Livios: Bouwen aan morgen

azerty666

Lid sinds 30/06/2015

• Andere particulier
  • Lid sinds 30/06/2015
  • 4 vragen gesteld
  • 3 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

azerty666
  • Andere particulier | Woont in bxl
Privébericht

Geschiedenis

Gebruik dampremmende verf bij isolatie zoldervloer

Reactie van Hugo C.

Een dampscherm is nodig om te vermijden dat warmere "binnenlucht" tussen en tegen de isolatie komt en daar condenseert (warme lucht kan meer vocht bevatten).

Indien het plafond luchtdicht is (gips of pleisterplaten) moet je in het geheel geen dampscherm aanbrengen.

Neem een verf van goede kwaliteit en in badkamer of keuken een latexverf voor vochtige ruimtes. Met Levis verven en gelijkwaardige nog geen problemen gehad.

Wat je niet kan vermijden is dat er aan de zijkanten van het plafond toch koudebruggen ontstaan (waar de muur doorloopt naar de zolder) en er daar in de kamer condensatie kan optreden, gevolgd door schimmel. Het aanbrengen van kooflijsten rondom het plafond kan dat probleem gewoonlijk oplossen.

Indien de zoldervloer niet wordt afgewerkt en de isolatie open blijft liggen zou ik deze toch beschermen tegen stof en vuil met papier.

Reactie van Flir

Overal (waar nodig) ventilatie is gewoon een praktische noodzaak om vochtige lucht af te voeren. 

Maar ook voor de gezondheid is dit noodzakelijk, als het vuile lucht is. Probeer zoveel mogelijk de ‘best practises’ te volgen alsook de bouwvoorschriften. Dan heb je geen problemen. 

Ook al lijkt een situatie soms moeilijk, er zijn altijd haalbare oplossingen.

succes alvast.

Reactie van azerty666

ok bedankt.

Een ventilatiesysteem ging ik zeker bekijken voor de badkamer. En terwijil ik dan bezig ben misschien voor alle slaapkamers.

Ik heb ondertussen gezien dat er sterk vochtwerende verf bestaat voor badkamers, keukens.  Ik denk dan dat, indien alle slaapkamerplafonds voorzien worden van een vochtbestendige verf en een ventilatiesysteem, dit beter is dan een (gebrekkig) dampscherm aan te leggen tussen balken en dwarsbalken en leidingen.

Vooral omdat het opzet is van de zoldervloer te isoleren, volgens de link aangehaald in mijn eerste post zou dit geen probleem mogen vormen, toch ?

Advies constructie garage houtskeletbouw

goeiedag,

ik zou in mijn tuin een garage willen bouwen (oldtimer inzetten en ocasioneel eens aan werken).

Ik zou hierbij graag advies/ervaring van andere mensen hebben. Ik wil het zelf doen omdat

1/ ik dat graag doe

2/ik geen garage vind bij de bestaande leveranciers (bouwpaketten) met thermowood

Ik zou de opbouw als volgt doen :

fundering : 15 cm met staalnet 8mm, vorstrand 60cm diep 30cm breed

oppervlakte : 5.3 m breedte * 6m diepte

dak 20 graden met ecopanelen 3m10 (geïsoleerd)

(schuine zijde dak zou ongeveer 280cm worden).

totale hoogte zou rond de 3m komen

constructie frame met 38x89 (cls geïmprgeneerd) en op de hoekpunten 12x12

palen om de frames iets 'vaster' te verbinden.

Dakconstructie : spantbenen 31*155 en horizontale verbinding 31x180

(12 stuks in totaal denk ik)

Geen isolatie

Buitenkant afgewerkt met thermowood (heb ik geen schuur of verfwerk aan)

wat denken jullie ?

bedankt

Premie bij zelf isoleren zoldervloer ?

goeiedag,

ik zou zelf mijn zoldervloer willen isoleren (70m2 oppervlakte) met glaswol 18cm dikte.  Heb ik dan recht op een premie als ik het zelf doe. De leverancier zegt dat hij daarvoor geen papieren moet geven. Klopt dit ?  De factuurdatum zou tot 14/1/2017 mogen lopen om nog geldig te zijn.

Gebouw is van 1967

Is de premie enkel geldig voor de glaswol of ook voor het dampscherm ?

Ik zou voorlopig enkel de glaswol kopen want ik ben er nog niet uit of ik al dan niet een dampscherm ga leggen. (heel veel werk, scherm moet tussen de houten balken gelegd worden)

Premie bij zelf isoleren zoldervloer ?

Reactie van Isolatie Verhoeven Kampenhout

Ik laat het technische even terzijde gezien te beperkte info om hierover te oordelen. In sommige gevallen zoals gemeentelijke premies vereist men de plaatsing van een dampscherm.

Premies dakisolatie blijven doorlopen, ook in 2017.
Enkel fiscaal voordeel valt volgend jaar weg, tenzij dit jaar besteld en een voorschot betaald.
Maar fiscaal voordeel is uitsluitend op uitgevoerd werk.

De premie van een zoldervloerisolatie is nu 6 - 7 - 8 EUR/m² in functie van de isolatiewaarde, respectievelijk 3,5, 4 of 4,5 m²K/W voor hogergenoemde bedragen.
Vanaf (factuurdatum) 2017 is dat nog één tarief van 6 EUR/m² bij een R-waarde van 4,5 of hoger.

De verkoper van de isolatie is inderdaad niet verplicht om u een premieformulier te geven, dat kan u downloaden bij de netbeheerder. De factuur zelf moet wel alle nodige informatie bevatten om in aanmerking te kunnen komen. Klantvriendelijk is anders. Het verschil tussen de ene en andere leverancier is echter hun dienstverlening. Wij geven standaard een ingevuld premieformulier aan al onze klanten, ook de leveringen of afhalingen van materiaal. Dat is nu eenmaal ons vak.

Afkoeling plat dak door waterverneveling

Reactie van Kris M

Alhoewel zo'n systeem goed werkt wordt het in de praktijk niet of nauwelijks toegepast wegens de kosten van water :  1 liter water verdampen ontrekt ongeveer 0,7 kWh warmte aan je dak, 20 liter water opwarmen tot 60-70°C ontrekt ongeveer 1 kWh warmte aan je dak.  1 dag vlakke zon produceert loodrecht ongeveer 1 kWh warmte (proportioneel minder bij schuine inval)

100m² dak ontvangt op een zonnige dag 60-70kWh warmte die je moet afvoeren door een combinatie van verdamping en waterverwarming met verloren water.  Ruwweg verbruik je zo'n 100-200l water per dag.  Dat lijkt betaalbaar aan 1€ water per dag doch voor dit bedrag kan je 15à20kWh aircokoelte produceren. 

Grootste probleem is evenwel dat leidingwater kalk bevat dat neerslaat (of grondwater dat ijzer bevat wat je dak bruin zal kleuren).  Ontkalking is al met al nog betaalbaar maar ontijzeren is duur.

Heb daar jaaren geleden suc6vol mee geexperimenteerd (gewoon besproeiingskopjes van een gekend merk van tuinbesproeiingssystemen gebruikt) maar m'n grondwater bleek dermate veel ijzer te bevatten da'k er mee gestopt ben.  Met leidingwater is't niet economsch

Afkoeling plat dak door waterverneveling

Reactie van idur

Ik heb dit vroeger ook geprobeerd zelfde systeem als Kris maar met regenwater.Het water liep terug naar de regenput en vandaar met pomp terug naar het dak,alleen mijn regenwaterput(een bestaande put) was wat klein(+/- 2000 liter).Na een dag of 3 was het regenwater teveel opgewarmd en ook gedeeltelijk verdampt.Zou dit nog wel eens willen proberen maar met grotere put(toekomstplannen)ik denk aan 10.000L.

Rudi