Bruno 9308

Lid sinds 14/3/2012

  • Andere professioneel
  • 0 vragen gesteld
  • 44 vragen beantwoord
  • 1 vraag goed beantwoord
  • 9 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt
Bruno 9308 Andere professioneel Privébericht

Geschiedenis

Reactie van Bruno 9308

Ik ga je niet direct raad geven ivm de te maken keuze. Maar ik blijf zeggen : warmteafgifte vvw hangt af van temperatuur, debiet en aantal lopende m buis per m² vloer. En bespaar niet op dat laatste! Bij mij wordt er nooit water >28°C toegevoerd. Door veel lopende m buis per m² vloer vermijd je ook hoge thermische gradiënten in de vloer. En mijn vloer staat op warme zomerdagen dus eigenlijk niet kouder dan in de winter op een ogenblik dat er gestookt wordt.

Bekijk
Gaskookplaat
4 reacties · · #Energie
Reactie van Bruno 9308

Die Excel bijlage kwam dus niet mee. Stuur me je email adres via privébericht en ik stuur ze op.

Bekijk
Epdm plat dak gedeeltelijk los.
2 reacties · · #Dak
Reactie van Bruno 9308

Als je een dakrand had, dan kon je er ballast opleggen in de vorm van gerolde keien (gerold = rond, zonder scherpe randen, zodat je geen beschadiging van de EPDM krijgt als je erop loopt). Door de gelijkmatig verdeelde ballast zal de EPDM niet meer opblazen.

Dakrand kan je eventueel creëren met Trespa platen.

Natuurlijk de vraag stellen of de constructie op dit extra gewicht voorzien is.

Bekijk
Vloerverwarming mogelijk?
1 reactie · · #Verwarming & koeling
Reactie van Bruno 9308

Ik heb vloerverwarming op het gehele gelijkvloers en in de badkamer boven. Op het gelijkvloers had ik dikte genoeg voorzien, het was een nieuwbouw. Op de verdieping had ik minder dan 10 cm boven de beton, maar ik hoefde ook geen isolatie te leggen : warmteverlies naar beneden toe blijft toch binnenshuis en is zodoende dus eigenlijk geen warmteverlies.

Al mijn leidingen liggen wel dicht tegen elkaar (1 km vloerverwarming in het hele huis) zodat ik nooit hoge temperaturen nodig heb (max 30°C aanvoer, doorgaans blijf ik steeds onder de 28°C) en dus ook geen grote thermische spanningen in de tegels creëer. Na 25 jaar is er in mijn badkamervloer dan ook nog zelfs geen barstje in een voeg te zien.

Intussen heb ik ook een oude woning totaal verbouwd en ook daar op het gelijkvloers vloerverwarming gelegd, maar ik had na uitgraven tot op de blote grond ook alweer ruim voldoende dikte beschikbaar voor beton gieten, leidingen, isolatie, vloerverwarming, chape. Mijn sanitair warmwaterleidingen liggen daar in de toplaag van de isolatie ingesneden (ipv dat ze onder de isolatie liggen) en ook dat zou ik aanraden : in de winter (als vloerverwarming aanstaat) krijg je ook bij de eerste straal nooit echt koud water uit de warmwaterkraan, en na sluiten kraan verspreidt de restwarmte zich in de verwarmde chape. ;-)

Ik zal altijd iedereen aanraden niet te besparen op de lopende meters vloerverwarmingsbuis. Warmteafgifte hangt af van debiet, watertemperatuur en lopende m buis per m² vloer. Dat laatste kan je achteraf nooit meer veranderen!

Besluit ; het moet met 12 cm ook lukken en ik zou het zeker doen maar zorg voor veel lopende m buis (minimale kost als je zelf aanlegt) zodat je je watertemperatuur en zodoende de thermische spanningen kan beperken. Ook een extra wapening in de chape is een zeer kleine meerkost die nooit kwaad kan. Ik had sowieso een wapening omdat ik wapeningsnetten gebruikte om mijn buizen te bevestigen.

Bekijk
Schouw isoleren
3 reacties · · #Isolatie
Reactie van Bruno 9308

En een duidelijke nota in je kachel leggen over wat je gedaan hebt zodat jij of de volgende eigenaar die kachel niet meer aansteekt vooraleer de schoorsteen weer vrij gemaakt is.

Bekijk
Reactie van Bruno 9308

Tja, probeer met de hand bij te pleisteren. Echt slechter kan je het in elk geval niet maken. Of randen opspuiten met behoorlijk dikke streep overschilderbare siliconen (acrylaat).

Wat je bijpleistert kan je wel verder bewerken door schuren. Met siliconen gaat dat uiteraard niet.

Bekijk
Reactie van Bruno 9308

Bij mij ligt er al 20 jaar blauwe hardsteen op vloerverwarming. Ik weet de details niet meer, maar volgens mij is er niets speciaals gedaan zoals een ontkoppelingsmat. Nooit een probleem gezien.

In mijn ogen is de gouden regel voor vloerverwarming : leg je buizen overal dicht genoeg bij elkaar (investeer dus iets meer) en dan hoef je nooit water van meer dan 28°C in je buizen te steken. Je vloer wordt dan in de winter niet warmer dan op een hete zomerdag. En voor de zomer ga je toch ook geen ontkoppelingsmat leggen?

Bekijk