Livios: Bouwen aan morgen


Reageer

Loodgieter stuurt foutieve offerte en vraagt nadien een rechtzetting

Steven VH
0 thumb_up 2 comment Andere particulier
#Financieel · 10 maanden geleden

Beste, we zijn bezig met een badkamerrenovatie. Bij aanvang was er door de loodgieter een offerte opgemaakt voor werken en apart voor aankoop materiaal bij Desco. Deze laatste hadden we echter laten bijsturen en we ontvingen een nieuwe definitieve offerte die ook door onze architecte werd goedgekeurd en door ons werd ondertekend als definitieve versie. Tijdens het project krijgen we van de loodgiter een nieuwe offerte echter deze is 2000€ duurder. Nu blijkt dat we een offerte hebben ondertekend waarbij de korting van de loodgieter in rekening was gebracht. Aangezien wij ons aan de getekende offerte houden qua betalingen, beschuldigd de loodgieter ons van broodroof en dreigt met een advokaat. Bijkomend werden een aantal zaken niet correct geplaatst door hem waardoor we via onze architecte ons ongenoegen hadden geuit via mail en bijhorende foto's. (vb. lekkende gootsteen met schade aan onderkast tot gevolg, plaatsing douchescherm scheef en vol silicone, douchekraan staat niet centraal in de docuheruimte ondanks het opgemaakte plan,...) Graag uw advies hoe we hiermee verder moeten.  Kan hij ons dwingen om deze 2000€ bij te betalen ook al hadden we een getekende offerte? Moet onze architecte niet zorgen dat het project correct wordt afgewerkt? Want ook haar moeten we nog een schijf betalen. Kunnen we het contract verbreken en een andere loodgieter aanstellen?  Alvast bedankt.

Steven VH
0 thumb_up 2 comment Andere particulier
10 maanden geleden

Beste Charel,

wil nog kort even antwoorden op je reactie om één en ander duidelijk te stellen:

1) Offerte Desco stond op onze naam maar werd aangeleverd door de loodgieter die deze ook aan ons zou factureren;

2) Wij hebben een contract met een architect om alles op te volgen, zowel de werf als alle administratie;

3) De badkamer werd uiteindelijk niet volgens plan uitgevoerd, waar zowel de loodgieter als architect fouten hebben gemaakt als gevolg van slechte afspraken / communicatie.

4) Gesprek tussen alle partijen heeft plaatsgevonden: resultaat: wat offerte betreft krijgen we gelijk van beide partijen die de koek nu zullen verdelen. De loodgieter stuurde de netto-offerte 2x naar de architect, die deze aan ons heeft bezorgd voor ondertekening. Daar bepaalde gebreken niet meer kunnen verholpen worden, kregen we er nog een creditnota bovenop. De werken uitvoeren volgens plan zou betekenen dat de badkamer deels terug moeten worden afgebroken. Duidelijk dat men deze kosten niet meer wil dragen, nochtans hadden we hier wel oorspronkelijk een plan voor laten opmaken. Kortom, ik denk dat partijen lessen kunnen trekken uit dit voorval en dit hopelijk ook meedragen naar andere klanten. 

5) Wat uw reactie betreft mbt de dokter of chirurg: voor mij naast de kwestie, heb hen nog nooit een offerte of contract weten afleveren. u wel?! :-)  Verder heb ik helemaal geen probleem met mensen die meer verdienen, maar gemaakte afspraken/ contracten die worden ondertekend dienen nu eenmaal te worden nageleefd. Ik denk dat beide partijen dat ook hebben ingezien. Case closed.  Toch ebdankt voor alle reacties.