Livios: Bouwen aan morgen

Sleutel op deur all-in (zijn er mensen met ervaring die hun mening kunnen geven?) 350.000€ budget

Sleutel op deur all-in (zijn er mensen met ervaring die hun mening kunnen geven?) 350.000€ budget

JoepFliepFloep
0 thumb_up 4 comment Andere particulier
#Sleutel-op-de-deur · 1 jaar geleden

/// UPDATE: onderaan ///

Ik droom ervan om een nieuwbouw huis te laten plaatsen (sleutel op deur) 

zijn de onderstaande eisen/plannen realistisch ?

budget: 600.000€ (grond 250.000€ huis 350.000€)
eigen inbreng 250.000€ lening 350.000€ (1700€ afbetaling 1.5%~2% interest op 20jaar)
inkomen van 2personen 4400€ netto/maand

120m² bebouwbare opp/ 220m² bewoonbare oppervlakte (1500€/m², medium/hoge afwerkingsgraad) = 330.000€ (open bebouwing te sint-gillis-waas)
grond kost 230.000€ x 1.1=250.000€ (dus nog 20.000€ voor onvoorziene kosten)

vele mensen verklaren mij "zot" om 1700€ af te betalen en zo een duur huis/grond te kopen, geef gerust u mening ! :) 

alvast bedankt!

/// UPDATE 12/07/2019 ///

Heb gekozen voor een sleutel op deur firma in Sint-Gillis-Waas.
Het totaal plaatje gaat 630.000€ (250k grond/380k huis)kosten das een hoop meer dan eerst geplanned maar we hebben wel zekerheid van kwaliteit en we zitten ook met mooie/goeie matterialen.
die prijs is ALL incl (btw/architect/epb/veiligheidscoordinator/verdoken kosten/aansluiting/...)

Warmtepomp/zonnepanelen(18st)/Veel glas/kubus woning plat dak/270m² bewoonb opp/rolluiken boven/matterialen van  steylaerts/desco/profel/wienerberger/E-peil(11) K-peil(29)

de fundering is net gegoten en alles verloopt vlotjes
zal in de toekomst nog wel een update plaatsen

een hint voor mensen die nieuwbouw gaan plaatsen
een nieuwbouw op eigen grond duurt lang en  vraagt toch veel tijd/opzoekwerk/planning/... 
het is makkelijker goedkoper en sneller om een woning in een projectwijk te kopen dat al voorgekauwt is maar das uiteraard niet hetzelfde. dus buiten de meerkost van eigen project op eigen grond, onderschat dit niet ;)

groetjes!

reageer Quote Ik heb zelf een vraag

Alle reacties

Reacties

Filerijder
1 thumb_up 2 comment Andere particulier
1 jaar geleden · Bedankje ontvangen

Wat jij wil afbetalen moet jij zelf weten. Daar kan niemand anders een oordeel over vellen. 

Wel heb ik vragen bij sleutel op deur systemen omdat meestal de architect uit de hand eet van de aannemer en bijgevolg niet onafhankelijk is en zeker niet de belangen van de bouwheer zal verdedigen. Vrees ik. 

Hugo C.
245 thumb_up 1242 comment Bouwer

Mijn besluit tijdens en na SOD-project: nooit meer. Vooreerst de keuze van materialen en uitrusting: wil je een sluitend contract dan moet op voorhand tot in detail je keuze maken. Toevoegingen, wijzigingen en annulaties zijn achteraf niet meer mogelijk, of waren inherent aan de wijze waarop het contract was opgesteld en geven aanleiding tot een herberekening van het "prijsgunstige" deel van het contract of geven aanleiding tot overdreven supplementen (wat dacht je).

Let ook op voor clausules in de zin van "de bouwwerken worden aangevat zodra alle keuzes definitief zijn gemaakt" - dus ook keuzes die de aannemer/bouwpromotor moet maken! Dit is weliswaar een potestatief beding en dus nietig maar je zit al met een juridisch probleem van vóór de start.

Bij de ondertekening van het contract moet je al een voorschot betalen, gewoonlijk 5%, op de kostprijs van de woning. Gaat de ondernemer ondertussen in faling dan is het maar de vraag of je ooit het voorschot gaat terugzien. Ja, maar Wet Breyne? - vergeet het als de aannemer ondertussen (nog) niet de vereiste formaliteiten heeft vervult. Is de faling in de loop van de realisatie dan wacht er u ook een lange periode van onzekerheid en gewoonlijk een aanzienlijke meerprijs of  een onafgewerkte woning die je dan maar in eigen beheer gaat afwerken om het aanslepend getalm van de curator  te vermijden. Bij faling van de aannemer verlies je alle waarborgen, ook deze van (soms onbetaalde) onderaannemers!

Bij wanbetaling van de aannemer naar zijn onderaannemers toe kan die onderaannemer zich direct wenden tot de bouwheer om bij voorrang betaling van zijn facturen te bekomen. 

Verifieer op voorhand zijn verzekeringen, inclusief de ABR-polis, niet zelden wordt dit wegens te duur niet aangegaan en sta je bij eventuele schadegevallen zonder verzekering. 

En de architect is natuurlijk iemand die goede relaties en afspraken heeft met de aannemer. De vrije keuze van architect wordt wel op handige wijze omzeild.  

Dus ik raad aan om met afzonderlijke aanemingen te werken, je hebt ieder onderdeel van het bouwproces in eigen handen, je kan op ieder ogenblik beslissingen nemen in de keuze van aannemer, en materialen. Bij faling of in gebreke blijven van een aannemer  beperkt het zich dan ook maar tot één onderdeel van het project. Als je steeds de stabiliteit en referenties van de aannemer nagaat verklein je dat risico ook. Op dat vlak blijven de bouwfederaties in België in gebreke om een betrouwbaar kwaliteitslabel aan de aannemers te geven en krijgt men eerder de indruk dat de dubieuze aannemers in feite nog beschermd worden.

Het financiële luik ga ik in de loop van de dag eens bekijken.

HugoCo
44 thumb_up 240 comment Bouwer

Ik heb in 2009 gebouwen en de uiteindelijke eenheidsprijs lag rond 1500€/m² excl. BTW. De aannemingsprijs lag ongeveer 12% lager dan de tweede.

Is in uw berekening voor de woning 21%BTW inbegrepen? Dan lijkt mij de eenheidsprijs redelijk laag. Vergeet niet dat naar isolatie en ventilatie toe de eisen heel wat strenger zijn geworden + verplichting van hernieuwbare energie.

Best kan u bij een SOD-bouwbedrijf al eens een eerste raming bekomen om een idee te hebben van de kostprijs voor de realisatie van uw droom. Zorg dat het geen nachtmerrie wordt.

Cockie
1 thumb_up 1 comment Bouwer

Beste, ik ben zelf aan het bouwen te Sinaai-waas via een SOD bedrijf, verkaveling van 30 woningen en ik ben zeer tevreden. (Oplevering in Februari)

Belangrijk is om referenties op te vragen. Ook de bedrijfsgegevens even opzoeken op internet, daar kan u reeds vinden in welke categorie de bouwfirma valt en hoeveel woningen ze tegelijk mogen bouwen. Dat geeft al enige zekerheid over de betrouwbaarheid van de firma op zich.

Daarna best de plannen opvragen en stap voor stap het lastenboek kritisch overlopen en de budgetten op VOORHAND bespreken.

Eventuele persoonlijke wensen in het lastenboek laten opnemen alvorens een akkoord te sluiten.

Raadzaam is om de budgetten op te trekken voor keuken, badkamer en tegels. Reken op een €20000 voor keuken €10000 voor badkamer en een €50/m2 (zonder plaatsing)voor tegels exclusief BTW. Zeker als je een hogere afwerking wil. In het beste geval resulteert dat in minprijzen die je dan kan aanwenden om de woning bvb energiezuiniger te maken dan het wettelijke E-peil.

Vergeet ook niet te denken aan vliegenramen, rolluiken, inbouwspots, extra lichtpunten, stopcontacten, tuin, oprit e.d. 

Dat soort zaken zit meestal niet in een standaard lastenboek en zorgen bijgevolg voor hoge meerprijzen.

Tip: durf onderhandelen over de vooropgestelde prijs.

Bvb ik ga akkoord met de prijs indien jullie inbouwspots plaatsen ipv de normale lichtpunten, ook de oprit heb ik zo gratis kunnen verkrijgen.

Een goede SOD is ook bereid om dit op voorhand aan te passen, de mindere (op winst gerichte Sod’s) zullen dan al afhaken hoor. Er zijn zelf firma’s die kosten durven aanrekenen wanneer u Bvb de keuken zelf wil plaatsen. Ik vond het persoonlijk vanzelfsprekend dat ik de werf iedere dag kon bezoeken om eventuele opmerkingen/wijzigingen onmiddellijk te kunnen melden. 

Veel succes met het bouwproject.

JoepFliepFloep
0 thumb_up 4 comment Andere particulier
1 jaar geleden

Erg bedankt allemaal voor het delen van ervaringen en tips 😀 

Jeanine Van Aerde
4 thumb_up 8 comment Andere particulier

Als je deze som maandelijks kunt opbrengen doe het dan. Met een firma sleutel op de deur weet je de eindsom op voorhand en zijn er geen grote onverwachte valkuilen.

Jeanine Van Aerde
4 thumb_up 8 comment Andere particulier

Vraag in je omgeving eens wie met SOD gebouwd heeft. Zelf hebben wegebouwd met een firma SOD, een firma uit Deinze. Interesse? Het adres en de naam van de firma wil ik je wel geven. Of kom eens langs om de eindafrekening te zien. Neem maar contact op met mij.

Watcher
14 thumb_up 46 comment Andere particulier

geen grote, onverwachte, valkuilen? Zou eerder zeggen, verwacht u aan valkuilen langs alle kanten. Begin al met een onafhankelijke architect te nemen, zoniet ben je gechareld van begin tot einde. En als je iets afweeet van bouw, neem dan alle zelf in handen of werk met iemand die je bijstaat. Informeer bij kennisen en vrienden ivm aannemers. Je gaat er een pak goedkoper uitkomen en je kiest zelf je materialen.

1 2 3 4 · Volgende

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?