Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Houtskeletbouw of traditioneel?

Tim Smedts
0 thumb_up 0 comment Bouwer
#Bouwtechnieken · 6 jaren geleden
Hallo, Sinds een paar maanden ben ik eigenaar van een bouwgrond in de Kempen. We hebben al 2 gesprekken gehad met bouwfirma's en zijn naar de bouw en reno beurs geweest in Antwerpen. Dus nog volop aan het vergelijken. Het grootste struikelblok voor mij en mijn vriendin zijn op de moment houtskeletbouw of traditioneel.. We komen er niet uit, we horen en lezen zoveel.. Van traditioneel bouwen ben ik al overtuigd maar het houtskeletbouw zit toch in ons achterhoofd. Graag heb ik wat reacties over mensen die al enige jaren met houtskeletbouw hebben gebouwd en hun ervaringen hierover. Alsook een struikelblok is onafhankelijke architect of toch via een sleutel-op-de-deur firma. Graag jullie meningen! groeten!!!
G_M_I
0 thumb_up 8 comment Bouwer
5 jaren geleden
Hoi, Ik heb reeds enkele jaren in een HSB woning gewoond (in de USA) en ben nu hier in belgie bezig met de laatste stappen te zetten om een goede aannemer te vinden die HSB plaatst. Er zijn er vele op de markt en ik moet erbij zeggen dat er veel niet weten wat ze doen. De laatste maanden heb ik onnoemelijk veel kijkwoningen, en opgeleverde woningen van verschillende aannemers gaan bekijken. Wat de geluidsisolatie betreft zijn er inderdaad die zeer te wensen over laten, maar er zijn er waar je evenveel of weinig) hoort als in een traditionele bouw. De kans op oververhitting is ook bij d eharen gegrepen, aangezien aale woningen nu met ventilatie zijn uitgerust en je een verversing van de lucht hebt en zeer goed in te stellen temperatuurregelingen. De keuze is natuurlijk aan de bouwheer, maar izelf ben meer dan overtuigd van HSB. De meeste plaatsen waar je van plan bent om echt zware zaken aan de muur te hangen, kan je best vermelden tegen je aannemer dan zal deze daar extra OSB voorzien, maar er zijn er ook die zoals bv in de keuken volle balken bij in de muur plaatsen om zeo een stevige draagmuur te krigjen waar je keukenkastjes kan aanhangen.