Livios: Bouwen aan morgen


Loodgieter stuurt foutieve offerte en vraagt nadien een rechtzetting

Loodgieter stuurt foutieve offerte en vraagt nadien een rechtzetting

Steven VH
0 thumb_up 2 comment Andere particulier
#Financieel · 3 maanden geleden

Beste, we zijn bezig met een badkamerrenovatie. Bij aanvang was er door de loodgieter een offerte opgemaakt voor werken en apart voor aankoop materiaal bij Desco. Deze laatste hadden we echter laten bijsturen en we ontvingen een nieuwe definitieve offerte die ook door onze architecte werd goedgekeurd en door ons werd ondertekend als definitieve versie. Tijdens het project krijgen we van de loodgiter een nieuwe offerte echter deze is 2000€ duurder. Nu blijkt dat we een offerte hebben ondertekend waarbij de korting van de loodgieter in rekening was gebracht. Aangezien wij ons aan de getekende offerte houden qua betalingen, beschuldigd de loodgieter ons van broodroof en dreigt met een advokaat. Bijkomend werden een aantal zaken niet correct geplaatst door hem waardoor we via onze architecte ons ongenoegen hadden geuit via mail en bijhorende foto's. (vb. lekkende gootsteen met schade aan onderkast tot gevolg, plaatsing douchescherm scheef en vol silicone, douchekraan staat niet centraal in de docuheruimte ondanks het opgemaakte plan,...) Graag uw advies hoe we hiermee verder moeten.  Kan hij ons dwingen om deze 2000€ bij te betalen ook al hadden we een getekende offerte? Moet onze architecte niet zorgen dat het project correct wordt afgewerkt? Want ook haar moeten we nog een schijf betalen. Kunnen we het contract verbreken en een andere loodgieter aanstellen?  Alvast bedankt.

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties


Reacties

ID_DIM
20 thumb_up 131 comment Andere professioneel
3 maanden geleden · Bedankje ontvangen

De korting op producten zijn vaak het enige winstpunt dat loodgieters en vakmannen hebben op hun offertes. De werkuren in rekening gebracht worden vaak verzwolgen door slijtage materialen, kleine wisselstukken die bijgehaald moeten worden, etc...

De installateur is weliswaar gebonden aan de bevestiging die u ondertekent heeft en hij u bezorgde.
Als hij per abuis u de verkeerde voorlegde is dit zijn fout en kan hij u niet aansprakelijk stellen voor zijn eigen stommiteiten.

Hij kan u niet dwingen als u een rechtsgeldig kopie heeft. In het ander geval wel.
In geval van werken slecht uitgevoerd en niet volgens de voorschriften kan u hem in gebreke laten stellen.

U kan zich ook best inlichten bij de architect.

Charel
429 thumb_up 1881 comment Andere professioneel
3 maanden geleden · Bedankje ontvangen

Je moet niet alleen de offerteprijs in acht nemen maar ook de voorwaarden. Zo zou er in de offerte een bepaling kunnen staan zoals bijvoorbeeld: plaatsen van de sanitaire toestellen die door bemiddeling van de loodgieter zijn aangekocht bij een door hem erkende groothandel.

Wellicht wringt daar het schoentje. Als nu blijkt dat de loodgieter uiteindelijk minder of geen commissie heeft op de aankoop van de sanitaire toestellen, terwijl dit wel de bedoeling was, en hiermee rekening is gehouden bij de offerte, zou hij een punt kunnen hebben.

Hugo C.
154 thumb_up 816 comment Bouwer
3 maanden geleden · Bedankje ontvangen

Ik ken de facturen van Desco, met 2 kolommen voor toegestane kortingen die gemakkelijk 30% en meer bedragen. Dit moet u en de architect toch opgevallen zijn dat plots alles veel goedkoper was. Denken dat de installateur dan alles gratis gaat plaatsen is nogal naïef. 

De kwaliteit van zijn werk is natuurlijk iets anders, maar toch opletten als u het contract verbreekt. 

Steven VH
0 thumb_up 2 comment Andere particulier
3 maanden geleden

Even verduidelijken: de netto offerte van Desco werd inderdaad aan onze architect en later aan ons bezorgd ter ondertekening. MAAR de oorspronkelijke offerte van Desco werd zodanig gewijzigd dat de prijsdaling ons normaal leek. Aangezien de architect een volledige opdracht heeft (dus ook administratief) hebben wij verder niet wakker gelegen of al wat vermeld was ook effectief juist was. Uiteindelijk betalen we de architect genoeg om dergelijke opdracht tot een goed eind te brengen. Nadat vorige week de loodgieter zijn eindfactuur stuurde zijn we zelf gaan kijken naar de getekende definitieve offerte van Desco die ook door de architect in de meetstaat van het project was opgenomen.  Ook de architect had het zelf niet gezien dat we een netto offerte hadden ondertekend?! Bij nazicht kon ik dan zelf concluderen dat er inderdaad 2 extra klommen in de offerte stonden nl. K1 (20%) en K2 (25%).  Moet ik weten dat dit kortingen zijn?? Noch de loodgieter , noch de architect hebben gereageerd tijdens het project of vlak na onze ondertekening. Kortom, de loodgieter is eigenlijk door zijn eigen stommiteit (verkeerde offerte doorgestuurd) de korting van Desco kwijt. Moet ik mij daarom schuldig voelen? Ik denk het niet, want wij hebben vakmensen aangetrokken om dit project tot een goed einde te brengen omdat ik er zelf geen tijd voor heb. En over plaatsing gesproken, er was wel degelijk nog een andere factuur voor de uitgevoerde werken en plaatsing dus mij lijkt het nogal naïef te denken dat ze weinig verdienen. Is het daarom niet dat ze zoveel vastgoed bezitten  gigantische kortingen op kap van de gewone hardwerkende mens? ... Bijkomend was zijn administratie een echte puinhoop, elke factuur kregen we 2 keer: een foutieve versie en nadien een correctie omdat vb. de BTW niet was vermeld, het saldo verkeerd was enz...   Om dan te zwijgen over de uitgevoerde werken die duidelijk niet getuigen van echt vakmanschap. Dat deze loodgiter nog mag werkern en werd aangeduid door de architect is eigenlijk onbegrijpelijk.  Alleszins heb ik aangestuurd bij de architect op een meeting volgende week (en deze werd ook vastgelegd) met alle partijen om dit alles te bespreken want het straffe was dat de loodgieter dreigde met een advokaat afgelopen maandag in plaats van eerst als een echte professioneel een gesprek aan te gaan om zijn fout toe te geven zodat we misschien toch tot een deal kunnen komen. Wij zijn echt geen dieven zoals hij ons noemde, maar we betalen enkel aan mensen die volgens plan werken en volgens de regels van de kunst.

Charel
429 thumb_up 1881 comment Andere professioneel
3 maanden geleden · Bedankje ontvangen

Er is mij nog een en ander onduidelijk.

Aan wie heeft Desco de offerte met kortingen gericht? Op wiens naam staat die, en dan bedoel ik niet de op de offerte genoteerde referentie?

Wie zal de sanitaire toestellen aan jou faktureren, Desco of de loodgieter ?

Je kan als particulier enkel sanitaire toestellen met korting geleverd en gefactureerd krijgen door de groothandel indien je die ook zelf plaatst zonder bemiddeling van een zelfstandig loodgieter/aannemer.

Indien je Desco aan u laat faktureren met korting en later blijkt dat er toch een zelfstandige loodgieter de plaatsing doet dan kan men de korting terugeisen om ze aan de loodgieter uit te betalen.

En dan mijn eerdere vraag: is er in de offerte een voorwaarde vermeld over het leveren en plaatsen van de sanitaire toestellen ?

Wat ook de antwoorden zijn: Indien je op deze manier de korting, die voor de plaatser is bedoeld, zelf wilt behouden, terwijl je de plaatsing niet zelf hebt gedaan, dan is dat niet volgens de gebruiken en ook niet volgens de oorspronkelijke overeenkomst. Ik vind dus wel dat je je dan hierover schuldig zou moeten voelen. Je zoekt een profijt op kap van een ander terwijl je weet dat het niet volgens de geest van de overeenkomst is.

Dat de loodgieter niet sterk is in administratie en hier misschien een administratieve fout heeft gemaakt, is volgens mij geen reden om hier een onterecht voordeel uit te halen. Eerlijkheid boven alles !

Uw idee dat loodgieters volgens u te veel en te gemakkelijk verdienen is ook geen rechtvaardiging om dan bij die man de winst proberen af te nemen. 

Er zijn inderdaad veel loodgieters die zeer goed verdienen (door hard en veel te werken) maar er zijn er evengoed die het niet halen en failliet gaan en/of met jarenlange schulden blijven zitten. En ga je ook voortaan uw dokter of chirurg minder betalen omdat die misschien meer verdient dan jij ?

Neem me niet kwalijk dat ik op deze manier reageer, maar ik heb zulke toestanden en foute redeneringen al te vaak meegemaakt. Ik veronderstel ook niet dat je uit kwade wil zo reageert maar eerder uit onbegrip en vooringenomenheid.

Ik zou zeggen, bespreek het in alle rust en kalmte en probeer het spel eerlijk te spelen.

Steven VH
0 thumb_up 2 comment Andere particulier
3 maanden geleden

Beste Charel,

wil nog kort even antwoorden op je reactie om één en ander duidelijk te stellen:

1) Offerte Desco stond op onze naam maar werd aangeleverd door de loodgieter die deze ook aan ons zou factureren;

2) Wij hebben een contract met een architect om alles op te volgen, zowel de werf als alle administratie;

3) De badkamer werd uiteindelijk niet volgens plan uitgevoerd, waar zowel de loodgieter als architect fouten hebben gemaakt als gevolg van slechte afspraken / communicatie.

4) Gesprek tussen alle partijen heeft plaatsgevonden: resultaat: wat offerte betreft krijgen we gelijk van beide partijen die de koek nu zullen verdelen. De loodgieter stuurde de netto-offerte 2x naar de architect, die deze aan ons heeft bezorgd voor ondertekening. Daar bepaalde gebreken niet meer kunnen verholpen worden, kregen we er nog een creditnota bovenop. De werken uitvoeren volgens plan zou betekenen dat de badkamer deels terug moeten worden afgebroken. Duidelijk dat men deze kosten niet meer wil dragen, nochtans hadden we hier wel oorspronkelijk een plan voor laten opmaken. Kortom, ik denk dat partijen lessen kunnen trekken uit dit voorval en dit hopelijk ook meedragen naar andere klanten. 

5) Wat uw reactie betreft mbt de dokter of chirurg: voor mij naast de kwestie, heb hen nog nooit een offerte of contract weten afleveren. u wel?! :-)  Verder heb ik helemaal geen probleem met mensen die meer verdienen, maar gemaakte afspraken/ contracten die worden ondertekend dienen nu eenmaal te worden nageleefd. Ik denk dat beide partijen dat ook hebben ingezien. Case closed.  Toch ebdankt voor alle reacties.

Charel
429 thumb_up 1881 comment Andere professioneel
3 maanden geleden

Oké, mooi opgelost !

Ik onthoud dat de loodgieter slordig was in zowel de uitvoering van zijn werk als de uitvoering van zijn administratie. Dus: eigen schuld dikke bult.

En als ik het had over loodgieters die failliet gaan dan zijn het vaak zulke karakters. Hopelijk wordt hier iets uit geleerd.

Het meer verdienen door bijvoorbeeld een dokter heeft er inderdaad niets  mee te  maken, dat was ook mijn punt ivm 'ergens goed aan verdienen'.

Bedankt voor de update.


Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?