Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Nieuwbouw slechte aankoop als eerste woning?

LaurensDB
0 thumb_up 6 comment Andere particulier
#Financieel · 2 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik heb vorig jaar een nieuwbouwappartement aangekocht en hier 21% BTW op betaald (ik had toen nog niet veel kennis inzake geldzaken en het was wat een impulsaankoop om toch maar iets van mezelf te hebben). Het is niet de bedoeling om hier de rest van mijn leven te blijven wonen. Nu vroeg ik mij af of ik hier een heel slechte zaak aan heb gedaan? De betaalde BTW zal ik niet meer terug kunnen vorderen veronderstel ik? Hieronder wat cijfers:

Aankoop: €223.000 (excl. btw) / BTW: €46.830

Stel dat ik binnen 8 jaar zou willen bouwen, en dus dit appartement wil verkopen. Kan ik dat niets van die btw terugvorderen? 

Vijgen na pasen natuurlijk, maar ik denk dat ik beter een appartement met registratierecht had gekocht omdat je die kan terugvorderen bij aankoop van de volgende woning?

LaurensDB
0 thumb_up 6 comment Andere particulier
1 jaar geleden

Bij konstante prijzen zou je na afloop van de twee jaar waarin je in het BTW-stelsel kan verkopen een verkoopprijs hebben van 223.000+46.830 euro verminderd met de registratiekosten.  Je "aankoopkost" is dus 10% + +- 3% ereloon voor t verleiden van de akte en de hyphoteek.  De eerste +- 2 jaar betaal je dus de registratie en de akte; daarna begin je in theorie winst te maken.  't Belastingsvoordeel verhoogt een beetje je winst.

Het klopt dat de meeneembaarheid (max 12.500 euro) "interessanter" is dan de abattementen die je krijgt bij aankoop van een eerste woning.  Da's een klein derde jaar afbetalen voor je winst begint te maken.  

Anderzijds heb je een nieuw appartement waar je de eerste 10-15 jaar geen of weinig herstellingskosten hebt en met een eigentijdse architectuur.

Vraag en aanbod brengen dit alles in evenwicht.   Als je verkoopt daagt er mogelijks een koper op die - omdat hij meeneembaarheid heeft - meer wil betalen dan een andere koper die dat niet heeft.

Dag Kris,

Een jaar geleden had je een antwoord gegeven op mijn vraag ivm. de aankoop van mijn nieuwbouw appartement. Hier was ik toen even door gerustgesteld, maar nu een jaar later beginnen de twijfels weer toe te slaan, en weet ik niet wat ik best doe. Kan je even reageren op onderstaande:

Ik heb 2 jaar geleden een nieuwbouwappartement gekocht (€223.000) en hier 21% BTW op betaald (€46.830). Een totale prijs dus van € 269.830. De notaris heeft mij €9000 gekost.

Hiervoor heb ik €190.000 geleend. Het is de bedoeling om binnen enkel jaren (binnen 3 a 4 jaar ongeveer) een woning te bouwen en dit appartement door te verkopen. Echter denk ik dat dit voor mij een enorm verlies is door betaalde 21% BTW?

Als ik het appartement wil verkopen, dan kan ik die btw niet terugvorderen, en ik denk niet dat iemand €269.830 wil neertellen omdat wij destijds wel die BTW hebben betaald en zij nu onder de aankoop met 10% registratie vallen.

De € 46.830 BTW is dus een puur verlies?

Stel dat ik een oude woning had aangekocht, dan zou ik 10% registratierechten hebben betaald (op een bedrag van €223.000 is dit dus €22.300). Aangezien we willen bouwen zou dit ook een verloren bedrag geweest zijn. Maar dat scheelt hem natuurlijk nog +- €24.000.

Men had mij verteld dat je huren ten allen tijde moet vermijden want dat geld ben je sowieso kwijt. Maar stel dat ik €700/maand betaal aan huur, dan kom ik voor een verlies van €46.830 aan 5.5 jaar huur. Wil dit dan zeggen dat ik pas na 5.5 jaar na aankoop een betere zaak heb gedaan dan gewoon een appartement te huren?

Zit ik ergens mis met mijn gedachtengang?

Sorry voor de vele vragen, maar voor mij is dit iets die mij dag en nacht bezig houdt. En ik merk dat jij er een pak meer verstand van hebt....

Alvast bedankt!