol! Heb toen dan ook in de keuken onder het aanrecht een toezicht-T-stuk 40 mm met schroefdop gemonteerd wat me toelaat om vanaf daar met de rioolreinigingsset doorheen de buizen en vrij ver (heb een slang van 7,5 m en één van 15 m) tot in de 110 mm te gaan. Doe dat nu preventief als ik mijn Kärcher eens 'boven haal' : de mogelijke ophopingen zijn dan nog zeer beperkt en worden zo weggespoeld.

Wat hebben we vandaag geleerd?

Ten eerste. Ben aan verbouwing elders bezig en ik voorzie een aantal toezicht-T-stukken met schroefdop. Doen! Kost bijna niets en kan je later heel veel moeite besparen.

Ten tweede. Verstopping en aankoeking gebeurt vooral door poeders.

Ten derde. De ophoping begint zich steeds te vormen aan de binnen-naad van een buis (moffen, bochten, T- en Y-stukken, enz.), de enige plaatsen waar die buis van binnen niet volledig glad is. Eenmaal zich een ophoping vormt, groeit ze steeds sneller tot er een verstopping van komt. Regelmatig de nog kleine ophopingen preventief wegspoelen door middel van een rioolreinigingsset is de boodschap.

Dak isoleren zonder onderdak

Reactie van Bruno 9308

Sorry maar bij zo'n renovatie begin je met je dak. Heb aantal jaar geleden ook zoiets verbouwd en ben begonnen met TOTAAL nieuw dak : niet enkel nieuwe pannen en onderdak toegevoegd maar zelfs nieuw gebinte, want een dakgebinte heeft na 80 jaar zijn tijd wel gehad. Enkel de zijmuren van dit zadeldak zijn blijven staan (kon ook niet anders, want waren gemene muren met de buren). Tijd- en middelengebrek? Afwerking binnen uitstellen.

1 2 3 · Volgende