Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Loodgieter stuurt foutieve offerte en vraagt nadien een rechtzetting

Steven VH
0 thumb_up 2 comment Andere particulier
#Financieel · 6 maanden geleden

Beste, we zijn bezig met een badkamerrenovatie. Bij aanvang was er door de loodgieter een offerte opgemaakt voor werken en apart voor aankoop materiaal bij Desco. Deze laatste hadden we echter laten bijsturen en we ontvingen een nieuwe definitieve offerte die ook door onze architecte werd goedgekeurd en door ons werd ondertekend als definitieve versie. Tijdens het project krijgen we van de loodgiter een nieuwe offerte echter deze is 2000€ duurder. Nu blijkt dat we een offerte hebben ondertekend waarbij de korting van de loodgieter in rekening was gebracht. Aangezien wij ons aan de getekende offerte houden qua betalingen, beschuldigd de loodgieter ons van broodroof en dreigt met een advokaat. Bijkomend werden een aantal zaken niet correct geplaatst door hem waardoor we via onze architecte ons ongenoegen hadden geuit via mail en bijhorende foto's. (vb. lekkende gootsteen met schade aan onderkast tot gevolg, plaatsing douchescherm scheef en vol silicone, douchekraan staat niet centraal in de docuheruimte ondanks het opgemaakte plan,...) Graag uw advies hoe we hiermee verder moeten.  Kan hij ons dwingen om deze 2000€ bij te betalen ook al hadden we een getekende offerte? Moet onze architecte niet zorgen dat het project correct wordt afgewerkt? Want ook haar moeten we nog een schijf betalen. Kunnen we het contract verbreken en een andere loodgieter aanstellen?  Alvast bedankt.

Charel
468 thumb_up 2027 comment Andere professioneel
6 maanden geleden · Bedankje ontvangen

Er is mij nog een en ander onduidelijk.

Aan wie heeft Desco de offerte met kortingen gericht? Op wiens naam staat die, en dan bedoel ik niet de op de offerte genoteerde referentie?

Wie zal de sanitaire toestellen aan jou faktureren, Desco of de loodgieter ?

Je kan als particulier enkel sanitaire toestellen met korting geleverd en gefactureerd krijgen door de groothandel indien je die ook zelf plaatst zonder bemiddeling van een zelfstandig loodgieter/aannemer.

Indien je Desco aan u laat faktureren met korting en later blijkt dat er toch een zelfstandige loodgieter de plaatsing doet dan kan men de korting terugeisen om ze aan de loodgieter uit te betalen.

En dan mijn eerdere vraag: is er in de offerte een voorwaarde vermeld over het leveren en plaatsen van de sanitaire toestellen ?

Wat ook de antwoorden zijn: Indien je op deze manier de korting, die voor de plaatser is bedoeld, zelf wilt behouden, terwijl je de plaatsing niet zelf hebt gedaan, dan is dat niet volgens de gebruiken en ook niet volgens de oorspronkelijke overeenkomst. Ik vind dus wel dat je je dan hierover schuldig zou moeten voelen. Je zoekt een profijt op kap van een ander terwijl je weet dat het niet volgens de geest van de overeenkomst is.

Dat de loodgieter niet sterk is in administratie en hier misschien een administratieve fout heeft gemaakt, is volgens mij geen reden om hier een onterecht voordeel uit te halen. Eerlijkheid boven alles !

Uw idee dat loodgieters volgens u te veel en te gemakkelijk verdienen is ook geen rechtvaardiging om dan bij die man de winst proberen af te nemen. 

Er zijn inderdaad veel loodgieters die zeer goed verdienen (door hard en veel te werken) maar er zijn er evengoed die het niet halen en failliet gaan en/of met jarenlange schulden blijven zitten. En ga je ook voortaan uw dokter of chirurg minder betalen omdat die misschien meer verdient dan jij ?

Neem me niet kwalijk dat ik op deze manier reageer, maar ik heb zulke toestanden en foute redeneringen al te vaak meegemaakt. Ik veronderstel ook niet dat je uit kwade wil zo reageert maar eerder uit onbegrip en vooringenomenheid.

Ik zou zeggen, bespreek het in alle rust en kalmte en probeer het spel eerlijk te spelen.