Livios: Bouwen aan morgen


AVG

    Lid sinds 31/01/2013

  • Verbouwer
  • Lid sinds 31/01/2013
  • 2 vragen gesteld
  • 2 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt


AVG
  • Verbouwer
Privébericht

Geschiedenis


Houten latjes muren en plafond + bakstenen muren

Reactie van Kris M

 

  Gyproc is perfect geschikt om bakstenen muren te beplaten.  Wel lijmen met gipskleefcement (zakken van 25kg) tenzij het over buitenmuren gaat en je bijkomende (pur of glaswol met dampscherm) binnenisolatie wil aanbrengen.    Dit alles in de veronderstelling dat de muren perfect droog zijn anders moet je eerst de vochtproblemen oplossen. 

  Plafonds kunnen met gyproc op een houten roostering.

  Als de weg te werken oppervlakte van muren en plafonds (voldoende) groot is zou'k een stukadoor laten komen want stukaderen is al met al robuuster dan gyproc.

  In beide gevallen goed nadenken over bijkomende (electriciteits)leidingen etc.  Je zal gezien de toegenomen dikte ook de deurlijsten (en waarschijnlijk de deuren omdat ze te "antiek" zijn) moeten vernieuwen.  Als er ramen moeten vernieuwd worden dan doe je dat natuurlijk ook vooraleer de betrokken muren af te werken.  Met andere woorden : maak het totaalplaatje van uw renovatie zodat je uitgevoerde werken achteraf niet terug moet afbreken.

Houten latjes muren en plafond + bakstenen muren

Reactie van Bart de plakker

Vandaag de dag bestaat er voor elk probleem wel een geschikte oplossing. Best eens goed kijken wat je zelf kan doen en wat je daarvoor nodig hebt:0473848908. Zelf degelijk voorbereiden met de geschikte bouwmaterialen is kostenbesparend en belangrijk voor een mooie degelijke afwerking .Zo weet je ook dat het goed gedaan is  ivm garantie: achteraf problemen oplossen in een afgewerkte woninig zeker vermijden:ik heb al veel mooie totaalprojecten gezien waar dit niet of onvoldoende is gebeurd en dat is jammer. Ik wil gerust samen met jou een lijst opstellen met materialen en leveranciers, zodat je prijs kan gaan vragen

vervanging onderdak = vervanging pannen?

Wij zijn geïnteresseerd om een woning te kopen van 1968. Nu is tijdens het bezoek met de architect gebleken dat het dak niet geïsoleerd is, en dat het onderdak bestaat uit niet-ademende vezelplaat. 

De architect zegt dat als we het dak willen isoleren, we dus het onderdak moeten vervangen, en ook het gehele pannendak, omdat dit aan het onderdak vastgenageld is. Dit betekent natuurlijk wel meteen een kost van ongeveer 40.000 EUR.

 

Kan dit, of zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?

vervanging onderdak = vervanging pannen?

Reactie van marcopolo

Wij zijn geïnteresseerd om een woning te kopen van 1968. Nu is tijdens het bezoek met de architect gebleken dat het dak niet geïsoleerd is, en dat het onderdak bestaat uit niet-ademende vezelplaat. 

De architect zegt dat als we het dak willen isoleren, we dus het onderdak moeten vervangen, en ook het gehele pannendak, omdat dit aan het onderdak vastgenageld is. Dit betekent natuurlijk wel meteen een kost van ongeveer 40.000 EUR.

 

Kan dit, of zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?

vervanging onderdak = vervanging pannen?

Reactie van StefanTu

Onderdak moet inderdaad wel ademend zijn. Je kunt ook isolatieplaten op de vezelplaat leggen, volgens mij, maar dan zit je dikteproblemen.

Ik vind 't wel raar omdat er ook meerdere plaatsen nog altijd met vezelplaten als onderdak gewerkt wordt en die daken worden toch ook geIsoleerd.

vervanging onderdak = vervanging pannen?

Reactie van MrB

Als de zolder niet bewoonbaar moet zijn, kan je de zoldervloer isoleren, en de platen die het onderdak vormen weghalen.

Zo kunnen de pannen ademen, hoef je niets aan het dak te doen, is de isolatie in orde en verwarm je de zolder niet nodeloos mee.

 

vervanging onderdak = vervanging pannen?

Reactie van Carl Vandecasteele

vezelplaat niet ademend??? Ik dacht dat dit voldoende dampopen was.... De regel is dat het dampopener moet zijn dan je dampscherm onderaan.... zodat je meer dampopener zit hoe meer men zich naar buiten bevindt...
Je kan ook celulosevlokken nemen, die bufferen beter vocht in de winter. Maar helemaal dampdicht mag je onderdak niet zijn, wel luchtdicht/winddicht en waterdicht hee.
.
Inderdaad moeten de pannen er afgenomen worden om een ander onderdak te leggen, maar daarom moet men ze nog niet vernietigen en nieuwe kopen hee... Sommige halen de pannen eraf, verkopen je nieuwe en verkopen achter je rug die pannen als recup van retro-stijl-pannen en passeren zo 3x aan de kassa. Want in ieder geval passeert men reeeds 2x aan de kassa door werkuren (duur) en nieuwe pannen te verkopen....
.
En als je onderdak moet vervangen om wat voor reden dan ook, kan je best een isolerend onderdak nemen uit een dikke laag houtwolplaat/houtvezelisolatieplaat (Homatherm, Celit, Steico, Pavatex, Gutex zijn alle merken hiervan). Dat is zeer dampopen, en wordt BOVENOPde dakbalkstructuur aangebracht zodat de koudebrugjes van de balken sterk gereduceerd worden...
Je kan dit combineren door isolatie van jou keuze tussen de balken, en afwerken onderaan met dampscherm zo dat niet in die isolatie geintegreerd is (bij spijkerflenzen bvb.) 

vervanging onderdak = vervanging pannen?

Reactie van Jos debecker

Ik veronderstel als je "vezelplaaat" zegt, dat je bedoelt "cementvezelplaat", met andere woorden "eternitplaten". Deze zouden niet ademend zijn. Ikzelf heb 30 jaar geleden een nieuw dak laten plaatsen met dunne eternitplaten als onderdak.Toen bestond er niets anders. Voor alle veiligheid heb ik de kepers ingestreken met een insectenwerend product tegen houtworm en rotting. Daaronder heb ik 20 cm isolatie aangebracht, en daaronder een luchtdichte folie. Ik heb tot nu toe geen enkel vochtprobleem of rottingsprobleem vastgesteld. Dus zou ik uw dak laten liggen als het nog in perfecte staat is. (pannen, doorbuiging en houtwerk grondig controleren) Wat volgens mij veel belangrijker is om vochtproblemen te vermijden: uw isolatie zeer nauwgezet aanbrengen, zonder spleten, liefst in 2 lagen en de banen kruiselings over mekaar, daaronder een luchtdicht vochtscherm dat je goed afplakt over de overlappingen, de zijkanten op de muren met een speciale silconenlijm luchtdicht tegen de muren plakken. Knauf heeft daarvoor goede producten. Al deze maatregelen verhinderen dat er vochtige warme lucht van binnenuit in uw isolatie dringt. Kortom: als uw bestaand dak volledig in orde is, laat het liggen en werk zeer nauwgezet uw isolatie af. En nog een tip: Als je kan, steek desnoods nu minstens 36 cm glaswol . De stookolieprijs is in 10 jaar tijd 300 % duurder geworden (12 frank in 2002, 90 cent is 36 frank in 2012, dus maal 3. Als deze evolutie zich doorzet betalen we binnen 10 jaar misschien 2 of 3 EUR voor een litertje mazout.

prijs/m² om te renoveren?

5 reacties ·

Reactie van AVG

Mij is altijd verteld dat je voor een basisrenovatie hetzelfde moet rekenen als voor een nieuwbouw, maar dan aan 6 % i.p.v. 21 %, en dus ongeveer een 1250 € per m2.