Livios: Bouwen aan morgen

andre1946

Lid sinds 12/06/2017

• Verbouwer
  • Lid sinds 12/06/2017
  • 1 vraag gesteld
  • 0 vragen beantwoord
  • 0 vragen goed beantwoord
  • 0 keer gequote door een ander
  • 0 bedankjes ontvangen
  • 0 leden bedankt

andre1946
  • Verbouwer | Woont in zwalm

Geschiedenis

Vernieuwen terrastegels

na 40 jaar hebben we besloten onze terrastegels te vernieuwen omdat ons terras wat verzakt is, de tegels zijn uitgebroken maar door de verzakking hebben we op sommige plaatsen 8 cm op te vullen en op andere 5 cm

We gaan hertegelen met blauwsteen van 2.5 cm dik, maat 20/20. Het liefst zouden we die plaatsen met kleefmortel , hoe lossen we het niveauverschil en de aan te vullen hoogte op?

Is stabilisé een optie, eventueel met een laagje egalisé erboven, gieten we beter een laagje beton dat dan op sommige plaatsen 4.5 cm dik is en op andere plaatsen slechts  1.5 cm dik ? Ik reken dan 3.5 cm tegel en kleefmortel samen. We kunnen ze natuurlijk ook in de cement leggen maar voor een doe het zelver lijkt me dit niet simpel op de diepste plaatsen waar 8 cm moet verhoogd worden ( inclusief tegel )

Ik veronderstel dat er oplossingen zijn die wij helemaal niet zien, daarom ook mijn vraag hier.

Alvast bedankt voor de reacties

Vernieuwen terrastegels

Reactie van Noël Naert - Infobeton

Met een dergelijke geringe beschikbare hoogte heeft het geen zin om beton te gieten. Het eenvoudigste is ophogen met een zand-cement mengsel (stabilisé). Dam de stabilisé goed aan, bij voorkeur met een trilplaat. Die kan je huren. Plaats de tegels in een mortelbed van een paar cm dik. Gebruik geen te natte mortel, dan kan je de tegels met een rubberen hammer gemakkelijker afstellen. Met een metserskoord zorg je ervoor dat je de tegel mooi op een rechte lijn liggen. Houten plaatjes van een paar millimeter dikte dienen om tussen de tegels steeds dezelfde voegbreedte aan te houden.

voor infobeton.be

ir.arch. Noël Naert     

Vernieuwen terrastegels

Reactie van Hugo C.

Ik vermoed dat er onder de bestaande tegels geen degelijke fundering ligt, gelet op de verzakkingen.

Als je niets onderneemt gaan de verzakkingen gewoon doorgaan zodat je binnen enkele jaren terug voor hetzelfde probleem staat.

De enige oplossing is de bestaande tegels en onderlaag uitbreken en afvoeren. De ondergrond goed aandammen en best aanvullen met gestabiliseerd zand. Daarna  een laag gestabilseerd zand (min. 10 à 12cm) aanbrengen, eventueel met een  inox wapeningsnet. Een betonlaag van 10cm geeft nog een grotere zekerheid.