Livios: Bouwen aan morgen

Reageer

Vloer allesbehalve vlak na egaliseren

GillesC
0 thumb_up 0 comment Verbouwer
#Vloeren · 3 jaren geleden

Wij hebben gisteren 2 betonvloeren geëgaliseerd omdat we deze gaan tegelen.
De vloerverwarming die in de vloer zit, staat reeds weken af, de woning wordt in de andere kamers wel verwarmd, dus spreken we van een binnentemperatuur van ca. 18°C.
De vloer werd op voorhand geschuurd, gestofzuigd en er kwam een laag Primer op, die we 4u lieten drogen (verpakking vermeldde 3u, dus dat moet zeker voldoende zijn geweest).

In beide gevallen hebben we de opgegeven verhoudingen feilloos gevolgd, de mortel uitvoerig gemixt (met een mortelmixer), en mooi uitgestreken met een trekker, zoals overal aangegeven staat.

Kamer 1:
Deze hebben we geëgaliseerd met "Egalisatie Universeel Plus" van Knauf, voor egaliseren van 2 tem 10mm.

Kamer 2:
Deze hebben we geëgaliseerd met "Egalisatiemassa" van Knauf, voor egaliseren van 10 tem 30mm. Deze hebben we, gezien we met vloerverwarming zitten en later gaan tegelen, gemengd met "Lijm & vloer-elast" van Knauf, zoals aangegeven op de verpakking.

In beide gevallen, blijken de vloeren na 15u uitharden, te golven.

In kamer 1 hebben we hoogteverschillen tot 10mm.
In kamer 2 zitten hoogteverschillen tot 20mm.

Gezien de 2 kamers met verschillende mortels geëgaliseerd werden, ga ik ervan uit dat de fout niet aan de mortel ligt.

Wie weet wat hier misgelopen kan zijn, en vooral hoe ik dit kan oplossen?
Ik wil de geëgaliseerde vloer niet opnieuw gaan egaliseren, zonder dat ik 100% zeker weet dat ik het hiermee goed ga krijgen.