Livios: Bouwen aan morgen


Overboeken naar het volgende boekjaar

Overboeken naar het volgende boekjaar

ricky 2
0 thumb_up 14 comment Andere particulier
#Administratie · 1 jaar geleden

Ik ben eigenaar van een apparetement en binnenkort hebben we onze jaarlijkse AV.

Nu zie ik in de documenten die ons op voorhand toegestuurd worden het volgende.

Dat het administratief bureau van de syndic van het  boekjaaar 2017-2018 overboekt naar 2016-2017.

Wat is de rede daarvoor?

Is dit toegelaten?

reageer Quote Privébericht Ik heb zelf een vraag

Alle reacties


Reacties

Hugo C.
210 thumb_up 1099 comment Bouwer
1 jaar geleden

Over welke overboeking gaat het juist? Gewoonlijk gaat het om overboekingen van het jaar N naar het jaar N+1. In elk geval dienen deze in de resultaten van beide boekjaren terug te vinden zijn. Indien er het vorig jaar verliezen waren kunnen deze overgeboekt worden naar het volgend jaar.

ricky 2
0 thumb_up 14 comment Andere particulier
1 jaar geleden

bv: brandverzekering 6 maand overgeboekt van 2016-2017 - 6 maand overgeboekt - xxxxxx euro

      erelonen syndic 6 maand overgeboekt van 2016-2017     - 6 maand overgeboket - xxxxxx euro

Dit zijn 2 voorbeelden, maar daar stop het niet.

Waarom doet men dat?

Hugo C.
210 thumb_up 1099 comment Bouwer
1 jaar geleden · Bedankje ontvangen
Ik vermoed dat het boekhoudkundig wel in orde is. Het is zo dat enkel overboekingen van het jaar N naar het jaar N+1 kunnen uitgevoerd worden. Afhankelijk van de verklarende tekst en de aard van de verrichting kan dit de indruk geven dat er overgeboekt wordt naar vorig jaar. Indien het boekjaar loopt van 1januari tot 31 december zal Men bv de jaarlijkse verzekeringspremie met vervaldag 1 juni voor 7/12 boeken op het lopend boek jaar en voor 5/12 op volgend boek jaar. Hetzelfde kan zich voordoen met ontvangsten. In elk geval moet de verrichting in beide boekjaren terug te vinden zijn.
ricky 2
0 thumb_up 14 comment Andere particulier
1 jaar geleden

Wij hebben nu de AV gehad en heb inlichtingen gevraagd aan de syndicus maar daar kunt ge niet tegen dicussiëren, die moet altijd gelijk hebben. Ons boekjaar loopt van 1juli tot 30 juni.

Mijn vragen:

              - moet men overboeken?

              - overboeken geldt dat alleen voor een jaarlijkse factuur? 

              - Dus niet als men om de maand betaald?

              - heeft overboeken geen vals beeld van de uitgaven?

CDR
10 thumb_up 15 comment Andere particulier
11 maanden geleden

Beste Ricky 2,

Boekjaar 2016-2017 is volgens mij besproken op de A.V. 2017. Daar is voor deze hoogst waarschijnlijk kwijting gegeven. Dus kan daar niets meer aan gewijzigd worden. Bovendien kan men niet van 2017-2018 terugboeken naar een vorige afgesloten boekjaar. Dit ruikt heel onfris. Waar zitten jullie rekencommissaris en de RVME ?? Doen zij hun taak of is het slechts schijn ?

Facturen (bv. verzekeringen, onderhoudscontracten ) kunnen lopen over 2 boekjaren. Dan worden zij einde periode gesplitst in overlopende rekeningen, wat correct is vermits het kosten zijn die 2 boekjaren omvatten, en tevens een impact hebben op de begroting. In het eerste boekjaar in mindering en daarna teruggezet in het nieuwe boekjaar.

Indien jullie bezwaren hebben tegen deze werkwijzen van de syndicus, absoluut geen décharge/kwijting geven. Zou toch eens ernstig overwegen om een bekwame commissaris der rekeningen aan te stellen.

Dit is hoegenaamd geen koosjere handelswijze.


Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Relevante vragen

Weet jij het antwoord op deze vragen?