Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Premies nieuwbouw bij net geen E30 peil?

Paske
0 thumb_up 7 comment Bouwer
#Financieel · 1 jaar geleden

Hallo,

ik had al eens zitten snuisteren in de premiezoeker voor nieuwbouw:

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wonen-en-energie/bouwen-en-verbouwen/premies-voor-nieuwbouw

Maar daar zie ik dat enkel als je onder het E30 peil raakt, je een premie kan bekomen onder de vorm van gereduceerd (50% bij minder dan E30) onroerende voorheffing of geen onroerende voorheffing (bij minder dan E20).

Heb ik iets over het hoofd gezien, mocht de woning deze norm(en) niet halen?
Ik dacht vernomen te hebben (woning moet nog gebouwd worden) dat het E peil rond E32 zou schommelen.

Investeren in een warmtepomp lijkt me niet opportuun, daar ik reeds hier en daar gelezen heb, dat het elektriciteitsverbruik daar gigantisch de lucht in gaat.

Bedankt

stefvdc
40 thumb_up 203 comment Andere professioneel
1 jaar geleden · Bedankje ontvangen

De woning moet nog gebouwd worden, de E32 is dus berekend op een aantal aannames. ( tenzij nu alle details al gekend ). Mits ingeven van alle waardes in detail ( Uw waarde per raam, opengaande delen en beschaduwing ifv oververhitting, leidinglengtes warm water ... ) en het uitvoeren van een blowerdoortest zal het E-peil dalen.

Een warmtepomp moet je niet enkel plaatsen ifv je E-peil. Te bekijken of dit de meeste economische en energetische oplossing is.