Livios: Bouwen aan morgen

arne101

Lid sinds 15/01/2019

• Verbouwer
  • Lid sinds 15/01/2019
  • 2 vragen gesteld
  • 0 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

arne101
  • Verbouwer
Privébericht

Geschiedenis

Dak isoleren zonder toegang tot dakgoot te verliezen

Dag allemaal

Ik heb een rijhuis van drie verdiepingen (zolder niet mee gerekend).
Met die nieuwe wetgeving dacht ik er aan om mijn dak te isoleren.
Ik zit echter met een klein probleem: Ik wil mijn dakgoot nog kunnen uitkuisen vanop mijn zolder.
Het is echter een zolder waar je enkel in het midden kan recht staan.
Ik vind het dus te zot om een dakraam te steken want een echt bruikbare kamer wordt het nooit
en dat is toch al weer 600 euro kosten (400 euro dakraam+ hout, PIR, EPDM, ...).
Bestaat er een goedkopere manier om een doorgang te hebben naar mijn dakgoot?

Groeten

Arne

Dakterras houtskelet aanleggen op bestaande draagmuren van een aabouw

Beste

Ik heb een huis gekocht met een aanbouw met plat dak.
Ik denk niet dat dit dak op zich zwaar genoeg is om een terras op te leggen.
Daarom dacht ik om een houtconstructie te maken rechtstreeks op mijn draagmuren met
draagbalken.
Klopt mijn logica dat een juiste constructie volledig op mijn draagmuren mag steunen?

Ik heb http://www.houtinfobois.be/nl/tools/rekensoftware/?utm_source=bouwinfo.be&utm_medium=website&utm_campaign=partnersite geraadpleegd voor de juiste dikte van mijn badders en dakbedekking.
Dus voor mijn dak van 600 op 3.70 zou ik badders van 75 x 225 (C18) om de 50 cm.
En daar op een planché van 15 mm dik.

Is dit een werkwijze die ok is?

Arne

Dakterras houtskelet aanleggen op bestaande draagmuren van een aabouw

Reactie van kas

Heb je een vergunning?

Want een plat dak wijzigen naar een dakterras is vergunningsplichtig. Je moet rekening houden met inkijk naar de buren toe EN omdat je de muren extra belast kan er een conflict optreden met de stabiliteit van de woning. Dus nagaan bij een stabiliteitsingenieur of je muren die extra belasting wel kunnen dragen. Houdt ook rekening mee dat het niet alleen de houten constructie meetelt maar ook de sneeuw - en regenbelasting, gebruikers en tuinornamenten die moeten meegenomen worden in de stabiliteitsstudie. 

JE zal niet de eerste zijn waar de muren kraken en uitbuigen door een te groot gewicht.